ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Architektura Charakteristika: zdobnost přeplněnost dekorativními prvky malebné usazení v krajině bohaté interiéry Fernando de Casas y Novoa: katedrála v Santiagu de Compostela
Architektura José Benito de Churriguera (1665 – 1725) bohaté členění a přemrštěná výzdoba katedrála v Salamance
Sochařství Charakteristika: sklon k verismu (realistické až naturalistické sochy) polychromované dřevo silná emocionalita stupňovaná použitím pravých vlasů, vousů, skleněných slz nebo skutečným oděvem Gregorio Fernándes: Kristova smrt
Sochařství Gregorio Fernándes (1576 – 1636) Neposkvrněné početí
Sochařství Juan Martínez Montañés (1568 - 1649) Svatý Bruno Postava kajícníka
Sochařství Pedro de Mena (1628 – 1688) Jan Křtitel jako dítě Panna Maria bolestná
Sochařství Alonso Cano (1601 – 1667) sochař a malíř Sv. František
Malířství Charakteristika sklon k naturalismu drastické výjevy, ale i přesládlé náměty malba světelně kontrastní Osobnosti: José de Ribera Francisco de Zurbarán Bartolomé Estéban Murillo José de Ribera: Utrpení sv. Filipa
Malířství Francisco de Zurbarán (1598 – 1664) Autoportrét jako sv. Lukáš Sv. Lukáš jako malíř před ukřižovaným Kristem
Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) Neposkvrněné početí Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) malby s náboženskou tématikou
Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) realistické portréty květinářek, pouličních rozpustilců a žebráků Ženy v okně Malý žebrák
Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) obrazy žen a dětí popis každodenního života své doby Prodavači ovoce Děti pojídající meloun a hrozny
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) šlechtic, dvorní malíř Filipa IV. , správce jeho sbírek, organizátor slavností Rodný dům v Seville
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy Kristus v domě Marty a Marie Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy zasazované do prostředí soudobých domácností, dílen a hospod Mulatka aneb kuchyňská scéna Večeře v Emauzích
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) mytologické scény zasazené do soudobých scenérií skuteční lidé z malířova okolí Vulkánova kovářská dílna
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) obraz je jediným aktem ve španělském malířství 17. století (ortodoxní země, inkvizice) Venuše leží zády, její obličej vidíme pouze v zrcadle Venušina toaleta
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) malba pestrými barvami na tmavý podklad zachycuje několik opilých mužů, s číšemi v rukách mezi nimi bůžek Bakchus, který má na hlavě věnec vinné révy Bakchův triumf
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty: Princezna v růžových šatech Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty: členů královské rodiny, především princezny Margarety Habsburské, kterou měl velmi rád a maloval ji od dětství mnohokrát
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Dvorní dámy Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Ateliérová malba, živé zpodobnění osob na obraze je infantka (princezna Margareta) a její dvorní dámy královský pár je také přítomen, ale vidíme ho pouze v zrcadle
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) portréty bláznů, šašků, trpaslíků sloužících k obveselení dvora soucit, pokus zachovat jejich důstojnost v nelehkém postavení Sedící trpaslík Sebastiano Mora Pablo de Valladolid, králův dvorní šašek
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) historické obrazy snaha zachytit událost (např. kapitulaci Holanďanů před Španěly v historické krajině) Kapitulace pevnosti Breda
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) krajina v přirozeném světle uvolněný rukopis bezprostřední dojem (inspiroval impresionisty) Zahrada medicejské vily v Římě
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) zdánlivě realistické obrazy skrývají většinou hluboké skryté významy jemná malba promyšlený přístup k tématu Báj o Arachné neboli Přadleny
Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) intimní portréty krásné ženy k jeho postavení z nezvyklých sociálních kruhů Švadlena
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) poslední barokní malíř a první představitel romantismu 19. století Životní cyklus fresek Velebení našeho Pána z baziliky Nanebevzetí Panny Marie v Zaragoze Vicente López : Goya
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) od osmdesátých let 18. stol. – portréty vysoká umělecká kvalita snaha o průnik do duchovního života portrétovaných zároveň odraz jeho vlastní osobnosti Rodina následníka trůnu prince Louise Antonia
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) po mrtvici v roce 1792 ohluchl a uzavřel se do sebe mučen děsivými představami obrů, ďáblů, slavností satanismu a vražd fantastické vize přenesl na plátno nebo na stěny svého domu Sabat Obr
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) nekompromisní realismus i v tzv. oficiálních portrétech Rodinná podobizna krále Karla IV.
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) neodmyslitelná součást díla i grafický cyklus Rozmary (mědirytiny) snaha postihnout zmatky ve společnosti, všeobecné šílenství a bláznovství, ale i hloupost a zaslepenost
Malířství ˇÚkol pro kapesní nůž Francisco de Goya (1746 – 1828) Na toto se nedívejte Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) grafický cyklus Hrůzy války (mědirytiny) protest proti vraždění napoleonských vojsk ve Španělsku v obavě před následky je Goya zakázal šířit ˇÚkol pro kapesní nůž
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) tajemný dvojportrét na jednom z nich je dáma oblečená a na druhém nahá
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) odpor proti útisku řada namalovaných obrazů proti strašnému napoleonskému vpádu a vraždění vlastenců 3. květen 1808
Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) symbolické završení v mytologických námětech Saturn požírající svého syna
Španělské výtvarné baroko Kontrolní otázky: Jakými prvky se odlišuje španělská barokní architektura a sochařství od renesanční tvorby? Co je to polychromie a jak se uplatňovala ve španělském sochařství Prohlédněte si dobře reprodukci Velázquezova a Goyova obrazu a zamyslete se nad rozdílnými záměry, s nimiž byla díla vytvořena. Řekněte jména dalších významných španělských výtvarných umělců a určete jejich profesi.
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org