Střední odborná škola dopravní Ostrava Vítkovice Závěrečná práce Téma: Elektronicky řízený karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Vypracoval: Petr Ševčík Aut 4 2008/2009
Pierburg 2E-E Ecotronic Obsah: Systém Ecotronic – úvod Rozdíly oproti Pierburg 2E-3 Jednotlivé části systému Řídící jednotka Ecotronic Karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Palivový systém Vstupní a výstupní signály Diagnostika, akční členy Obrázky, popis jednotlivých částí Zkušenosti, možné závady a jejich odstranění
Pierburg 2E-E Ecotronic Pierburg Ecotronic: jedná se o systém, který obsahuje elektronicky řízený karburátor, různé snímače, řídicí jednotku Ecotronic a řízený katalyzátor. Výrobcem této jednotky je firma Bosch. Jedná se o nejvyšší stupeň řízení a přípravy směsi pro zážehový motor, kde je ještě použit karburátor. Označení Favoritů neslo 135LE nebo 135LSE. K řídicí jednotce je také připojena palubní kontrolka TEST, která slouží k indikaci závady nebo jako vyblikávač typu závady systému Ecotronic. Systém se už velmi přibližuje svou funkcí k jednobodovému systému Bosch Mono-Motronic, který byl do vozidel Škoda montován později.
Pierburg 2E-E Ecotronic Rozdíly oproti karburátoru Pierburg 2E-3 Uzavřený palivový systém Řízený emisní systém ( - sonda) Setrvačník (se vztažnými značkami pro určení polohy 1.válce) Rozdělovač (bez podtlakové regulace) Sací potrubí (s teplotním snímačem a vyhřívanou podložkou) Palivové dopravní čerpadlo Pierburg Výfukový systém (s katalyzátorem)
Pierburg 2E-E Ecotronic Řídící jednotka řídí: bohatost směsi při spouštění motoru bohatost směsi při akceleraci bohatost směsi při přehřátém motoru řízení směšovacího poměru pomocí údajů z lambda sondy volnoběžné otáčky uzavření přívodu paliva při brzdění motorem uzavření paliva při vypnutí motoru
Pierburg 2E-E Ecotronic Jednotlivé součásti: Řídící jednotka systému Ecotronic umístěná za autobaterií v motorovém prostoru. Jednotka obsahuje řídící systém a program podle kterého zpracovává všechny údaje ze senzorů v motoru, podle kterých řídí nastavení předstihu a karburátoru. Procesor je 8 bitový pracující na taktu 50MHz
Pierburg 2E-E Ecotronic Karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Slouží k vytvoření požadované směsi pro všechny režimy motoru Elektronické řízení spočívá v regulaci nasávaného vzduchu nastavovačem přívěry vzduchu, potenciometrem škrtící klapky, el.přepínacího ventilu a ventilu volnoběhu
Pierburg 2E-E Ecotronic Palivový systém Jedná se o uzavřený systém, odvětrání systému je řešeno přes nádobku s aktivním uhlím. Jeho regeneraci zajišťuje při chodu motoru regenerační taktovací ventil, který je ovládán ŘJ. Odpojovací ventil je ve funkci pouze při zapnutém zapalovnání (poloha 1)
Pierburg 2E-E Ecotronic Palivový systém – hlavní části systému Palivová nádrž (47l, stejná jako u Pierburgu 2E-3 membránové palivové čerpadlo Pierburg Odbublinkovač Karburátor Pierburg 2E-E Nádobka s aktivním uhlím Regenerační taktovací ventil a odpojovací ventil
Pierburg 2E-E Ecotronic Vstupní signály: Indukční snímač (Hallův ) Snímač polohy škrtící klapky Lambda sonda Teplota nasávané směsi Teplota chladící kapaliny
Pierburg 2E-E Ecotronic Výstupní signály (akční členy) Nastavovač přívěry vzduchu Regenerační taktovací ventil Elektrický přepínací ventil Relé vyhřívací podložky (1.a 2.)
