21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

RENESANCE a humanismus
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Dej2 Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
renesance a humanismus
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Renesance ( z fr. renaissance = znovuzrození, obnovení): umělecký a myšlenkový směr, jímž se lidé vymaňovali ze středověkého způsobu myšlení; vznikla na přelomu 13. a 14. stol. v Itálii, přetrvala až do 16. století; chtěla obrodit člověka za pomoci obnovení kultury antických národů Řeků a Římanů; prosazuje rozvoj přírodních věd a věd o člověku; hlásá kult smyslů, příklon k radostem pozemského života, zájem soustřeďuje na člověka. Humanismus (lat. humanus = lidský) myšlenkový směr zdůrazňující lidskou důstojnost a svobodný rozvoj osobnosti.

Historické souvislosti renesance: - vzkvétá obchod – bohaté měšťanstvo se stává největší společenskou silou, bohatí obchodníci a bankéři z Florencie (např. Mediceové) podporují umělce i studium minulosti; dochází k přírodním a astronomickým objevům (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno, Ján Jesenius aj.); uskutečňuje se řada zámořských plaveb; - dochází ke geografickým objevům (objevení Ameriky); 1445 vynález knihtisku – Němec Johann Gutenberg; reformace (lat. reformare = přetvářet, obnovovat) - hnutí, jehož cílem bylo omezit moc římskokatolické církve a odstranit nedostatky, které se v ní rozmohly.

Renesanční architektura: vrací se k antickému a románskému umění; převládly stavby světské (měšťanské domy a paláce, venkovské vily s letohrádky, zámky s velkoryse řešenými zahradami); důraz je kladen na harmonii, souměrnost, vodorovné pravoúhlé linie; objevují se jónské sloupy, podloubí, kopule; fasády jsou zdobené tzv. sgrafity; Významní architekti : Filippo Brunelleschi (kupole dómu Santa Maria del Fiore ve Florencii); Donato Bramante ( zahájil stavbu chrámu sv. Petra v Římě, na ní pokračovali Raffael Santi a Michelangelo Buonarroti).

Dóm Santa Maria del Fiore ve Florencii

Chrám sv. Petra ve Vatikánu

Zámek Chambord ve Francii

Zámek ve Fontainebleau (Francie)

České renesanční stavby: Zámek Častolovice

Zámek Opočno

Belvedér, Letohrádek královny Anny

Letohrádek Hvězda

Zámek Červená Lhota

Náměstí v Telči

Nové Město nad Metují

Renesanční malířství a sochařství: - objev perspektivy; - návrat k přírodě; - zpodobení krásy lidského těla; - objev techniky olejomalby. Slavní malíři: Itálie: Sandro Botticelli Leonardo da Vinci Michelangelo Buonarroti Raffael Santi Tizian Nizozemsko: Hieronymus Bosch Pietr Brueghel Německo: Albrecht Dürer Španelsko: El Greco

Sandro Botticelli (1445 – 1510) Zrození Venuše

Sandro Botticelli Primavera

Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Mona Lisa

Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem

ideál harmonie těla a ducha, jeden z hlavních principů humanismu) Leonardo da Vinci: Vitruvian (kresba znázorňuje ideál harmonie těla a ducha, jeden z hlavních principů humanismu)

Leonardo da Vinci Poslední večeře

Michelangelo Buonarroti (1475 – 1564) Sixtinská kaple

Strop Sixtinské kaple

Sixtinská kaple – Poslední soud (oltářní stěna)

Sixtinská kaple Rozdělení vod (detail klenby)

Sixtinská kaple Stvoření Adama (detail klenby)

Michelangelo Buonarroti David

Michelangelo Buonarroti Pieta v bazilice sv. Petra ve Vatikánu

Raffael Santi (1483 – 1564) Athénská škola

Raffael Santi Sixtinská Madona Tři Grácie

Tizian (1488 – 1576) Danae a zlatý déšť

Tizian Venuše urbinská

Hieronymus Bosch (1450 – 1516) Zahrada pozemských rozkoší

Hieronymus Bosch Léčba bláznovství

Pieter Brueghel (1525 – 1569) Dětské hry

Albrecht Dürer (1471 – 1528) Autoportréty 1488 1500

Albrecht Dürer Růžencová slavnost

El Greco ( 1541 – 1614) Pohled na Toledo

El Greco Laokoón

Kontrolní test: Kdy a ve které zemi vzniká renesance? Co znamená pojem reformace? Který architekt vytvořil kupoli dómu ve Florencii? Uveďte tři české renesanční stavby. Kdo je autorem fresek v Sixtinské kapli? Kdo namaloval obraz Dáma s hranostajem? Kdo je autorem obrazu Zahrada pozemských rozkoší? Jak se jmenoval nejznámější německý renesanční malíř? Kdo vytvořil obraz Zrození Venuše? Jak se jmenuje nejslavnější španělský renesanční malíř?

Řešení: 13. – 14. století, Itálie hnutí, které usiluje o nápravu poměrů v římskokatolické církvi Filippo Brunelleschi Belveder, zámky Opočno, Častolovice aj. Michelangelo Buonarroti Leonardo da Vinci Hieronymus Bosch Albrecht Dürer Sandro Botticelli El Greco

21 Renesance Seznam použitých pramenů: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, DIDAKTIS, Brno 2008 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Sochrová, Marie: Literatura v kostce pro střední školy, FRAGMENT, Havlíčkův Brod 1995 Soukal, Josef: Přehled dějin literatury 1, SPN, Praha 2006 Veselý, Zdeněk: Přehled učiva k maturitní zkoušce z dějepisu, Fortuna, Praha 2001 http://cs.wikipedia.org/wiki/ www.gsosfm.cz/renesance.ppt http://www.cojeco.cz/ http://www.francie.iipardubice.cz/ http://virtualniprohlidky.cz/