SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace
Anotace: Digitální učební materiál je určen pro ucelení vědomostí o společných znacích člověka s ostatními živočichy. Materiál doplňuje dosavadní vědomosti žáků, ukazuje náměty k přemýšlení. Žáci porovnají své znalosti a rozšiřují své povědomí o životních projevech člověka, které jsou shodné s ostatními živočichy. Je určen pro přírodovědu v 5.ročníku. DUM je určen pro práci s počítačem a interaktivní tabulí. Zpracováno pro tematický celek Člověk. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8.
mikroskopem Ž I V Á B Y T O S T B U Ň K Y Je člověk organismem ? Organismus je: Slovo pochází z řeckého organon, což znamená instrument. Základní složkou živých organismů jsou: Ž I V Á B Y T O S T B U Ň K Y Čím můžeme buňky pozorovat? mikroskopem
Pokus se systematicky zatřídit SOUČASNÉHO ČLOVĚKA: Kmen: Podkmen: Třída: Řád: Čeleď: Podčeleď: Rod: Druh: Živočichové Strunatci Obratlovci Savci Primáti Hominidi Lidé Člověk Člověk moudrý Jaké je latinské označení pro náš druh? homo sapiens
Co Už víš? živé přírody živočichů mláďata savců životními projevy páteř složenou z obratlů mláďata savců životními projevy Člověk je spolu s ostatními živočichy součástí: Člověk patří do skupiny: Patříme do podkmenu obratlovců, protože máme: Člověk rodí živá: Mláďata sají mateřské mléko, proto patříme do třídy: S ostatními živočichy se vyznačujeme společnými :
DÝCHAJÍ Cizím slovem ventilace. Co ti to připomíná? Dýchání je proces výměny plynů, a to hlavně: K Y S L Í K U A O X I D U U H L I Č I T É H O Projevem tohoto procesu navenek je: D E CH Zdrojem kyslíku je vnější prostředí: vzduch (suchozemští živočichové, rostliny a houby) 2. voda (především vodní živočichové)
? ? Přijímají živiny TRÁVICÍ SOUSTAVA Co je to živina? Zpracování živin zajišťuje: Živina je látka, kterou organismus potřebuje a přijímá z vnějšího prostředí pro svoji výživu a vývoj. Jaké živiny organismus potřebuje? ZDROJE ENERGIE MINERÁLY VITAMÍNY VODA tuky cukry bílkoviny ? Voda je nepostradatelná živná látka, která se podílí na všech chemických reakcích nezbytných pro život. ? Je důležitý vyvážený příjem živin?
Vylučují odpadní látky Úkol: odstranění odpadních produktů Moč je vyloučena močením. Výkaly jsou vyloučeny vyprazdňováním stolice. Potem jsou odváděny některé škodliviny. Při dýchání se vylučuje oxid uhličitý Slzami jsou odváděny některé škodliviny.
Rozmnožují se Rozmnožování je proces tvorby potomstva. Jak se nazývá cizím slovem? R E P R O D U K C E Rozlišujeme: Nepohlavní rozmnožování Pohlavní rozmnožování Potomci vznikají odštěpením z rodičovského jedince. Potomci vznikají kombinací dvou různých pohlavních buněk. Výhody: rychlé a jednoduché Nevýhody: stále stejné vlastnosti Víš proč? Výhody: jedinečná kombinace genů, nová směs vlastností (možný vývoj) Vysvětli tuto výhodu, najdi nevýhody.
rostou a vyvíjejí se bydlet Během svého života většina organismů roste. Růst probíhá přibýváním počtu buněk. Když buňka doroste určité velikosti, rozdělí se. Tak vzniknou dvě nové buňky. Některé organismy (např. rostliny) pokračují v růstu dělením buněk po celý život. U většiny živočichů se po dosažení dospělosti buňky dělí mnohem pomaleji a dělení slouží pouze k obnově. bydlet
Volně se pohybují běh chůze plavání let Jde to i jinak? Podle prostředí, v němž se pohyb provádí, se rozeznává: běh chůze plavání let Jde to i jinak?
Reagují na změny prostředí reakce = odezva na určitý podnět Smyslové orgány vysílají informace po nervech do mozku. Mozek informace třídí a zajišťuje patřičnou reakci těla. Slyším zvuk vidím obraz cítím vůni, puch cítím tlak, teplo ... vnímám chutě
Použité zdroje: www.office.microsoft.com MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8. Organismus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Organismus Živina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDivina Vylučování. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vylu%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD Vyprazdňování stolice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vyprazd%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD_stolice Bernard Picart – The Perfumer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bernard_Picart_-_The_Perfumer.jpg