Výzkum, vývoj a výroba palivových článků Radek Kotouček Astris s.r.o.
Palivové články obecná charakteristika palivové články Astris
Historický vývoj palivových článků 1839- 1930- 1950- 1960- 1970- 1980- 1990- 2000- William Grove “baterie na vodík” F.T. Bacon, první funkční palivový článek NASA založila výzkum AFC a SPE Aplikace AFC v kosmických projektech Vývoj palivových článků rozšířen o: PAFC, MCFC a SOFC SPE palivové články přejmenovány na PEMFC PEMFC dominují v nízkoteplotních pal. článcích Návrat k AFC
Rozdělení palivových článků
Princip činnosti AFC
Aplikace palivových článků mobilní stacionární speciální
Hydrogen + Fuel Cells 2006
Astris - historický přehled 1983 - Založena Astris v Kanadě 1989 - Model E1 AFC Generator 1992 - Založena Astris s.r.o. v České republice 1994 - První prototyp AFC generátoru vyrobený v ČR 1996 - AEI – veřejně obchodovatelná společnost ( ASRNF ) 2001 - Golf Car projekt – E6 generátor 2002 - POWERSTACK™ MC250 – 3. generace AFC 2003 - Model E8 – přenosný 2.4 kW AFC 2005 - Poloprovozní výroba AFC, Vlašim
Astris AFC Technologie
Alkalické palivové články Výhody Nejvyšší elektrochemická účinnost Okamžitý start, široký rozsah okolních teplot Možnost startu za záporných teplot (-40°C) Plný výkon za nízkých teplot a tlaků Volba katalyzátoru: ušlechtilý, neušlechtilý Levné materiály: uhlík, plast, katalyzátor Oběh elektrolytu, snadné řízení tepla a vody Tolerance CO Vysoká účinnost systému Nevýhody Kontrola CO2 Alkalický elektrolyt
Astris AFC – Golf Car projekt Model E7 Generator – 1.8 kW
Astris AFC – E8 generátor Model E8 – přenosný AFC generátor 2.4 kW Tento projekt byl finančně podporován MPO
AFC - účinnnost
Astris AFC – náklady a cena TODAY Současné náklady AFC systémů Astris jsou menší než 10% proti minulým verzím. Stejný trend se předpokládá zavedením seriové výroby těchto systémů.
Děkuji za pozornost Radek Kotouček Astris s.r.o.