Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Vesmír – Planety
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
I. Osvícenský absolutismus
Přemyslovci ( st.n.l.) pro 4. ročník ZŠ
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_16_Parní stroj a továrny
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
VY_32_INOVACE_15_Marie Terezie Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Život po třicetileté válce
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Člověk a jeho svět – Člověk a jeho zdraví – Trávicí soustava
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
James Watt * Greenock Handswort.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Život v barokní době 17. st. a 1. polovina 18. st. VY_32_INOVACE_143
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme – Evropa – jeden ze světadílů
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Doba bronzová a železná
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Živé organizmy - Rostliny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, chemický,
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů
Růst rostlin Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Rostliny na jaře určeno pro 4. ročník ZŠ březen 2011Mgr. Hana Patschová VY_52_INOVACE_9.
Rostliny VY_52_INOVACE_10 pro 5. ročník ZŠ
skotský mechanik, vynálezce a fyzik
Plazi pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_17.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Watt Šablona: III/2
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Lucemburkové pro 4. ročník ZŠ
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_159 Karel IV. pro 4. ročník ZŠ
Subtropický pás pro 5. ročník ZŠ
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Houby VY_52_INOVACE_22 pro 4. ročník ZŠ
Bitva na Bílé hoře Doba pobělohorská
Savci pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_19.
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Živočichové na jaře
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
P ARNÍ STROJ Daniel Glosík 8.B. Parní stroj je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou. Schéma práce stroje.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Transkript prezentace:

Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr. Hana Patschová

Materiál je určen k doplnění výkladu a k upevnění učiva.

měšťanstvo začalo tvořit kapitalistickou společnost nové vědecké objevy a vynálezy

Zajímavost Vynálezy jako spřádací stroj, který sestrojil Hargreaves, tkadlec ze Stanhillu, vedly naopak k masové produkci bavlněné příze, pevnější a odolnější vůči strojnímu zpracování.Bavlna, importovaná ve stále větším množství z USA, se stala životně důležitou surovinou britského textilního průmyslu. Samuel Crompton vynalezl nový spřádací stroj , zároveň spřádající i navíjející bavlněné vlákno, který tak nahradil náročnou a zdlouhavou ruční práci.Tyto  vynálezy, Cartwrightův mechanický tkalcovský stav a Whitneyho odzrňovač bavlny, zaznamenaly konec ručního předení a tkaní a stojí u zrodu moderního textilního průmyslu v celé Evropě i v USA James Watt(19.1.1736- 19.8.1809)zdokonalil Newcomenův přístroj natolik, aby mohl v dolech sloužit jako skutečně výkonná a levná parní pumpa.Watt využil svých poznatků k sestrojení moderního parního stroje, který již dokázal převést expanzi páry v rotační pohyb. Jeho vynález se stal rychle hlavním zdrojem energie pro nový průmysl. Dal podnět k zavedení jednotné soustavy měr a vah. zdroj: wikipedia.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Watt

Význam osvícenství nové názory o životě a o přírodě nejdříve v Anglii a ve Francii Zvýšený zájem o přírodu pomohl k rozvoji fyziky, chemie či biologie a vzniku mnoha jejich odvětví.

Jean-Jacques Rousseau Denis Diderot http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg/220px-Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Louis-Michel_van_Loo_001.jpg/200px-Louis-Michel_van_Loo_001.jpg

Učenci chtěli „osvítit“ lidi  osvícenství Osvícenci hlásali: šlechta se má starat o své poddané stejná práva všem lidem rovnost všech lidí kritika církve prosazovali vzdělání a osvětu „Osvícení“ panovníci prováděli reformy (nové zákony a nařízení), omezovali moc církve.

Doplň hlavní myšlenky: Myšlenky osvícenství Doplň hlavní myšlenky: