Šlechtitelský,zdravotní,státní a vědecký

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam-metody-účel využití - cíl
Advertisements

Trendy v metodách odhadu plemenné hodnoty skotu
Reprodukce 5(Inseminace)
Odchov, chov, ošetřování, krmení,manipulace
Plodnost plodnost = užitková vlastnost
Sexuální výchova.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Přídatné kožní orgány Potní žlázy
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Vývoj člověka - postnatální
SELEKCE METODY PLEMENTBY
Plodnost Užitková vlastnost
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Hodnocení reprodukce kanců
Veronika Černá, AMPS 1 Inseminace koní.
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Lea Andrejsová KOZE FAPPZ
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Synchronizace říje u ovcí
Inseminace a reprodukční biotechnologie
Poruchy plodnosti samců
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ovogeneze a ovariální cyklus samic Pohlavní cyklus samic(estrální)
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Žena a sport.
10.přednáška Inseminace koní.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
EXTERIÉR - zevnějšek zvířat
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PhDr. Jitka Jirsáková,Ph.D.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Pohlavní soustava muže
BIOLOGIE ČLOVĚKA POHLAVNÍ SOUSTAVA
Cvičení 4(spermiogeneze, ejakulát)
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Hodnocení reprodukce – ukazatele plodnosti
Rozmnožovací soustava
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Pohlavní a chovatelská dospělost
Rozmnožovací soustava
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Biologické děje v dospívání
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA MUŽE
Základní charakteristika
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Zdenka Hánečková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMu OV H Stupeň a typ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
Reprodukce a inseminace psů
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace.
POHLAVNÍ SOUSTAVA MUŽE ZŠ Hejnice - M. Hradil. Rozmnožování  Je jedním ze základních znaků živé hmoty.  Schopnost reprodukce je podmínkou udržení existence.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_20_Rozmnožovací soustava muže Autor.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS.
MVDr. Roman Vitásek Ph.D. VFU Brno
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Taťána Havlíčková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMuOV H Stupeň a typ.
8. přednáška Inseminace prasat.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Období lidského života
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Transkript prezentace:

Šlechtitelský,zdravotní,státní a vědecký Význam inseminace

Charakteristika inseminace Umělá inseminace hospodářských zvířat je nástrojem zvyšování plodnosti a zlepšování populace po stránce genetické Technicky nahrazuje „ pohlavní rozmnožování“ Objasnila získávání ejakulátů samců, jejich hodnocení, možnosti konzervace Usnadňuje uskutečňovat celostátní koncepci rozvoje chovů a plemenářské programy

Význam šlechtitelský Maximální využití kvalitních plemeníků (býků zlepšovatelů) = urychlení zvyšování užitkovosti hospodářských zvířat Zvyšování kvality potomstva a celého stáda (selekční a šlechtitelské programy pro jednotlivá plemena) V přirozené plemenitbě(1 býk=60-100 telat/rok) V inseminaci (1 býk = 10 – 15 000 telat/rok) Důsledné vyhledávání nejlepších rodičovských párů Rozvoj biotechnologických metod

Význam zdravotní Nedochází k přímému pohlavnímu a tělesnému styku Opatření při tlumení infekčních a invazních onemocnění(pohlavní choroby-trichomoniázy, puchýřina,vibriozy) Pravidelná kontrola zdraví a plodnosti plemeníka Pravidelná kontrola kvality spermatu Odpadá nebezpečí poranění plemeníka a plemenice

Význam vědecký - Rozvoj metod konzervace gamet - CO2, N2, vaječný žloutek, glycerin - Synchronizace říje a následně porodu, superovulace a další biotechnologické metody= embryotransfer, sexace spermatu

Přehled nejvýznamnějších vědeckých objevů v biologii rozmnožování 1677 Anton van Leewenhoek= vynález 1. mikroskopu 1780 = Lazzaro Spallanzani - studium vajíček žab,spermií u psů Na konci 19. století vzrůstá zájem o umělé oplodňování 1914 = Amantea sestrojil umělou vaginu pro psa 1931 = Ivanov, Ishikawa – zkoušky spermatu 1931= Rodin- vytvoření umělé vaginy pro býky, inseminační pipeta, ředění , konzervace sperma 1931= Milovanov- ředění spermatu, sběrač sperma pro býky 1936 = SSSR(Kuzněcov)- inseminace ovcí a krav 1939 = USA,Japonsko- objevení konzervačního účinku vaječného žloutku

