Setkání s obslužnými programy pro pochopení sebe i světa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. VUT Brno
Města ČR – orientace na mapě
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Základní číselné množiny
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Jazyk vývojových diagramů
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
FRÉZOVÁNÍ DĚLÍCÍM ZPŮSOBEM
Pojmy a interpretace.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filosofie úvod do problému....
Základní principy geografického výzkumu
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Setkání s obslužnými programy pro pochopení sebe i světa FILOSOFIE A KULTURA Setkání s obslužnými programy pro pochopení sebe i světa

Co obsahuje a s čím pracuje naše mysl Soubory datové – vědomosti - na subjektu nezávislá fakta – diamant je tvrdší než sklo,proud je přímo úměrný napětí atp. atd. Soubory „programové“ – umožňují srovnání, rozhodování, poskytují měřítka, např. „zkušenost je pravdivější než teorie“, „Štěstí je víc než bohatství“ Přiřazují věcem a jevům smysl, kvality a vztahy

Falešné barvy

Povaha souborů datových Nezávislost na pozorovateli Měřitelnost Ověřitelnost pokusem Sdělitelnost

Povaha souborů „programových“ Člověk si jich není vědom, řadí je obvykle k datovým Neverifikovatelnost – jde o „nastavené hodnoty“ Z hlediska odlišného programu se jeví defektní, komické, absurdní, či přímo zločinné Nesdělitelnost, obtížná reprodukovatelnost

Hamlet, princ dánský: „Věci nejsou ani dobré, ani zlé. To naše myšlení je dělá takové“

Problém programových souborů Člověk si jich není vědom, necítí potřebu jejich kultivace. Objektivizace názorových stanovisek Odlišnost filosofických výpovědí vede k přesvědčení o zbytečnosti této discipliny Filosofie je ne zcela v souladu se svou povahou zahrnuta mezi vědy (exaktní discipliny) Od určité filosofické koncepce se odvíjí i uspořádání těch oblastí života společnosti, které obvykle přesahují okruh vyznavačů určitého použitého přístupu (politický a ekonomický systém, právo)

Několik podobenství o filosofii Proč je „mnoho filosofií“? lze přirovnat ke kartografii Jak vidět svět? - lze připodobnit k deskriptivní geometrii Problém hodnot - lze připodobnit k teploměru a jeho stupnici

Co je ještě filosofie Reflexe vlastního myšlení – myšlení o sobě myslícím Schopnost kritického posouzení idejí, myšlenek a cílů Filosofický klid a rovnováha Náročnost k sobě a vlídnost k ostatním Lepší porozumění sobě i lidem a světu kolem sebe

Geografické podobenství Problém kartografie je rovněž v pokusu o nemožné – převedení kulového povrchu Země do roviny listu mapy Existuje několik metod s různými přednostmi, zatížených však různým druhem a velikostí chyb Výsledná zobrazení se výrazně liší

Tři základní způsoby průmětu na rovinu na válec na kužel

Rozličná výsledná zobrazení

Analogie z oblasti kartografie V pohledu na jsoucno lze učinit „středem“ několik oblastí. Odlišnost kultur. Thanatocentrismus v Egyptě Theocentrismus v Mezopotámii Antropocentrismus v Řecku Kratocentrismus v Číně Psychocentrismus v Indii Odlišnost od algebry

Odlišnost od algebry I = U/R U = R x I R = U/I Kvantita ani kvalita členů se nemění

Odlišnost od algebry Zatímco v algebraickém výrazu se kvantita výrazů během operací nemění v různých systémech myšlení se jedna a tatáž hodnota (např. rozum) může jednou jevit jako hodnota absolutní největší, zatímco v jiném, např. v romantismu, může mít hodnotu zcela zanedbatelnou, nebo dokonce zápornou

Další možné středy: Idea – idealismus Hmota – materialismus Duše – spiritismus Zkušenost – empirismus Rozum – racionalismus Celek – kolektivismus Individuum – individualismus Nadpřirozený řád - supranaturalismus

