Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 03.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_L Ročník : IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a scénáristickou tvorbou Z. Svěráka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Gramatika Vypravování
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Úvaha Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2013
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Každý den jsme trochu starší…
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Oldřich a Božena Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_02_04_Literatura v.
Každý den jsme trochu starší…
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_L Ročník : IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura od roku 1989 do současnosti Téma: Květa Legátová Metodický list/anotace: Určeno pro žáky IV. ročníku k prohloubení znalostí o současné české literatuře a pro práci s uměleckým textem, žáci pracuj s ukázkou a zamýšlí se nad otázkami spojenými s rozborem textu.

Květa Legátová  –  Vlastním jménem Věra Hofmanová  Povoláním učitelka  Působila v Brně  Píše rozhlasové hry, scénáře, až v roce 2001 vychází povídkové pásmo Želary (za toto dílo obdržela v roce 2002 cenu za literaturu)  V roce 2002 vzniká novela Jozova Hanule (podle této předlohy natočen film Želary)

Jozova Hanule Přečtěte si pozorně úryvek

„Přestože mně Joza nijak neubližoval, spíš naopak, žila jsem v neustálém napětí. Sužovaly mě předtuchy. Co když je všechno jinak? Co když jen stravuji svou bývalou nadřazenost lékařky? Co když ji vyjídám jak misku? Jednou se objeví dno, nastane hodina pravdy, hulvát v mém muži bude odhalen. Zatím ještě hrajeme starou hru na lékařku a pacienta. Nejistota se však vznáší ve vzduchu jako zvonek, který chvílemi zacinká. Naštěstí úsměv, s nímž přichází domů, mě stále varuje. Vzteká mě. Uráží. Azor mu za něj olizuje ruku. Když se svléká k mytí, jeho sešívaný hrudník mě bodá do očí. A jeho oči pokryté prachem! Šedá. Tu barvu nesnáším. Vychytralá polotma. Běločerň, černoběl. Občas se rozhrne a na dně se objeví modrý krystal. Co všechno lze nenávidět! Jednoho dne bude odhalen. Popravdě řečeno, nemohla jsem se dočkat.“(1)

Všímejte si, jak se m ě ní její vztah „„Jozo, robila jsem petrolejku,“ vyškrtila jsem ze sebe, jako by to neviděl. Upřel na mě zaprášené oči. Pohled hada. To znám. Dokonce dobře. Nemáte ponětí, pane Jando, jaké jsem měla dětství. Chceš, abych ti dal přes hubu? Jestli to vysloví, rozřehtám se. Byl tak blízko, že jsem ho přestala vidět. Bez ptaní si položil mou hlavu na prsa. Kost v tlapách psa. Kost, kterou chvilku olizuje, než zkousne. „Nic se nestalo,“ promluvil z dálky. „Ještě dnes řeknu Prokopovi, aby zítra přivezl ze Šaldovy Huti jinou. S punčoškou. Uvidíš, že se ti bude líbit.“ „Ty se nezlobíš, Jozo?“ ozývalo se ze mě cosi zvrhlého. „Proč bych se měl zlobit?“ Z podvědomí se mi dralo na povrch poznání, že jsem v jakési mimozemské ruletě právě rozbila bank. Jozovo konejšení bylo na hony vzdáleno všemu, čím mě zahrnoval Richard, má zhrzená láska. Stíral vlhkou sůl, dokud mi tekla z očí. Svinula jsem se a přála jsem si zůstat tak do konce života.“(2)

 Najděte v textu, jak autorka popisuje pocity hlavní hrdinky. Co je základním prostředkem jejího stylu?  (žiji v napětí, sužuje mě předtucha, jeho úsměv mě uráží; poznání toho, že se mýlila, ji naplňuje štěstím; krátké, jednočlenné věty, metafory, přirovnání, dějový spád, ich–forma, spisovný jazyk, hovorové výrazy, dialektismy, ruské výrazy)  Jak se vyvíjí vztah hlavní hrdinky k Jozovi? Porovnejte první a druhou ukázku.  (nejprve odpor, strach, nenávist; poznání pravého charakteru – štěstí a pocit bezpečí a lásky)  Kde se odehrává děj a kdo jsou vlastně hlavní postavy? Vysvětlete název Jozova Hanule.  (Brno, vesnička Želary na hranicích se Slovenskem v období 2. světové války, Eliška – Hana, lékařka v brněnské nemocnici, musí se ukrýt před Němci, dostane novou identitu, vdá se za Jozu, horala, tvrdého chlapa, který má ale dobré srdce, po jeho smrti na něj nemůže zapomenout a po válce se vrací do Brna; Hana – Hanule je místní význam jména Hana, Jozo se stal jejím mužem, kterého přes počáteční odpor velice milovala a i po jeho smrti byly pořád „jeho“, stále na něj vzpomínala)  Jak autorka zobrazuje válku? Jaká prostředí ?  (strach před Němci v Brně, ilegální činnost, pohled zapadlé horské vesnice, bída, ale život tam přináší spíše klid a mnoho drobných příhod nesouvisejících s válkou; příchod Rusů, znásilňování a vraždění v domnění, že zde jsou Němci)

 Jaké jsou další postavy novely, jaký mají charakter?  (Jozovi nejbližší sousedé :Jurigovi – vesničané s několika dětmi, Lucka – stará babka kořenářka, ve vesnici je vážená, ale buď ji ostatní milují, nebo nenávidí, každému totiž říká, co si myslí; Žeňa- vdova, Hanuli velice pomáhá, učí ji žít v novém prostředí, ale jako by neměla svůj vlastní názor)  Znáte ještě další díla, ve kterých jsou zobrazeny ženy – hrdinky - ve vyhrocené životní situaci? Uveďte název díla, autora.  (J. Glazarová – Advent, Vlčí jáma; K. Světlá – Frantina, Kříž u potoka; M. Viewegh – Výchova dívek v Čechách; Iva Kantůrková – Přítelkyně z domu smutku apod.)  Pokud jste viděli film Želary, natočený podle této novely, pokuste se najít rozdíly mezi knihou a filmovým zpracováním.

Literatura  (1)(2) SOUKAL, Josef a kol. Čítanka pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2004, ISBN  SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2005, ISBN  Vlastní archiv autora