Rozvoj inseminace po II. Světové válce 1949 ( Polge, Rowson, Smith) konzervační účinky glycerinu 1952 mražení v CO2 1964 mražení v N2 Technologie zmrazování: 1= USA- ampule(1-2 ml) skleněné, plastové, želatina 2= Japonsko-pelety(0,10 ml)zmražené-kulička 3= Francie-pejety(slámka-trubička, délka 10 cm)0,25 – 0,50 ml

Vývoj inseminace u nás 1919-1920= Sigmund- úspěšná inseminace klisen, v hřebčíně Kladruby 1946= Švejda- přivezení umělé vaginy z Dánska 1947= Osík u Litomyšle(Sorenzen,Šmerha,Kopecký)provedení inseminace 1947-Dolní Újezd= první narozené tele po inseminaci 1953(Šmerha, Koníček)vydána směrnice pro osemeňování skotu 1953(Šmerha) – založení „ Ústavu genetiky“ v Liběchově 1962(Matoušek) – založení „ Laboratoře pro ověřování paternity býků „ v Liběchově 1975(Mácha)- laboratoř pro studium polymorfních znaků 1958-1960(Šiler,Váchal,Jakubec) –Česká škola populační genetiky 1967= vybudován „ Plemenářský vývojový ústav“ v Hradišťku pod Medníkem

Pokrok na úseku šlechtitelské práce 1950= rozpracování a plošné zavedení odhadu PH býků metodou CC testu(Robertson, Mason)- v našich podmínkách rok 1958-59 (rozpracování Šiler a Váchal) a uvedení do provozu Aplikace CC testu vhodná pro vyšší koncentrace krav- zintenzivnění selekce býků a výběr vynikajících inseminačních býků Revoluční změna-technologie kryokonzervace 1963= Skjervold-teoretický základ ke konstrukci dlouhodobých selekčních programů 1968= základ šlechtitelského programu v ČR( budování inseminačních stanic, odchoven býků… zapojení matematicko statistických metod do hodnocení užitkovosti)

Rozmnožování Základní vlastnost živých organismů= zachování druhů Nepohlavní ( nižší organismy-dělení buňky mateřské) Pohlavní rozmnožování (splynutí pohlavních gamet = vajíčka a spermie) Pohlavní dimorfismus (rozdílná pohlavní ústrojí), ale obecně stejné složení obou soustav = pohlavní žlázy, vývodné cesty, pářící orgány

Pohlavní diferenciace Vznik pohlavní soustavy za embryonálního vývoje Diferenciace vlivem pohlavních hormonů a chromozonů Určení pohlaví = v době oplození = vlivem sex-chromozomů (XX a XY) Poruchy v diferenciaci pohlavních orgánů Hermafroditismus (obojí pohlavní žlázy) Infantilismus (nedostatečný vývoj pohlavních orgánů u samic)

Pohlavní znaky, pohlavní funkce Pohlavní funkce = vývoj po narození Pohlavní znaky: Primární ( tvořeny pohlavními žlázami) Sekundární pohlavní znaky U samců : ústrojí hromadění, vedení a vypuzování spermatu(nadvarle, chámovod, močová roura, penis, přídatné pohlavní žlázy) U samic : vejcovod, děloha,vagina,vulva,klitoris Pohlavní žlázy v klidu do období pohlavní dospělosti

