České národní obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev:
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
Národní obrození 8. ročník.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
70.léta 18.století - pol. 19.století
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
České národní obrození
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

České národní obrození Natálie Peterková

Situace v Českých zemích 1. etapa – obranná 2. etapa – ofenzivní 80. léta 18.stol. - 1800 2. etapa – ofenzivní 1800 - 1830 3. etapa – vyvrcholení obrozeneckých snah 1830 - 1848

Situace v Českých zemích Rozvoj průmyslu Kulturní a společenský rozvoj Reformy Marie Terezie a Josefa II.  toleranční patent  zrušení nevolnicví  reforma školství (povinná školní docházka + něm.jazyk byl zaveden jako jediný vyučovací jazyk)

I. Etapa - obranná Za vlastence byl považován v podstatě každý,kdo se zabýval českou problematikou Cíl: čelit germanizaci zachránit a obnovit český jazyk (vzor – veleslavínská čeština) zájem o českou kulturu a historii, přítomnost jim naopak přišla pesimistická

„obrany“ jazyka Bohuslav Balbín Karel Ignác Thám Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého Obhajuje Český jazyk, snaží se ukázat že má své místo mezi jazyky Karel Ignác Thám

Historie Gelasius Dobner Josef Dobrovský Propagátor kritické metoby v dějepisectví Prošel Hájkovu kroniku a opravil v ní všechny nepřesnosti a smyšlené věci Josef Dobrovský Položil základy obrozeneckého hnutí a literatury Ustálení jazykové normy, základy spisovného jazyka Základy české moderní vědy – odmítl pravost rukopisů Královédvorského a Zelenohorského

Josef Dobrovský - díla Základy jazyka staroslověnského Vrací se do počátků české literatury – ukazuje zájem o dějiny celého jazyka,nejen o současný stav latina Zevrubná mluvnice jazyka českého Německy – čeština nebyla uzpůsobena k psaní odborného textu 1. vědecká mluvnice, návaznost na humanistickou čestinu Kralické bible, skeptický k možnosti znovuzrození češtiny Vymyslel: životnost/neživotnost podst.jm. v mužském rodě, skloňování podst.jm. (vzory), shoda přísudku s podmětem

Dějiny české řeči a literatury Německy (do Čj přeložil Palacký) Dějiny jazyka v souvislosti s dějinami literatury Hodnotí každé období podle toho na jaké úrovni byl jazyk Za vrchol považoval češtinu doby veleslavínské Německo – český slovník 2 dílný, přepisoval německou slovní zásobu do češtiny, přebíral slova z jiných slovanských jazyků nebo si je vymýšlel

Divadlo Cíl: zajistit česká představení, vliv na národní uvědomování lidu Lidé neuměli číst, předávání důležitých sdělení Hrály se frašky a komedie – nenáročné První scény: divadlo Bouda na Koňském trhu divadlo U Hybernů Stavovské divadlo (tehdy Nosticovo) Kníže Honzík – první hra, která zazněla česky Překlady W. Shakespeara, Moliera a F. Schillera Dramatici: Václav Thám, Vendelín Budil (loutkařství)

Noviny Václav Matěj Kramerius Vlastnil nakladatelství Česká expedice Vydával zábavné příběhy 1. české noviny: Krameriusovy c. k. vlastenecké noviny

II. Etapa - ofenzivní Optimistické období, víra v budoucnost národa Vzrůstá role měšťanstva – rozsah žánrů, slov. zásoby Stále se vrací do minulosti – slovanské jazyky patří k sobě  Slovanská vzájemnost Rukopisy královédvorský a zelenohorský Autoři asi Václav Hanka a Josef Linda Pochybnosti o pravosti – J. Dobrovský, T. G. Masaryk, J. Gebauer, J. Goll Básně byly kvalitní,týkaly se nedoložených historických postav

Josef Jungmann Historie literatury české Česko – Německý slovník Učitel na střední škole, rektor na Karlově Univerzitě Slovesnost uvádí úryvky z lit. Děl a je zároveň učebnicí slohu – čeština už je schopá vyjádřit „vyšší“ styl Historie literatury české přehledné dějiny české literatury viděl naději v budoucím vývoji, ale požadoval vznik náročnějších děl v Čechách Česko – Německý slovník 5dílný, (120 000 slov) objevoval stará slova, přejímal je z cizích jazyků a vymýšlel nová

