INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústrojí kožní Text: Reprodukce nálevníků
Advertisements

Lidská kůže (cutis, derma).
Krycí soustava (kůže) Kožní kryt je aktivní ochrannou bariérou, která odděluje vnitřní prostředí organismu od okolního prostředí Kůže je vícevrstvý dlaždicový.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Přídatné kožní orgány Potní žlázy
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tělní pokryv Jana Machová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Biologie člověka.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
spracoval: Nguyen Thanh Binh
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
3 VRSTVY KŮŽE.
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kožní soustava.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání CZ.1.07/1.1.10/01.0063 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

Přírodopis 8. ročník Jana Míková Povrch lidského těla Přírodopis 8. ročník Jana Míková

Funkce kůže Tvoří pokryv těla zaujímá průměrně plochu 1,5 m2 a 12% tělesné váhy Chrání tělo před nepříznivými vlivy mechanickými, chemickými a před choroboplodnými zárodky Podílí se na regulaci teploty Účastní se dýchání a vylučování Jsou zde uložena nervová zakončení reagující na dotyk, tlak, teplo, chlad a bolest

Vlastnosti buněk kůže Kůže tvoří hranici mezi vnějším prostředím a nitrem organismu Kůže musí být dostatečně pevná i citlivá Při větším namáhání tvrdne Dokáže měnit tvar – buňky jsou elastické Musí chránit tělo před ztrátou vody Tekutiny promazávající kůži a zvlhčující kůži chrání tělo před jedovatými látkami zvnějšku

Stavba kůže pokožka škára podkožní vazivo www.004.cz

Pokožka Daktyloskopie Je tvořena několika vrstvami plochých buněk Vrchní buňky jsou zrohovatělé Každý den se tvoří nová vrstva (nové buňky se tvoří po půlnoci) Je nejtlustší na dlaních a chodidlech Daktyloskopie Rozrýhování pokožky prstů je charakteristické pro každého jedince. Toho se využívá k identifikaci osob podle otisků prstů www.kuze-2.navajo.cz

Podkožní vazivo Škára Silná, odolná a pružná vrstva = „pravá kůže“ Nejtlustší opět na dlaních a chodidlech Obsahuje potní a mazové žlázy Vyrůstají z ní vlasy, chlupy a nehty Ke prostoupena cévami a nervy Podkožní vazivo Je pružné a ukládá se v něm tuk Chrání kosti a vnitřní orgány před nárazy izolace a zdroj energie při jejím nedostatku www.bioderma.com

Kožní maz Tvoří se v mazových žlázách, které ústí do pochvy vlasů a chlupů Nejvíce mazových žláz je na obličeji a hlavě Chrání pokožku před vysycháním Pomáhá izolovat tělo od deště a zimy Může zabíjet určité druhy bakterií (ušní maz, ospalky, lupy) V některých případech je produkce mazu nadměrná. To může být příčinou nejběžnějšího kožního onemocnění akné

Pocení Důležitá obrana organismu proti přehřátí při zvýšené tělesné námaze, při zvýšené venkovní teplotě nebo při horečce Při normálních podmínkách se za den odpaří až 500ml vody Úbytek soli a vody se musí doplňovat Existují potní žlázy, které se aktivují během dospívání. Reagují na stavy vzniklé v důsledku strachu, vzteku či jiných emocí. Tyto potní žlázy se nacházejí v podpaží, v okolí prsních bradavek a pohlavních orgánů. www.viaderm.cz

Pigmentace V pokožce jsou pigmentové buňky – ty obsahují kožní barvivo pigment Čím je pigmentu více, tím je pokožka tmavší Pigment má ochrannou funkci – zachycuje ultrafialové záření Podle barvy pleti a dalších dědičných vlastností rozlišujeme tři hlavní lidské rasy: Bílá (europoidní) – v oblasti mírného až chladného pásma Černá (negroidní) – v tropických oblastech otevřené krajiny Žlutá (mongoloidní) – v oblastech tropických pralesů s vysokými srážkami a bujnou vegetací www.sci.muni.cz Všechny rasy jsou rovnocenné

Obyvatelé pokožky Počet obyvatelů na kůži je téměř stejný jako počet lidí na planetě Některé organismy jsou choroboplodné, většina je však neškodná Nejvíce je zde bakterií Jeden z největších organismů se nachází v kořenovém váčku očních řas a vlasů www.biolib.cz

Zopakuj si složení kůže www.georgeretseck.com

Zdroje Hořejší, J.: Lidské tělo. Geminy, Bratislava, 1992 Černík, V.: Přírodopis 3 pro 8. ročník ZŠ. SPN, Praha, 1998. Kvasničková, D.: Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ. Fortuna, Praha, 1997. Plánička. M.: Atlas lidského těla. Rebo, 2009