jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT předmětchemie pořadové číslo DUM28
AnotacePrezentace seznamuje se základními složkami vzduchu a s jejich využitím.Na závěr žáci řeší úkoly o znečišťování ovzduší. AutorMgr. Eva Truxová Očekávaný výstupPozná směs a chemické látky Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina let
SLOŽENÍ VZDUCHU vzduch je stejnorodá směs 78% dusík 21% kyslík 1% ostatní plynné látky (vodní páry, vzácné plyny, oxid uhličitý…) + prach a mikroorganizmy Obr.1.
Vzduch je důležitá surovina pro výrobu některých plynů: kyslík dusík argon, neon, helium - oddělování probíhá destilací kapalného vzduchu - plyny se přepravují v tlakových lahvích s barevnými pruhy dusík - zelený pruh kyslík - modrý pruh
Zapálíme dvě stejně velké svíčky. Obě najednou zakryjeme menší a větší kádinkou. Pozorujeme, že svíčky ve vzduchu chvíli hoří, ale potom nejdříve v menší a potom ve větší kádince zhasínají. Vysvětlení: K hoření svíčky je potřeba kyslík. Čím větší objem vzduchu byl v kádince, tím více tam bylo i kyslíku a svíčka déle hořela. Zbývající složka plynu již hoření neumožňovala, naopak plamen udusila.Touto složkou je dusík. Důkaz kyslíku jako složky vzduchu pokus Obr.2.
DUSÍK Vlastnosti: plyn lehčí než vzduch nehořlavý, nedýchatelný bezbarvý, bez chuti a zápachu nepodporuje hoření Použití kapalného dusíku: odstraňování bradavic k uchovávání krve, spermií a vajíček
Oxid uhličitý (CO 2 ) plyn těžší než vzduch nedýchatelný nehořlavý zamezuje hoření je bez barvy a zápachu Použití: náplň hasicích přístrojů potravinářství suchý led – pevné skupenství (omrzliny)
VZÁCNÉ PLYNY nereaktivní plyny 18. (VIII.A) skupina mají osm valenčních elektronů Helium lehčí než vzduch nehořlavý plnění balonů a vzducholodí Argon, neon využívají se v osvětlovací technice
ČISTOTA OVZDUŠÍ Rozvoj průmyslu, dopravy, zvyšování životní úrovně způsobuje vzrůstající znečišťování ovzduší. Obr.3. Obr.4. Obr.5.
SKLENÍKOVÝ EFEKT Příčiny: orostoucí průmyslová výroba ozvyšující se doprava okácení tropických pralesů → zvětšování CO 2 ve vzduchu Následky: otání ledovců orozmary a výkyvy počasí ooteplování moří
ZAJÍMAVOST Každou minutu člověk vdechne a vydechne asi šest litrů vzduchu.
Smog je směs mlhy, prachu a kouřových zplodin Obr.6.
Úkol 1: Napiš největší zdroje nečistot v ovzduší. Řešení: teplárny tepelné elektrárny na pevná paliva automobilová doprava
Úkol 2: Napište opatření, která vedou ke snížení škodlivin ve vzduchu. Řešení: - zachycování popílku a plynných jedovatých látek v průmyslových závodech - katalyzátory k výfukům aut - bezolovnatý benzín
zdroje Obr. 2.,6. Doc. RNDr. Pavel Beneš,Csc; PhDr. Václav Pumpr,Csc; doc. RNDr. Jiří Banýr,Csc. – Základy praktické chemie 1. díl Obr.3. Obr. 4. je dostupný pod licencí Creative Commons Creative Commons Obr.5.