Pierburg 2E-E Ecotronic Diagnostika systému, akční členy: Zjišťování závad se provádí pomocí „blikavých kódů“. V praxi to funguje tak, že na diagnostickou přípojku, která se nachází v motorové prostoru hned vedle ŘJ a relé, se připojí vypínač a pomocí blikání kontrolky na přístrojové desce lze odečíst kód závady, popřípadě lze i nastavovat volnoběžné otáčky a bohatost směsi. To ale lze jen za určitých okolností.
Pierburg 2E-E Ecotronic Nastavovač přívěry vzduchu - slouží k vytvoření dostatečného podtlaku v komoře I.stupně, je ovládán ŘJ přes elektromotor. V případě poruchy nelze nastartovat motor. ŘJ ovládá přívěru vzduchu při všech režimech motoru – při startu, deceleraci, akceleraci, apod.
Pierburg 2E-E Ecotronic Relé vyhřívané podložky – ovládá ŘJ, v činnosti při startu studeného motoru cca pod 5°C
Pierburg 2E-E Ecotronic Odpojovací a taktovací ventil – Odpojovací ventil je otevírán napětím ze spínací skříňky, taktovací ventil ovládá ŘJ a tím určuje, kdy a v jakém množství jsou nasávány benzínové páry z nádrže a nádobky s aktivním uhlím
Pierburg 2E-E Ecotronic Elektrický přepínací ventil – slouží při startu studeného motoru ke krátkodobému zvýšení volnoběžných otáček, dále při deceleraci k ochraně katalyzátoru
Pierburg 2E-E Ecotronic Popis částí Přívěra vzduchu El.nastavovač přívěry Obohacovač II.stupně El.přepínací ventil
Pierburg 2E-E Ecotronic Elektromagnetický ventil odvzdušnění plovákové komory Podtlaková dóza II.stupně Snímač polohy škrtící klapky
Pierburg 2E-E Ecotronic Elektromagnetický ventil Přidržovač škrtící klapky odvzdušnění plovákové komory Ruční akcelerace
Pierburg 2E-E Ecotronic Přívod paliva Podtlaková dóza II.stupně Elektromagnetický ventil volnoběhu El.nastavovač přívěry vzduchu Snímač polohy škrtící klapky
Pierburg 2E-E Ecotronic Přidržovač škrtící klapky I.stupně Snímač polohy škrtící klapky Škrtící klapka II.stupně El.přepínací ventil Podlaková dóza II.stupně
Pierburg 2E-E Ecotronic Podtlaková dóza II.stupně Škrtící klapka II.stupně Místo pro uchycení plynového lanka
Pierburg 2E-E Ecotronic Elektromagnetický ventil běhu naprázdno Přidržovač škrtící klapky Elektromagnetický ventil odvzdušnění plov.komory Ruční akcelerace
Pierburg 2E-E Ecotronic Mechanismus zavření škrtící klapky II.stupně při přivření škrtící klapky I.stupně
Pierburg 2E-E Ecotronic Palubní kontrolka TEST, pomocí které se provádí čtení paměti závad, diagnostika akčních členů, signalizace poruchy, popřípadě nastavení volnoběžných otáček a bohatosti směsi
Pierburg 2E-E Ecotronic Zkušenosti se systémem Pierburg Ecotronic, možné poruchy a jejich odstranění Mnoho lidí tento systém zatracuje, ale pokud vše funguje jak má, není důvod k problémům. Vozidlo s tímto systémem plní přísnější emisní hodnoty (Euro O) než karburátor Pierburg 2E-3. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že obsahuje spoustu mechanických a elektronických prvků, kde hrozí riziko poruchy. Některé řidič ani nepostřehne, jiné končí úplným zastavením motoru. Typickými příklady posledního jmenovaného jsou porucha Hallova snímače, nebo také nastavovače přívěry vzduchu. Možné problémy může způsobit poškozený konektor a následná ztráta kontaktu EŘJ se snímačem, popřípadě s akčním členem. Jakékoli opravy jsou možné realizovat pouze výměnou nefunkčního dílu, ale dostupnost nových je prakticky nulová. Jediné, co lze dnes ještě vyměnit za nové jsou teplotní NTC snímače a Hallův snímač. Tyto komponenty jsou záměnné se systémem Bosch Mono-Motronic. 5 minut a 47 vteřin