Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc Manýrismus Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Obsah členění a charakteristika sochařství malířství El Greco manýrismus v Evropě
Vyčlenění a charakteristika v Evropě 1520-1590 Itálie 1510-1600 Francie 1550-1610 Střední Evropa 1560-1630 přechod mezi renesancí a barokem ne zcela jednoznačné rozdělení umělci nepřekonávali, ale přibližovali se manýra
Znaky odklon od harmoničnosti renesance typické alegorie, náznaky promyšlené metafory protáhlé postavy serpentinovité pohyby duhová barevnost ne ze studia skutečnosti, ale z již hotových uměleckých děl
Sochařství Giambologna tvorba soch z celých skal Samson vraždí Filištíny Herkules a Nessos vzorem pro Matyáše Bernarda Brauna
El Greco 1541-1614 celé své dílo ve španělském Toledu původně malíř ikon školení v Itálii (Benátky, Řím) neuctivé vyjadřování o Michelangelovi církevní výjevy v imaginárním prostoru s průhledem na nebesa náměty v konfliktu s církevní hierarchií
El Greco řada námětů několikrát zpracovaných Maří Magdalena apoštolové Nanebevzetí Panny Marie Nanebevstoupení Krista hlava Krista – jedna i v NG v Praze
Nanebevstoupení Krista
Pohřeb hraběte Orgaze
Svatá trojice
El Greco Pohled na Toledo Laokoon Pátá pečeť Apokalypsy záblesky neskutečného světla Laokoon pozadí opět Toledo mytologický námět považován za shrnutí autorova života Pátá pečeť Apokalypsy poslední obraz nesmírně expresivní vzor pro Picassovy Avignonské slečny
Pohled na Toledo
Laokoon
Pátá pečeť Apokalypsy
Manýrismus v Evropě Francie Nizozemí hlavně zámek ve Fontainebleau složité alegorie a morality robustnější lidový charakter