Etologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Teorie o vzniku života na Zemi
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Lesní obratlovci – savci
Stavba a vznik Země Projevy života
Soustava opěrná – lebka
Projevy života, třídění organismů
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Škola:. Základní škola Kladruby
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Savci – řád hlodavci (úvod)
Nauka o chování živočichů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Etologie Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Jednobuněční živočichové
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
CHOVÁNÍ OBRATLOVCŮ.
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Etologie.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Nauka o chování živočichů
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
ETOLOGIE 8. ročník.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
Transkript prezentace:

Etologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy K. Lorenz domestikace selekce reflex - podmíněný, nepodmíněný chování - vrozené, získané instinktivní chování klíčový podnět chování podmíněné látkovou výměnou ochranné chování aktivita komfortní chování rozmnožovací chování komunikace - chemická, dotyková, zvuková, zraková vtisknutí přivykání hierarchie feromony teritorium živočich - kontaktní, distanční vhled tradice říje strnulost útěk

Etologie etologie = věda o chování živočichů pozorování chování živočichů mělo velký význam pro zdomácňování (domestikaci) toto vedlo k výběru jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce) zakladatelem etologie je Konrad Lorenz obrázek 1

Zápis do sešitu Etologie etologie = věda o chování živočichů velký význam pro zdomácňování (domestikaci) výběr jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce) zakladatel etologie – Konrad Lorenz

Vrozené (zděděné) chování nepodmíněné reflexy neměnné, jednoduché a zděděné reakce na smyslové podněty (mrknutí, ucuknutí při bodnutí, polykání, dýchání…) instinktivní chování chování složité, může obsahovat i naučené prvky (stav hladu, připravenost k páření…) – pokud vyladění dosáhne určitého stupně, začne jedinec vyhledávat tzv. klíčový podnět (kořist, partnera), který uvolní závěrečné chování (lov kořisti, páření…) pavoučí síť video obrázek 2

Zápis do sešitu Vrozené (zděděné) chování nepodmíněné reflexy jednoduché reakce na podněty (mrknutí, ucuknutí…) instinktivní chování složité, i s naučenými prvky (hlad, připravenost k páření…) vyhledávání klíčového podnětu (kořist, partner) → závěrečné chování (lov kořisti, páření…)

Naučené (získané) chování přivykání učení neodpovídat na podnět, který není biologicky významný (ztráta plachosti při chovu v zajetí) podmíněné reflexy spojení nevýznamného podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → opakováním se podnět stává podmíněným (slinění spojené s potravou) učení vhledem náhlé pochopení vztahů ve složité situaci (šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán)

Naučené (získané) chování tradice přenos naučeného chování z jedince na jedince (makakové oddělují rýži od písku vhozením do vody) vtištění rychlé učení v raném mládí - mláďata (např. ptáků) si po narození (vylíhnutí) vtisknou podobu prvního objektu který vidí, např. i jiného živočišného druhu obrázek 3

Zápis do sešitu Naučené (získané) chování přivykání podmíněné reflexy např. ztráta plachosti v zajetí podmíněné reflexy spojení podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → podnět se stává podmíněným (slinění spojené s potravou) učení vhledem např. šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán tradice přenos chování (makakové oddělují rýži od písku vodou) vtištění mláďata si po narození vtisknou podobu prvního co vidí

Chování podmíněné látkovou výměnou přijímání potravy u různých druhů různá frekvence (býložravci několikrát denně, šelmy jednou za několik dní, hadi po několika týdnech…) dýchání vodní savci dýchají plícemi → vynořování pro nádech (i ve spánku) vyprazdňování typické polohy těla u těchto činností (pes zvedá nožku) řízení tělesné teploty shlukování za tímto účelem (včely) obrázek 4

Zápis do sešitu Chování podmíněné látkovou výměnou přijímání potravy dýchání vyprazdňování řízení tělesné teploty

Ochranné a obranné chování útěk klíčovým podnětem je překročení útěkové vzdálenosti strnulost živočich vypadá jako mrtvý (kuňka, slunéčko…) maskování pomocí ochranného zbarvení, tvaru těla apod. obranné chování (útok) reakce na přímé ohrožení, předchází mu varování a hrozba, přechází do napadení obrázek 5

Zápis do sešitu Ochranné a obranné chování strnulost útěk maskování předstírání mrtvého (kuňka, slunéčko…) útěk útěková vzdálenost maskování ochranné zbarvení, tvar těla… obranné chování (útok)

Dorozumívání (komunikace) chemická komunikace vnímání pachů na různou vzdálenost (pes – výborný čich, ptáci – velmi špatný), souvisí s označováním teritoria (pachové stopy, značkování) a sexuálním chováním (feromony = látky působící v malé koncentraci) zraková komunikace význam při sociálním chování , uplatnění gest, postojů a pohybu zvuková komunikace dotyková komunikace význam při sociálním chování, kontaktní živočichové vyhledávají v klidových situacích tělesný dotyk (hlodavci, papoušci…), distanční živočichové se tělesnému dotyku vyhýbají (většina pěvců, přežvýkavci…) obrázek 6

