CHEMIE ROZTOKY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
výpočet pH kyselin a zásad
Roztok, hmotnostní zlomek
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Výpočty z chemických rovnic
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
CHEMIE ANORGANICKÁ CHEMIE.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
ÚPRAVA OXIDAČNĚ REDUKČNÍ ROVNIC
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
R O Z T O K Y.
odměrná analýza – volumetrie
ROZTOKY Obr Obr. 2.
KONCENTRACE ROZTOKŮ Vypočítejte hmotnostní zlomek KCl v roztoku, který byl připraven rozpuštěním 20,0 g chloridu draselného ve 150,0 g vody. Řešení: –
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Hmotnostní zlomek složky směsi
Chemické výpočty III.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ORGANICKÁ CHEMIE ÚVOD.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU peníze středním školám
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

CHEMIE ROZTOKY

CHARAKTERISTIKA ROZTOKU Roztok je homogenní (stejnorodá) směs dvou a více látek. Částice, které tvoří roztok, jsou dokonale rozptýleny a vzájemně nereagují. Roztoky podle skupenství dělíme na: plynné (čistý vzduch) kapalné (slaná voda) pevné (slitiny)

SLOŽENÍ ROZTOKU Roztok se skládá: - z rozpouštědla - z rozpuštěné látky Typ roztoku: Rozpouštědlo: - vodné roztoky voda - organická rozpouštědla líh, benzín, toluen, aceton,… - ostatní roztoky látka, která je v nadbytku

VZNIK ROZTOKU + rozpouštěná látka roztok rozpouštědlo manganistan draselný KMnO4 roztok vodný roztok manganistanu draselného rozpouštědlo H2O

Rozpustnost látky v rozpOuštědle Rozpustnost látky závisí na: vlastnostech látky teplotě rozpouštědla Tabulka rozpustnosti Je to množství látky v gramech, které se při dané teplotě rozpustí ve 100 g rozpouštědla. Sloučenina Rozpustnost látky v g/100 g vody Název Vzorec Při 20 °C Při 100 °C Chlorid sodný NaCl 36 39 Dusičnan stříbrný AgNO3 219 1024 Síran barnatý BaSO4 0,00024 0,00039 Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 0,16 0,08

DĚLENÍ LÁTEK PODLE ROZPUSTNOSTI Sloučenina Rozpustnost látky v g/100 g vody Název Vzorec Při 20 °C Při 100 °C Chlorid sodný NaCl 36 39 Dusičnan stříbrný AgNO3 219 1024 Síran barnatý BaSO4 0,00024 0,00039 Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 0,16 0,08 Maximální množství rozpuštěné látky v g ve 100g rozpouštědla Příklad látky Látky nerozpustné méně než 0,1 g BaSO4 Látky málo rozpustné 0,1 - 1 g Ca(OH)2 Látky rozpustné více jak 1 g NaCl, AgNO3

TYPY ROZTOKŮ Nasycený roztok: Nenasycený roztok: Přesycený roztok: Je to roztok, který obsahuje maximální hmotnost rozpuštěné látky. Nenasycený roztok: Obsahuje menší hmotnost rozpuštěné látky, než odpovídá její rozpustnosti při dané teplotě. Přesycený roztok: Obsahuje více rozpuštěné látky než odpovídá rozpustnosti.

KŘIVKY ROZPUSTNOSTI

CVIČENÍ V kádince je rozpuštěno ve 100 g vody při teplotě 20 °C 25 g kuchyňské soli NaCl Určete: Rozpouštědlo: voda Rozpuštěná látka: NaCl Roztok je: a) nasycený ne b) nenasycený ano Sloučenina Rozpustnost látky v g/100 g vody Název Vzorec Při 20 °C Při 100 °C Chlorid sodný NaCl 36 39 Dusičnan stříbrný AgNO3 219 1024 Síran barnatý BaSO4 0,00024 0,00039 Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 0,16 0,08

SLOŽENÍ ROZTOKU (KONCENTRACE) Udává vzájemný poměr rozpuštěné látky a rozpouštědla v roztoku. Jednou z možností, jak určit složení roztoku, je použití hmotnostního zlomku.

VÝPOČTY koncentrace roztoků Kolikaprocentní roztok získáte smícháním 20 g soli a 80 g vody? VÝPOČTY koncentrace roztoků

HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Určuje, kolik procent rozpuštěné látky roztok obsahuje. Značí se w

1. PŘÍKLAD Kolikaprocentní roztok získáte smícháním 20 g soli a 80 g vody? m (rozpuštěné látky = soli) = 20 g m (rozpouštědla = vody) = 80 g m (roztoku) = (rozpuštěné látky) + (rozpouštědla) = 20 + 80 = 100 g Hmotnostní zlomek soli v roztoku je 0,2. Roztok je 20%.

Musíme smíchat 50 g soli a 950 g vody. 2. PŘÍKLAD Kolik vody a kolik soli musíte smíchat, abyste získali 1000 g 5% roztoku? w (soli) = 0,05 m (roztoku) = 1000 g Musíme smíchat 50 g soli a 950 g vody.