Další autoři: František Ladislav Čelakovský František Palacký Důležitost slovanské vzájemnosti,zabýval se lidovou slovesností (i jiných národů) Mudrosloví národa slovanského v příslovích Ohlas písní ruských Obdoba ruských bylin, přetváří je  epická poezie Ohlas písní českých Inspirováno českým lidovým životem  lyrická poezie František Palacký Dějiny národa českého v Čechách i na Moravě Výklad dějin jako zápas němectví a slovanství – principu feudálního a demokratického Hlavní úkol každého národa je rozvíjení tradic a kultury

Václav Kliment Klicpera - dramatik Pavel Josef Šafařík Slovanské starožitnosti Provázání historie slov. národů, prospěšnost pro rozvoj světa Ján Kollár - básník Slávy dcera Rozpor mezi tím jestli má být se svou láskou nebo budovat český jazyk a slovanství Václav Kliment Klicpera - dramatik Psal veselohry a frašky Hadrián z římsů „kuklení“ – ostatní si myslí, že se baví s někým jiným Každý něco pro vlast – konverzační komedie Divotvorný klobouk Rohovín Čtverrohý

III. Etapa – vyvrcholení obrozeneckých snah Stále se bojovalo za český národ, ale už nebyla potřeba budovat jazyk  důraz na uměleckou literaturu, vzdělávání lidí v českém jazyce Vychovávání lidí k národnímu umění Psaní umělecky kvalitní literatury z pohledu jednotlivce (vlastní názory atd.) Počátky realismu a romantismu u nás

Spjatost s národním obrozením Josef Kajetán Tyl Novinář – založil časopis Květy Prozaik - povídky Herec/dramatik – hry s historickým tématem a sociálním podtextem Fidlovačka – fraška s písněmi, pražské řemeslnické vrstny Jan Hus, Jan Žižka – historické postavy vyslovují cíle současného národa Kutnohorští Havíři Strakonický dudák – láska Dorotky a Švandy, překážky, Švandova cesta do světa za penězi, návrat domů

Karel Jaromír Erben Překladatel, prozaik, básník, novinář Sbíral české lidové písně a pohádky, jednoduchý jazyk Výrazný rým, přirovnání, zdrobněliny, opakování veršů Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečí původních Dlouhý, široký a bistrozraký, Zlatovláska, ... Kytice z pověstí národních 13 balad, Lidské vztahy – vina a trest Bezmocnost v boji člověka s přírodou a nadpřirozenými jevy Hlavní roli mají většinou ženy – motivy mateřské lásky

Počátky českého realismu Karel Havlíček Borovský Národní noviny - politická satira, kritika, pobuřující články Obrazy z Rus – zaostalost, špatné poměry, chudí x bohatí Epigramy – krátké, satiristicky útočné básně s pointou – církev, stát Tyrolské elegie – vlastní zážitky (zatčení, vyhnanství v Brixenu), satira Křest svatého Vladimíra – nejrozsáhlejší dílo, napsáno ve vyhnanství, kritika absolutistického způsobu vlády a katolické církve  pokrytectví Král Lávra – parafráze pohádky o králi s oslíma ušima, narážky na dobovou situaci, tupost panovníka, odevzdanost poddaných Karel Sabina Básník, prozaik, historik, novinář, politik Oživené hroby – autobiografické prvky, vězeňský deník

Božena Němcová (Barbora Novotná) S babičkou se přestěhovala z Vídně Sociální otázky, postavení ženy ve společnosti Babička Chce ukázat život prostých lidí – vztah k práci, životu, přírodě... Babička = vzor dokonalého člověka – je moudrá a ušlechtilá Průběh jednoho roku – začíná příjezdem babičky, končí její smrtí V zámku a v podzámčí Svět šlechty a svět prostých lidí Sobectví a bezcitnostna zámku, vzájemná pomoc v podzámčí povídky: Divá Bára – dívka nezávislá na muži, nehodí se do společnosti Karla – matka vydává svého syna za dceru aby nemusel na vojnu

Český romantismus Karel Hynek Mácha Básník a prozaik - odpor k poměrům doby, protiklady Máj Lyrickoepická básnická skladba Motiv lásky, smrti a trestu – Vilém zabije svého otce protože mu svedl dívku, potom je odsouzen na doživotí Filosofické úvahy o smyslu života  ostrá kritika společnosti (rozvrácená rodina,citová lhostejnost, chápání spravedlnosti) Próza: Cikáni – román – složité lidské vztahy, romantické tragické zápletky Pouť krkonošská – obrazy přírody, cestovní deník Márinka – prostředí chudoby / ideál krásy cyklus Kat – 1.část – román Křivoklad – vnitřní tragédie osamoceného člověka

zdroje Literatura v kostce – Fragment