UMĚNÍ XX STOLETÍ - VNÍMÁNÍ V SOUVISLOSTECH Zdroje citovaných děl Umělecká díla citovaná v prezentacích, která jsou uvedena v tomto seznamu, byla použita výhradně k výukovým účelům.
1 KUBISMUS 2 FUTURISMUS 3 EXPRESIONISMUS 01 Georges Braque, Viadukt v l´Estaque, 1908 – A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str.84 02 Georges Braque, Portugalec, 1911 - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 132 03 Georges Braque, , Kytara a klarinet, 1918 – tamtéž, str. 136 04 Pablo Picasso Avignonské slečny, 1906-1907 - tamtéž, str. 127 05 Pablo Picasso Zátiší s houslemi, 1914 - tamtéž, str. 135 2 FUTURISMUS 06 Umberto Boccioni, Jedinečné formy kontinuity v prostoru, 1913 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 60 07 Luigi Russolo, Dynamika automobilu, 1912 - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 164 3 EXPRESIONISMUS 08 Vasilij Kandinskij, Obraz s červenou skvrnou, 1914 - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 275 09 Edvard Munch, Úzkost, 1874 – tamtéž, str.245
4 GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE 10 Robert Delaunay, Simultánní kontrasty - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 220 11 Robert Delaunay, Nekonečný rytmus, 1934 - tamtéž, str.223 12 František Kupka, Filozofická architektura, 1913 - tamtéž, str.218 13 Kazimir Malevič, Suprematistická kompozice, kolem 1915 - tamtéž, str.224 14 Piet Mondrian, Obraz II, (1921-1923) - tamtéž, str.228 15 László Moholy-Nagy, Kompozice K IV, 1922 - tamtéž, str.237 16 Vladimír Tatlin, Památník třetí internacionály, 1919 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 107 17 Antoine Pevsner, Rozvinuté plochy - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 234 5 FUNKCIONALISMUS 18 Le Corbusier, vila Savoye - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 143 19 Oskar Niemeyer, Brasilia - Národní kongres - tamtéž, str.144 6 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA 20 Marc Chagall, Okolo ní, 1945 - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 188 21 Amedeo Modigliani, Ležící akt, 1917 - tamtéž, str. 193
9 ABSTRAKTNÍ EXPRESIONISMUS 7 DADAISMUS 22 Hans Arp, Deska z vajíčky - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 297 23 Marcel Duchamp, Fontána, 1917 (replika 1963) - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 115 24 Kurt Schwitters, Konstrukce pro urozené dámy - J. Pijoan, Dějiny umění 9, Praha 2000, str. 301 8 SURREALISMUS 25 Salvador Dalí, Stálost paměti (Měkké hodinky) – kol. autorů, Umění 20.století, I.díl, Taschen/Slovart 2004, str. 143 26 René Magritte, Říše světel, 1954 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 39 27 Joan Miró, Zlato na azuru oblohy - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 29 9 ABSTRAKTNÍ EXPRESIONISMUS 28 Jean Dubuffet, Kráva se subtilním nosem, 1954 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 175 29 Jean Dubuffet, Filosofická krajina, 1951 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 150
10 NOVÁ FIGURACE 11 ORGANICKÁ ABSTRAKCE 30 Antoni Tápies, Malba - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 151 31 Wols, Modrý fantom, 1951 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 185 32 Willem de Kooning, Žena č.II, 1952 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 126 33 Mark Tobey, Záření města, 1944 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 132 34 Mark Rothko, Červená, bílá a kaštanová - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 139 35 Jackson Pollock, Vlnivé dráhy, 1947 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 143 10 NOVÁ FIGURACE 36 Alberto Giacometti, Kráčející muž, 1941 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 100 37 Francis Bacon, Postava v Pohybu, 1976 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 179 38 Francis Bacon, portrét Henrietty Moralesové, 1966 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 180 11 ORGANICKÁ ABSTRAKCE 39 Henry Moore, Ležící postava, 1936 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 183 40 Henry Moore, Odpočívající postava - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 82 41 Barbara Hepworthová, Oválná struktura, 1943 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 83
14 PERFORMANCE a HAPPENING 12 KINETICKÉ UMĚNÍ 42 Alexander Calder, Nancy (stabil – mobil) - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 95 43 Alexander Calder, Čtyři červené systémy, 1960 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 197 13 POP ART 44 Mimmo Rotella, Flip - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 173 45 Roy Lichtenstein, ,,Crak‘‘ - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 161 46 Andy Warhol, Campbelová polévka - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 165 47 Andy Warhol, Marylin - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 166 14 PERFORMANCE a HAPPENING 48 Yves Klein, Skok do prázdna, 1960 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 222 49 Carolee Schneemannová, Potěšení z masa, 1964 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 223
15 OP ART 16 MINIMALISMUS 17 KONCEPTUALISMUS 18 BODY ART 50 Victor Vasarely, Vega - Gyongiy 2, 1971 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 231 51 Bridget Rileyová, Current, 1964 - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 241 16 MINIMALISMUS 52 Donald Judd, Bez názvu, 1969 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 236 53 Carl Andre, Ekvivalent VIII, 1978 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 238 17 KONCEPTUALISMUS 54 Joseph Beuys, Stádo, 1969 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 241 55 Piero Manzoni, Umělcovo hovno č. 066, 1961 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 242 18 BODY ART 56 Bruce Neuman, Autoportrét jako fontána, 1966-1967 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 244
19 INSTALACE 20 HYPERREALISMUS 21 LAND ART 22 VIDEO ART 57 Maurizio Cattelan, Devátá hodina - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 248 58 Claude Simard, pohled na instalaci, 1999 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 250 20 HYPERREALISMUS 59 Richard Estes, Drugs - J. Pijoan, Dějiny umění 10, Praha 1991, str. 181 60 Chuck Close, Mark, 1978-1979 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 253 21 LAND ART 61 Walter de Maria, Blesková pole, 1977 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 260 62 Christo, Zabalené pobřeží - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 262 22 VIDEO ART 63 Naim June Paik, Globální dráha, 1973 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 258 64 Bill Viola, Nantes triptych, 1992 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 257
23 POSTMODERNISMUS 24 NEOEXPRESIONISMUS 65 Cindy Shermann, Bez názvu # 90, 1981 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 271 66 Charles Moore, Piazza d’Italia, New Orleans,1975-1980 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 270 24 NEOEXPRESIONISMUS 67 Anselm Kiefer, Margarethe, 1981 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 276 68 Anish Kapoor, Tisíc jmen, 1982 - A. Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2005, str. 278