Model deskriptivní Běžné a přirozené je vidění v polárních souřadnicích. Věci a jevy jsou viděny a posuzovány výlučně z hlediska pozorovatele. Filosofie je pokusem vidět jevy v souřadnicích karteziánských, ve kterých není pozorovatel totožný s ústředním vztažným bodem. Poloha středu souřadnic je ovšem dána příslušným náboženským nebo filosofickým směrem

V polárním zobrazení se středem A se jev „a“ jeví být úhlově větší než jev „b“. V karteziánském se pozorovatel A sám promítá do souřadnicové sítě se středem A´

Přístrojová stupnice Podobně jako u teploměru platí i u mnoha přístrojů, že Měření se děje na základě využití objektivního přírodního zákona – např. měnění objemu látek v závislosti na jejich teplotě Stupnice přístroje však může mít libovolný začátek (nulu), stejně jako může mít libovolný počet, velikost i název dílků

O co jde: Uvědomit si, že vidím svět z určitého místa Určitou optikou Používám obvykle svá specifická měřítka To, co nazýváme filosofií, představuje určitý charakteristický, typický způsob pohledu na svět, usilující o nerozpornost

Filosofie v pravém slova smyslu Existuje nespočet „programů“, kterými člověk může svět a jsoucno interpretovat Člověk je obvykle uzavřen do jednoho svého, který se mu víceméně náhodně vygeneroval Filosofie představuje jeho sebereflexi a kultivaci A schopnost rozumět i odlišným programům

„Fakta“ „Fakta“ se stávají fakty teprve v rámci určitého noetického principu „Soustředěnost na fakta“ znamená obvykle pouze to, že si daný člověk své zobrazovací optiky není vědom Komunikační a další důsledky takového stavu

Přirozené důsledky, vyplývající z předestřených podobenství: Filosofie se zabývá interpretací (interpretacemi) určitých skutečností Výsledkem je „jak tomu budu rozumět“, „jaké to je ve své podstatě“, či „jak to lze chápat“. Jedním z „praktických efektů“ může být nelineární převodník mezi životní situací a jejím vnímáním

Nelineární převodník Náš život provázejí měřitelné okolnosti: Věk Zdravotní stav Společenské postavení Profesionální úspěšnost Citové uspokojení Ekonomická situace Předpokládejme, že je sumarizujeme do jednoho bodu, pak v průběhu času opisují nepravidelnou sinusoidu

Grafické vyjádření funkce filosofického převodníku Převodník posouvá nulu níže (je tolik věcí, které nepotřebuji) Poněkud tlumí opojný pocit úspěchu, avšak vyrovnává propady

Co Vám filosofie může dát MAKARIA, EUTHYMIA, ATARAXIA Což všechno jsou řecké pojmy, obtížně přeložitelné do našeho jazyka Znamenají přibližně: vyrovnaná mysl, blaženost, trpělivost, nadhled, nepohnutelnost

Co může mít člověk ve své mysli? Nejjednodušší a přirozené: náletová louka Ne šťastné řešení: monokultura Lepší řešení: čínská zahrada

Náletový porost

Nejčastější náletový plevel Na nikoho se neohlížej Drž se jen faktů Co můžeš urvat, urvi Co není možno změřit, to neexistuje Co se tě bezprostředně netýká, to se tě netýká

Monokultura

Monokulturní kredo Není na nic mít v hlavě zbytečné, nepraktické a nepoužitelné myšlenky a vědomosti Co nejužší specializace (na jejímž konci je fachidiot)

…kam monokultura směřuje?