Reprodukční schopnost Reprodukční schopnost = schopnost páření a rozmnožování U samice : nastoupení ovariálního cyklu, dostavení se říje, rozvoj mléčné žlázy U samců : produkce testosteronu, spermiogenetická aktivita, funkční vývoj přídatných pohlavních žláz, dostavení se libido sexualis Pohlavní dospělost(puberta)= začátek funkčnosti pohlavní soustavy - produkce hormonů= vliv na vývoj pohlavního ústrojí, druhotných pohlavních znaků a u samic na vývoj mléčné žlázy Zvířata se nevyužívají v plemenitbě Chovatelská dospělost= stupeň zralosti pohlavní a tělesné dospělosti zvířete(zařazení do plemenitby) Tělesná dospělost= dokončením tělesného růstu a vývoje všech orgánů zvířete(tělesné rozměry se nezvětšují, ale mění se v závislosti na výživném stavu) Klimakterium= zánik pohlavního cyklu samic

Pohlavní a chovatelská dospělost hospodářských zvířat Druh zvířete Pohlavní dospělost(měsíce) Chovatelská dospělost (měsíce) skot 6 - 9 12 - 20 prase 4 - 9 8,8 – 12 ovce 10 – 18 Kůň 8 - 16 36 - 52

Pohlavní dospělost ,pohlavní chování U obratlovců je reprodukce jedinců sexuální (pohlaví se přitahuje) Sexualita je podmíněna pohlavním dimorfismem Hormonální řízení sexuality zabezpečují 2 skupiny hormonů : androgeny a estrogeny Pohlavní hormony odpovídají za pohlavně rozdílné biochemické procesy v látkové přeměně = rozdílnost v růstu kostí, utváření kůže, vývoj druhotných pohlavních znaků

Neurální kontrola sexuality 3 koordinační centra 1. a nejvyšší je „ hypotalamus“ odpovídá za pohlavní chování( emotivní projev a sociální chování = agrese, imponování) 2. úroveň kontroly tvoří „ mechanismus kopulační“, řízení vychází z“ míchy a z mezimozku“ ( kopulační chování obou pohlaví)samice: lordotické prohnutí páteře a pohyby pánve, samec: zasunutí pyje a frikční pohyby 3. Ejakulační mechanismus má centrum v „ bederní míše „, u samce řídí ejakulaci, u samice odpovídá za nasávací pohyby vnitř. pohl. orgánů

Pohlavní chování u skotu ( v době říje) Projevem sexuální touhy je skákání 1 zvířete na druhé Chování býka: - býk vyhledá plemenici zrakem, čichem a sleduje i hlasové projevy plemenice, posuzuje moč-očichává, olizuje Pokládá hlavu na záď plemenice a pokouší se o vzeskok(reflex objímací) Flémuje(zvedání hlavy a odhrnování pysku) Akt páření během říje se opakuje Chování krávy : Pasivní chování- vyhledává býka, zvyšuje se tělesná teplota

Pohlavní chování prasat Chování kance : hlasové projevy, očichávání, větření, časté močení(páchnoucí sekret) Vzájemné sociální chování v oblasti plecí a uší Salivace kance Pohyby do kruhu- „ milostná píseň“ a vzeskok Pyj je zaveden hluboko do dělohy-vlastní akt 10 min Prasnice : neklidná, se zájmem o okolí, snížení příjmu potravy, postoj nehybnosti(zastavení se s přiklopenýma ušima)

Sexuální chování kance a prasnice v době říje ( přirozená plemenitba)

Pohlavní chování ovce Sexuální aktivita má výrazně sezonní charakter Chování berana : Následování a přibližování, očichávání,flémování, chození do kruhu, pokládání hlavy na záď bahnice, vzeskok-páření Chování samice : Ochota k páření= setrvává vedle berana se skloněnou hlavou a skleslýma ušima Ovce ve věku od 2,5 roku- páření 7x za říji

Projevy sexuálního chování ovcí

Pohlavní chování koní Chování hřebce : Kontrola výkalů, setrvání hřebce v blízkosti klisny, nosonasální kontakt(nos k nosu), vyklenutý krk(imponování), olizování těla samice, flémování, pokus o koitus Chování klisny: Vyhledává ostatní zvířata, zvedání ocasu, blýskání, lehké roztažení zadních končetin,typické přitažení hlavy ke krku V chovech zkoušení klisny přes zkušební stěnu

Blýskání klisny

Prezentace klisny u zkušební stěny při „ zkoušení“

Prezentace klisny-uši přitažené dozadu ke krku