Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr. Hana Patschová
Materiál je určen k doplnění výkladu a k upevnění učiva.
měšťanstvo začalo tvořit kapitalistickou společnost nové vědecké objevy a vynálezy
Zajímavost Vynálezy jako spřádací stroj, který sestrojil Hargreaves, tkadlec ze Stanhillu, vedly naopak k masové produkci bavlněné příze, pevnější a odolnější vůči strojnímu zpracování.Bavlna, importovaná ve stále větším množství z USA, se stala životně důležitou surovinou britského textilního průmyslu. Samuel Crompton vynalezl nový spřádací stroj , zároveň spřádající i navíjející bavlněné vlákno, který tak nahradil náročnou a zdlouhavou ruční práci.Tyto vynálezy, Cartwrightův mechanický tkalcovský stav a Whitneyho odzrňovač bavlny, zaznamenaly konec ručního předení a tkaní a stojí u zrodu moderního textilního průmyslu v celé Evropě i v USA James Watt(19.1.1736- 19.8.1809)zdokonalil Newcomenův přístroj natolik, aby mohl v dolech sloužit jako skutečně výkonná a levná parní pumpa.Watt využil svých poznatků k sestrojení moderního parního stroje, který již dokázal převést expanzi páry v rotační pohyb. Jeho vynález se stal rychle hlavním zdrojem energie pro nový průmysl. Dal podnět k zavedení jednotné soustavy měr a vah. zdroj: wikipedia.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Watt
Význam osvícenství nové názory o životě a o přírodě nejdříve v Anglii a ve Francii Zvýšený zájem o přírodu pomohl k rozvoji fyziky, chemie či biologie a vzniku mnoha jejich odvětví.
Jean-Jacques Rousseau Denis Diderot http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg/220px-Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Louis-Michel_van_Loo_001.jpg/200px-Louis-Michel_van_Loo_001.jpg
Učenci chtěli „osvítit“ lidi osvícenství Osvícenci hlásali: šlechta se má starat o své poddané stejná práva všem lidem rovnost všech lidí kritika církve prosazovali vzdělání a osvětu „Osvícení“ panovníci prováděli reformy (nové zákony a nařízení), omezovali moc církve.
Doplň hlavní myšlenky: Myšlenky osvícenství Doplň hlavní myšlenky: