OPTIKA II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Optika Optika se zabývá zkoumáním podstaty světla a zákonitostí světelných jevů, které vznikají při šíření světla a při vzájemném působení světla a látky.
Elektromagnetické vlny (optika)
- podstata, veličiny, jednotky
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
OPTIKA.
18. Vlnové vlastnosti světla
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Světlo Richard Brabec.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Odraz světla na rovinném zrcadle
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ODRAZ SVĚTLA (zákon odrazu světla, periskop)
Optika.
Paprsková optika hanah.
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Základní zákony geometrické optiky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Aneta Trkalová Petra Košárková
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Odraz světla.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Zobrazení předmětu rovinným zrcadlem Vypracoval: Lukáš Karlík
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní vlastnosti světla
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

OPTIKA II

Světlo – vlnová délka

Světelný paprsek, vlnoplocha Světelný paprsek je přímka kolmá na vlnoplochu, udává směr šíření ve stejnorodém optickém prostředí. Ve stejnorodém optickém prostředí se světlo šíří přímočaře. Vlnoplocha je plocha, na níž leží body stejně vzdálené od zdroje vlnění, které kmitají se stejnou fází.

Zdroje světla přirozené: slunce, oheň, hvězdy umělé: žárovka, zářivka, výbojka, laser chromatické: složené ze světla více vlnových délek, např. bílé světlo (složené ze sedmi barev) monochromatické: 1 vlnová délka – laser

Vlnové vlastnosti světla ODRAZ = reflexe – odraz světla nastane, když světelný paprsek dopadá na rozhraní světelných prostředí a do druhého všechno nebo část světla nemůže proniknout.

Vlnové vlastnosti světla Zákon odrazu Světlo dopadá pod úhlem dopadu a, který paprsek svírá s kolmicí dopadu k, vztyčenou v místě dopadu O na rozhraní optických prostředí. V případě, že rozhraní není tvořeno rovinnou plochou, uvažujeme o kolmici na tečnou rovinu v místě dopadu světelného paprsku. Paprsek dopadajícího světla a kolmice dopadu leží v rovině, kterou nazýváme rovina dopadu. Odražené světlo se šíří od rozhraní ve směru určeném odraženým paprskem, ten svírá s kolmicí dopadu úhel odrazu a´.

Vlnové vlastnosti světla

Vlnové vlastnosti světla Velikost úhlu odrazu a´ se rovná velikosti úhlu dopadu a. Odražený paprsek leží v rovině dopadu. Odrazu se využívá u zrcadel.

LOM = refrakce - lom světla nastane když světelný paprsek prochází do druhého prostředí.

Zákon lomu (Snellův zákon) Světlo dopadá na rozhraní do bodu dopadu O pod úhlem dopadu a. Rovinu, na které se světlo láme, určuje rozhraní, pokud je rovné, popř. tečná rovina k rozhraní v bodě O, pokud je zakřivené. Kolmice k této tečné rovině se nazývá kolmice dopadu (k). Paprsek dopadajícího světla a kolmice dopadu leží v rovině, kterou nazýváme rovina dopadu. Lomený paprsek směřuje z bodu O druhým prostředím pod úhlem lomu b a leží v rovině dopadu. I úhel lomu se měří od kolmice dopadu.

Matematicky je zákon lomu vyjádřen vztahem