Rozpuštěním 20g K2SO4 získáme 133.33g 15% roztoku. 3. PŘÍKLAD Vypočítejte hmotnost 15% roztoku síranu draselného, který připravíme rozpuštěním 20 g K2SO4. w (K2SO4) = 0,15 m (K2SO4) = 20 g Rozpuštěním 20g K2SO4 získáme 133.33g 15% roztoku.

CVIČENÍ Kolik gramů NaOH musíme navážit pro přípravu 350 g 10% vodného roztok NaOH? Jaké procentuální složení má roztok, který vznikl z 25 g HCl a 150 g vody? Vypočítejte hmotnost soli potřebné k přípravě 500 g 4% roztoku. Jakou hmotnost soli můžete získat dokonalým odpařením vody ze 130 g 2% roztoku? Jaká je koncentrace roztoku, k jehož přípravě jste užili 8 g soli a 192 g vody? Vypočítejte hmotnost 10% roztoku soli, který jste připravili rozpuštěním 120 g soli. Jaký objem vody bude třeba, aby z 16 g manganistanu draselného byl připraven 2% roztok této soli? Kolik g NaCl obsahuje 120 g roztoku této soli, je-li hmotnostní zlomek vody v roztoku 0,90?

CVIČENÍ (1. příklad) Kolik gramů NaOH musíme navážit pro přípravu 350 g 10% vodného roztok NaOH? w (soli) = 0,10 m (roztoku) = 350 g Musíme navážit 35 g NaOH.

Roztok obsahuje 14,2 % HCl a 85,8 % vody. CVIČENÍ (2. příklad) Jaké procentuální složení má roztok, který vznikl z 25 g HCl a 150 g vody? m (HCl) = 25 g m (H2O) = 150 g m (roztoku) = 25 + 150 = 175 g Roztok obsahuje 14,2 % HCl a 85,8 % vody.

K přípravě roztoku potřebujeme 20 g soli. CVIČENÍ (3. příklad) Vypočítejte hmotnost soli potřebné k přípravě 500 g 4% roztoku. w (soli) = 0,04 m (roztoku) = 500 g K přípravě roztoku potřebujeme 20 g soli.

CVIČENÍ (4. příklad) Jakou hmotnost soli můžete získat dokonalým odpařením vody ze 130 g 2% roztoku? w (soli) = 0,02 m (roztoku) = 130 g Můžeme získat 2,6 g soli.

CVIČENÍ (5. příklad) Jaká je koncentrace roztoku, k jehož přípravě jste užili 8 g soli a 192 g vody? m (soli) = 8 g m (roztoku) = 8 + 192 = 200 g Roztok je 4%.

Rozpuštěním 120g soli získáme 1200 g 10% roztoku. CVIČENÍ (6. příklad) Vypočítejte hmotnost 10% roztoku soli, který jste připravili rozpuštěním 120 g soli. w (soli) = 0,10 m (soli) = 120 g Rozpuštěním 120g soli získáme 1200 g 10% roztoku.

CVIČENÍ (7. příklad) Jaký objem vody bude třeba, aby z 16 g manganistanu draselného byl připraven 2% roztok této soli? m (soli) = 16 g w (soli) = 0,02 m (vody) = m (roztoku) - m (soli) = 800 - 16 = 784 g Bude třeba 784 g vody.

CVIČENÍ (8. příklad) Kolik g NaCl obsahuje 120 g roztoku této soli, je-li hmotnostní zlomek vody v roztoku 0,90? m (roztoku) = 120 g w (vody) = 0,90 W (soli) = 0,10 Roztok obsahuje 12 g soli.

Zdroje Obrázky: AUTOR NEZNÁMÝ. http://www.omska.cz/vyuka/chemie/ [online]. [cit. 13.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.omska.cz/wp-content/uploads/2010/12/chemie.jpg AUTOR NEZNÁMÝ. http://web.vscht.cz/~nadhernl/psp.html [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://web.vscht.cz/~nadhernl/psp.png http://office.microsoft.com/csz/images/results.aspx?qu=chemick%C3%A1+k%C3%A1dinka&ex=1&origin=FX010132103#mt:2|is:4| AUTOR NEZNÁMÝ. http://www.wikipedia.org [online]. [cit. 13.11.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Manganistan_draseln%C3%BD.JPG AUTOR NEZNÁMÝ. http://pokusy.upol.cz [online]. [cit. 13.11.2012]. Dostupný na WWW: http://pokusy.upol.cz/data/photo/original/difuze.png

SKUPINA A Kolik gramů NaCl musíme navážit pro přípravu 420 g 8% vodného roztok NaCl? Jaká je koncentrace roztoku, k jehož přípravě jste použili 8 g soli a 192 g vody? Vypočítejte hmotnost soli potřebné k přípravě 500 g 4% roztoku. Při přípravě 360 g vodného roztoku jste použili 20 g soli. Jakou koncentraci má roztok? SKUPINA B