Dorozumívání (komunikace) hierarchie hodnostní pořadí, určuje nadřazenost a podřízenost jedince  zvláštní projevy tlumení agresivity, vyjadřující náladu jedince  postoje, zvuky, pachy obrázek 7

Zápis do sešitu Dorozumívání (komunikace) chemická komunikace čich, označování teritoria a sexuální chování (feromony) dotyková komunikace živočichové kontaktní (vyhledávají dotyk - hlodavci, papoušci…), distanční (dotyku se vyhýbají - pěvci, přežvýkavci…) zraková komunikace gesta, postoje a pohyb zvuková komunikace hierarchie hodnostní pořadí  zvláštní projevy  postoje, zvuky, pachy

Aktivita různá doba aktivity aktivní ve dne: ještěrka, sysel aktivní v noci: tchoř, myšice aktivní střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš různá délka spánku: 20 hodin (velké šelmy) až jen několik minut (žirafy) obrázek 8

Zápis do sešitu Aktivita různá doba aktivity různá délka spánku ve dne: ještěrka, sysel v noci: tchoř, myšice střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš různá délka spánku

Komfortní chování udržování hygieny péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… obrázek 9 péče o srst – makak červenolící

Rozmnožovací chování například říje, mateřské chování obrázek 10

Zápis do sešitu Komfortní chování Rozmnožovací chování udržování hygieny péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… Rozmnožovací chování říje, mateřské chování

OPAKOVÁNÍ Etologie Naučené (získané) chování Vrozené (zděděné) chování etologie = věda o chování živočichů velký význam pro zdomácňování (domestikaci) výběr jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce) zakladatel etologie – Konrad Lorenz Vrozené (zděděné) chování nepodmíněné reflexy jednoduché reakce na podněty (mrknutí, ucuknutí…) instinktivní chování složité, i s naučenými prvky (hlad, připravenost k páření…) vyhledávání klíčového podnětu (kořist, partner) → závěrečné chování (lov kořisti, páření…) Naučené (získané) chování přivykání např. ztráta plachosti v zajetí podmíněné reflexy spojení podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → podnět se stává podmíněným (slinění spojené s potravou) učení vhledem např. šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán tradice přenos chování (makakové oddělují rýži od písku vodou) vtištění mláďata si po narození vtisknou podobu prvního co vidí

OPAKOVÁNÍ Ochranné a obranné chování Dorozumívání (komunikace) strnulost předstírání mrtvého (kuňka, slunéčko…) útěk útěková vzdálenost maskování ochranné zbarvení, tvar těla… obranné chování (útok) Dorozumívání (komunikace) chemická komunikace čich, označování teritoria a sexuální chování (feromony) dotyková komunikace živočichové kontaktní (vyhledávají dotyk - hlodavci, papoušci…), distanční (dotyku se vyhýbají - pěvci, přežvýkavci…) zraková komunikace gesta, postoje a pohyb zvuková komunikace hierarchie hodnostní pořadí  zvláštní projevy  postoje, zvuky, pachy Aktivita různá doba aktivity ve dne: ještěrka, sysel v noci: tchoř, myšice střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš různá délka spánku Komfortní chování udržování hygieny péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… Rozmnožovací chování říje, mateřské chování

Otázky a úkoly Vysvětli, proč lidé začali domestikovat zvířata? Jaký je rozdíl mezi podmíněným a nepodmíněným reflexem? To, jakým způsobem tká pavouk pavučinu, se učí během života, nebo to automaticky umí? Jakými způsoby se mohou zvířata bránit nebezpečí? Uveď alespoň jeden. Uveď alespoň jeden konkrétní příklad naučeného chování u zvířat. Jakými způsoby mohou zvířata komunikovat? Co znamená slovo hierarchie? Vysvětli pojem komfortní chování.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 80 s. ISBN 80-85937-97-2. [2012-27-08] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-27-08] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – Konrád Lorenc http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Lorenz_smile.jpg obr. 2 - pavouk a jeho síť http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Spinnennetzpd.jpg obr. 3 – makaci http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jigokudani_hotspring_in_Nagano_Japan_001.jpg obr. 4 - včely http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Bienen_auf_Wabe_1.jpg obr. 5 – kuňka, obranný reflex http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/BombinaVariegataJuv.jpg obr. 6 – papoušci http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Vini_australis_-two_on_a_perch-8a-4c.jpg, obr. 7 – zdravící se psi http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/2008-06-18_Dogs_meeting.jpg obr. 8 – fenek http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/2009-03-07Vulpes_zerda024.jpg obr. 9- paviáni pečující o srst http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Baboons2.jpg obr. 10 – potápky, namlouvací tance http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Cygnus_olor_%28K%C3%BCken2%29_-_Arboretum_2011-07-25_15-21-22.JPG