ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Románská kultura.
Umění raného středověku
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
První představitelé impresionismu
BAROKNÍ UMĚNÍ A3V Mgr. Jitka Nováková
Románský sloh.
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Itálie Francie Španělsko
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
ROMANTISMUS.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Německé renesanční malířství
Přechod od renesance k baroku
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Nizozemské renesanční malířství
Klasicistní malířství
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Baroko Život v barokní době.
Gotická kultura.
BAROKO Doba protikladů.
České země, sochařství, malířství
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
ŠPANĚLSKÝ BAROKNÍ MALÍŘ Bartolomé Estéban Murillo.
Benátská malířská škola
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko ve Španělsku a Anglii
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Umělecké směry 19. století
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
Mistr Theodorik.
Museo del Prado.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Umělecké směry 19. století
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Francisco GOYA španělký malíř a grafik romantismu.
Vizualizace obrazu Zadání:
Gotika Bolfíková Nikola.
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO

Architektura Charakteristika: zdobnost přeplněnost dekorativními prvky malebné usazení v krajině bohaté interiéry Fernando de Casas y Novoa: katedrála v Santiagu de Compostela

Architektura José Benito de Churriguera (1665 – 1725) bohaté členění a přemrštěná výzdoba katedrála v Salamance

Sochařství Charakteristika: sklon k verismu (realistické až naturalistické sochy) polychromované dřevo silná emocionalita stupňovaná použitím pravých vlasů, vousů, skleněných slz nebo skutečným oděvem Gregorio Fernándes: Kristova smrt

Sochařství Gregorio Fernándes (1576 – 1636) Neposkvrněné početí

Sochařství Juan Martínez Montañés (1568 - 1649) Svatý Bruno Postava kajícníka

Sochařství Pedro de Mena (1628 – 1688) Jan Křtitel jako dítě Panna Maria bolestná

Sochařství Alonso Cano (1601 – 1667) sochař a malíř Sv. František

Malířství Charakteristika sklon k naturalismu drastické výjevy, ale i přesládlé náměty malba světelně kontrastní Osobnosti: José de Ribera Francisco de Zurbarán Bartolomé Estéban Murillo José de Ribera: Utrpení sv. Filipa

Malířství Francisco de Zurbarán (1598 – 1664) Autoportrét jako sv. Lukáš Sv. Lukáš jako malíř před ukřižovaným Kristem

Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) Neposkvrněné početí Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) malby s náboženskou tématikou

Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) realistické portréty květinářek, pouličních rozpustilců a žebráků Ženy v okně Malý žebrák

Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) obrazy žen a dětí popis každodenního života své doby Prodavači ovoce Děti pojídající meloun a hrozny

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) šlechtic, dvorní malíř Filipa IV. , správce jeho sbírek, organizátor slavností Rodný dům v Seville

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy Kristus v domě Marty a Marie Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy zasazované do prostředí soudobých domácností, dílen a hospod Mulatka aneb kuchyňská scéna Večeře v Emauzích

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) mytologické scény zasazené do soudobých scenérií skuteční lidé z malířova okolí Vulkánova kovářská dílna

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) obraz je jediným aktem ve španělském malířství 17. století (ortodoxní země, inkvizice) Venuše leží zády, její obličej vidíme pouze v zrcadle Venušina toaleta

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) malba pestrými barvami na tmavý podklad zachycuje několik opilých mužů, s číšemi v rukách mezi nimi bůžek Bakchus, který má na hlavě věnec vinné révy Bakchův triumf

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty: Princezna v růžových šatech Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty: členů královské rodiny, především princezny Margarety Habsburské, kterou měl velmi rád a maloval ji od dětství mnohokrát

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Dvorní dámy Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Ateliérová malba, živé zpodobnění osob na obraze je infantka (princezna Margareta) a její dvorní dámy královský pár je také přítomen, ale vidíme ho pouze v zrcadle

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) portréty bláznů, šašků, trpaslíků sloužících k obveselení dvora soucit, pokus zachovat jejich důstojnost v nelehkém postavení Sedící trpaslík Sebastiano Mora Pablo de Valladolid, králův dvorní šašek

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) historické obrazy snaha zachytit událost (např. kapitulaci Holanďanů před Španěly v historické krajině) Kapitulace pevnosti Breda

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) krajina v přirozeném světle uvolněný rukopis bezprostřední dojem (inspiroval impresionisty) Zahrada medicejské vily v Římě

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) zdánlivě realistické obrazy skrývají většinou hluboké skryté významy jemná malba promyšlený přístup k tématu Báj o Arachné neboli Přadleny

Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) intimní portréty krásné ženy k jeho postavení z nezvyklých sociálních kruhů Švadlena

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) poslední barokní malíř a první představitel romantismu 19. století Životní cyklus fresek Velebení našeho Pána z baziliky Nanebevzetí Panny Marie v Zaragoze Vicente López : Goya

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) od osmdesátých let 18. stol. – portréty vysoká umělecká kvalita snaha o průnik do duchovního života portrétovaných zároveň odraz jeho vlastní osobnosti Rodina následníka trůnu prince Louise Antonia

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) po mrtvici v roce 1792 ohluchl a uzavřel se do sebe mučen děsivými představami obrů, ďáblů, slavností satanismu a vražd fantastické vize přenesl na plátno nebo na stěny svého domu Sabat Obr

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) nekompromisní realismus i v tzv. oficiálních portrétech Rodinná podobizna krále Karla IV.

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) neodmyslitelná součást díla i grafický cyklus Rozmary (mědirytiny) snaha postihnout zmatky ve společnosti, všeobecné šílenství a bláznovství, ale i hloupost a zaslepenost

Malířství ˇÚkol pro kapesní nůž Francisco de Goya (1746 – 1828) Na toto se nedívejte Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) grafický cyklus Hrůzy války (mědirytiny) protest proti vraždění napoleonských vojsk ve Španělsku v obavě před následky je Goya zakázal šířit ˇÚkol pro kapesní nůž

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) tajemný dvojportrét na jednom z nich je dáma oblečená a na druhém nahá

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) odpor proti útisku řada namalovaných obrazů proti strašnému napoleonskému vpádu a vraždění vlastenců 3. květen 1808

Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) symbolické završení v mytologických námětech Saturn požírající svého syna

Španělské výtvarné baroko Kontrolní otázky: Jakými prvky se odlišuje španělská barokní architektura a sochařství od renesanční tvorby? Co je to polychromie a jak se uplatňovala ve španělském sochařství Prohlédněte si dobře reprodukci Velázquezova a Goyova obrazu a zamyslete se nad rozdílnými záměry, s nimiž byla díla vytvořena. Řekněte jména dalších významných španělských výtvarných umělců a určete jejich profesi.

Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org