To lepší řešení:

Pestrost, pluralita, řád Bohatost „programových souborů“, umožňujících použít na jednotlivé životní situace a segmenty přiměřený program. Umožňující komunikovat s lidmi jiných programů a kultur Dávající člověku bohatství impulzů a podnětů, udržujících ho ve svěžesti a bránící vyhoření Ladící mysl do radostnějších poloh

Tři patra u Řeků Univerzální systém Státní náboženství (filosofie) Soukromá individuální filosofie

Co filosofie není Filosofie není polymatheia „mnohoučenost“ Filosofie je něco jiného než „selský rozum“ Filosofie není schopnost vyvrátit slova jednoho filosofa slovy jiného filosofa

Co to je Filosofie je schopnost reflektovaného myšlení (schopnost kriticky se zamyslet nad vlastním myšlením „poznej sama sebe!“ Filosofie je schopnost představit si a pochopit i jiné než vlastní cesty myšlení („vyjít z jeskyně svého myšlení“)

Metoda Vlastní myšlení člověk pozná a zařadí teprve tehdy, když se setká s jiným Setkání kultivované a nekultivované Dva způsoby „aretace“ Filosofie jako dějinotvorná síla

Psychologie – základní pojmy Vnímání Tvoření představ Paměť Myšlení Vůle Emotivita Fantazie

Vnímání Vnímání je proces převodu smyslových podnětů do duševního dění. Děje se prostřednictvím smyslů, obvykle několika najednou Člověk vidí pouze to, co zná (a co chce vidět) Vnímání je ovlivněno citovým stavem

Představy Představa je vybavený vjem Proti vjemu je představa obvykle zároveň doplněna i ochuzena Nesnadný proces vybavování představ Asociace a kontrast Představy se tvoří na základě smyslových vjemů, ale i bez nich

Paměť Schopnost uchovat, poznat a vybavit si představy Tendence k selektivnímu uchovávání Proces idealizace Rezistence traumatických zážitků

Myšlení Myšlení je způsob pochopení jsoucna v abstrakcích. Jde o sdružování představ, nalézání jejich vztahů a vyvozování nových poznatků metodou indukce a dedukce. Myšlení jako riskantní proces, v mnoha oborech nežádoucí. Recepce cizího myšlení a jeho výsledků

Řeč Slova jsou základní kategorie, dané lidskému myšlení V každém jazyce myslí člověk jinak Kultivace myšlení je zároveň kultivací řeči a naopak

Inteligence Rozeznat podstatu a účel neznámého přístroje Najít a vlastními slovy vystihnout hlavní myšlenku nějakého díla Nalézt vadu předloženého důkazu

Závady Přepona není přímkou - Délka úseček neodpovídá jejich poloze v trojúhelníku

Omyl nebo mystifikace? 1. závada: tg a ´= 0,375, tg b = 0,4 Vezmeme-li jako směrodatné a = 8, pak b = 3,0769224, pokud b = 3, a= 7,8 a´ = 5, b´= 1,9230765 b´= 2 ,a´= 5,2 Plocha DECF může být 3,0769224 x 5,2 = 15,999996 1,9230765 x 7,8 = 14,99996

Emotivita Cit provází trvale jakoukoliv duševní činnost. Vliv emotivity si člověk obvykle neuvědomuje Potlačení a deficit emotivity Absolutizace emotivity Vyšší a nižší city

Vůle Vůle je schopnost překonávat překážky a snášet nelibé v zájmu dosažení určitého cíle Kultivování vůle Poruchy vůle Voluntarismus, abulie, resignace, moudrost

Fantazie Fantazie je schopnost vytvářet představy jevů, které nebyly poznány smysly Problém náležitého oddělení a respektování rozdílu mezi reálným a virtuálním Anticipace budoucího a racionální kritika

Mýtopoetické myšlení Základní obrysy mnoha rozhodovacích operací jsou dány již ve velmi starých látkách lidské kultury. Mýty a náboženství předkládají společný referenční rámec (souřadnicový systém), usnadňující člověku rozhodování a rovněž i komunikaci-

Praktický úkol: Vyjděte z jeskyně svého myšlení tím, že se usmějete na neznámého člověka, nebo někomu uděláte radost