Péče o lesy v ZCHU 1 Biology Centre Biology Centre of the CAS & University of Southern Bohemia, Budweis L. Čížek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE OCENĚNÍ LESNÍHO POROSTU
Advertisements

Energie mechanická Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Voda & Energie Vodní doprava.
Příroda, lesy a změna krajiny Ralf Lotys (Sicherlich)
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Národní park Podyjí Zdroje: Internet Wikipedie
Příroda v ČR Lesy tvoří v ČR asi 33% rozlohy území.
Indexy floristické podobnosti
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
Kácení deštných lesů.
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
3/1 SPECIFIKA EKONOMIKY LH (18 HODIN) EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, les, lesní.
Rozloha: 6 795,7 km² Počet obyvatel: (k ) Statutární město: Jihlava Počet okresů: obcí.
Hospodářská úprava lesa
13..
Program rozvoje venkova
Fakta světové biodiverzity
Ekosystém les a kurikulum základního vzdělávání Doc.PaedDr.RNDr.Milada Švecová, CSc. Univerzita Karlova v Praze, PřF Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_411.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
CHKO Křivoklátsko Darin Jandová Klára Bergmannová.
Odlesňování.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
LESY NA ZEMI Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
BYLINY A KEŘE LESA 14..
Název: VY_32_inovace_PR45_02 Autor: Lenka Svobodová
Polsko Eliška Pokorná.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Lesnictví Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
LESY NA ZEMI Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , Duben 2013.
Hospodářská úprava lesa
Jihoafrická Republika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČR – kraj Vysočina AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 19Číslo.
Oceňování lesa jako biologických aktiv (IAS 41) a začlenění jejich hodnoty do finančního účetnictví.
TEORIE OCENĚNÍ LESNÍHO POROSTU
Krajina a životní prostředí
TEORIE OCEŇOVÁNÍ LESNÍHO POROSTU A LESA
Hospodářská úprava lesa
Hospodářská úprava lesa
Viet Nam.
Brno University of Technology What should we do?.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
Povrch-Příroda-Rostliny
OCHRANA PŘÍRODY NA ÚZEMÍ HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Kyselý déšť a kůrovec na Šumavě Filip Oulehle, Tomáš Chuman, Jakub Hruška, Vladimír Majer, Jiří Kopáček.
Les-Lesní patra.
Projekt Zelené profese. Obnova lesa rešerše Návštěva lesa m n.m. Toho musím mít.
Veřejné slyšení k petici NE – ohrožení zdrojů vod pro Volarsko – Vimpersko- Strakonicko ÚHÚL Brandýs nad Labem, organizační složka státu Odborná.
Úbytek lesů Mizení tropických deštných pralesů, domova pro více jak polovinu živočišných druhů na Zemi, je zřejmě nejvíce patrná ekologická pohroma, které.
Ocenění lesního porostu (Kč/ha) Ocenění Bonita 13*9 SM (obmýtí 100 let) Věcná hodnota (§ 35 vyhlášky č. 3/2008 Sb.)** Výnosová hodnota.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
Kancelář zmocněnec vlády pro Moravskoslezský a Ústecký kraj.
Litovelské Pomoraví Litovel CHKO Tato práce je šířena pod licencí CCBY-SA3,0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_38.
Sklářský průmysl Učivo 8. ročníku Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Vladimír Zeman Datum NázevVY_32_INOVACE_10_Z8_Sklářství.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Výstup 1.X Modelový management vybraných typových porostů
Vizovická vrchovina Valerie Marečková 9.B 2016.
Švédsko Open Presentation.
„B“ – Příspěvek na obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Péče o lesy v ZCHU 1 Biology Centre Biology Centre of the CAS & University of Southern Bohemia, Budweis L. Čížek

LESNÍ POČTY V ČR Lesy – 33,7% rozlohy státu Rozloha vzrostla z ~21-25% na 33.7% od r (tedy o polovinu!) Zásoba dřeva na 1 ha dvojnásobná ve srov. s 30. lety Asi 25% lesů je v chráněných územích Polovina všech lesů patří státu Vypadá to velmi dobře…

Lesy a lesnictví Přibylo lesa -Je na tom tedy lesní biodiverzita lépe než dříve? Jak se změnily lesy? Lesy zřejmě odedávna a zcela jistě donedávna vypadaly jinak než dnes, byly ŘÍDKÉ a SVĚTLÉ (lesníci i ochranáři říkají zničené) Zásoba dřeva na 1 ha v lese za <100 let vzrostla o % Zcela zmizely tradiční formy hospodaření

Niva řeky Dyje foto 1936 Lesy a lesnictví Historické hospodaření - pastevní lesy Podobné příčiny jako likvidace bezlesí

AKTIVNÍ MANAGEMENT

Lesy a lesnictví Historické hospodaření – výmladkové hospodaření -pařezina vrškové hospodaření Průmyslová revoluce – pokles poptávky po palivovém dříví

AKTIVNÍ MANAGEMENT A – ořezávaný strom B – neořezávaný strom C –pařezený strom (C) Pavel Šebek

Lesy a lesnictví Historické hospodaření – výmladkové hospodaření -les střední – kombinuje pařezinu a vysoké stromy

Lesy a lesnictví Jediný ekonomický smysl existence dnešního lesa: Produkce průmyslově zpracovatelného dřeva Unifikace hospodářského lesa – les vysoký Intenzifikace – mechanizace a chemizace lesnictví Obhospodařování - pasečné - výběrné V ČR dovedena ad absurdum i unifikace hospodaření - soudruzi nadekretovali pasečné hospodaření za každou cenu - dnešní lesníci nic jiného „udělat paseku“ téměř neumí (čest a sláva výjimkám!:)

Celá oblast 1938 – 40.1% 2009 – 5.7 % Rezervace ca 70% % Intenzifikace lesnictví začala v 70. letech 19. století Řídké lesy v JM luzích

CahnovSkařiny Křivé Ranšpurk Území rezervací 1938 – 2009 v JM luzích

Úbytek starých stromů Řídký les xzapojený porost Nízké, tlusté stromyvysoké, hubené Umírají dlouho - KONTINUITA umírají rychle VOLŃĚ ROSTLÉ stromy jsou klíčové ALE v hustém lese bez šance!

10 let

O kolik máme středních lesů, pařezin a ořezávaných stromů více než v r. 2004?

10 let Středního lesa nejspíš méně Ostatního zhruba stejně PŘESTOŽE - o výmladkových lesích se tolik mluví -jde o nástroje „chovu“ „prioritních“ ohrožených druhů Cca 25 % (!!!!) našich lesů leží v ZCHU (!!!)

Absence rozumných referenčních ploch - co ukázat majiteli lesa, který by chtěl hospodařit S „ohledem na přírodu“??? Z tohoto nelze vinit komerční lesnictví !!

Rezervace a chráněná území Lesní – bezzásahové nebo ještě horší NPR Břehyně – Pecopala Těžby starých buků

Rezervace a chráněná území NPR Břehyně – Pecopala – výsadba jedle

Běžné jsou obnovní těžby Odstraňování mrtvého dřeva nebo lapáky Dosadby v místech, kde je les „málo hustý“ Výsadby, v lepším případě tabulkové „pralesní směsi“nebo dřevin, co zrovna letí… Zmenšování rezervací Jakákoli aktivní podpora biodiverzity zcela vyjímečně Rezervace a chráněná území

Výsledek: Malé ostrůvky bezzásahových lesů utopeny v moři plantáží Recepty jsou (dávno) známé ale nepoužívají se Rezervace a chráněná území