„Historie a porovnání s jinými díly“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

Hynek Moliš Králík domácí
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Galérie UFFIZI Itálie.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RENESANCE A HUMANISMUS
Poznej obraz podle detailu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Bartoloměj  byl jedním z dvanácti Ježíšových apoštolů  narození: 1. století, Galilea  úmrtí: 1. století, Arménie  svátek: 24. srpen - západ;
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotické malířství a sochařství
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Nizozemské renesanční malířství
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Renesance a humanismus
Baroko Život v barokní době.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance a humanismus v českém království
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Přehled nejvýznamnějších malířů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Renesance.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Leonardo da Vinci MgA. Lukáš Psík wikipedia
Benátská malířská škola
Fra Angelico (1395, Vicchio di Mugello – 18. února 1455, Řím) vlastním jménem Guido di Pietro italský mnich a malíř rané renesance. Obraz dokončen 1440.
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Křivonosková Kateřina
Italská renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
SVÉDSKO 1.
Křivonosková Kateřina
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

„Historie a porovnání s jinými díly“ Studentský projekt Skupina 2.B – Gama Téma: Dílo Poslední večeře Výstup č. 1: „Historie a porovnání s jinými díly“

Leonardo da Vinci Poslední večeře Páně

Historie Leonardova díla Leonardo začal na díle pracovat kolem roku 1495 Dílo bylo součástí renovace kostela Santa Maria delle Grazie a bylo objednáno Leonardovým patronem a Milánským vévodou Ludovicem Sforzem Bylo navrženo, aby dílo bylo umístěno na čelní stěně refektáře

Porovnání děl jiných autorů s Leonardovým dílem Autoři: Fra Angelica (15. století) Domenico Ghirlandaio (15. století) Jacopo Bassano (16. století) Juan de Juanes (16. století) Paolo Veronese (16. století) Simon Ushakov (17. století)

Fra Angelica Narozen 1395 (Vicchio di Mugello) – Zemřel 18. února 1455 (Řím) Vlastním jménem Guido di Pietro Italský mnich a malíř rané renesance.

Poslední večeře Páně

Porovnání s Leonardovým dílem Stůl je bílý, řádně uspořádaný a prostřený Apoštolové mají kolem hlavy svatozář Také vidíme více světla a radosti Každá postava působí klidně, žádné výrazné emoce Ježíš jediný stojí

Domenico Ghirlandaio Narozen 1449 (Florencie) – Zemřel 11. ledna 1494 (Florencie) Renesanční malíř Florentská škola Jedním z jeho žáků byl i Michelangelo Buonarroti

Popis díla Období – Italská renesance Dokončeno v roce 1480 Freska o velikosti 400 x 880 cm Umístění: klášter Ognissanti, Florencie

Poslední večeře Páně

Porovnání s Leonardovým dílem Postavy: méně gest, chybí emoce nechybí zde stíny postav každá postava působí klidně, žádné výrazné emoce Jidáš: sedí na opačné straně stolu (naproti Ježíši) tmavé, černé vlasy –> symbol zlých úmyslů Pozadí: oproti Leonardovu obrazu, více výrazné/propracované (zapojení fauny a flory) pohled na stromy, napravo páv na okenním parapetu, na obloze zachyceni ptáci v letu Stůl: vše má svůj řád/uspořádanost prostřen bílým ubrusem s vyšíváním před každou postavou pečlivě uspořádané příbory, karafy, sklenice, třešně, chléb

Jacopo Bassano 1515, Bassano – 13. února 1592, Bassano Vlastním jménem Jacopo da Ponte Nejznámější z rodiny umělců Hlavně nábožensky zaměřené obrazy 

Popis díla Období - Manýrismus Dokončeno roku 1542 Malováno olejovými barvami na plátno Velikost plátna - 168 × 270 cm Umístění - Galerie Borghese, Řím

Poslední večeře Páně

Porovnání oproti Leonardovu dílu Malováno na plátno, nikoliv na stěnu Méně detailů (jídlo, prostředí) Neuspořádanost Napjatější situace (Kristus se ptá, kdo ho zradí) Červené stíny za sklenicemi s vínem Bosé nohy

Přestávka Neznámý autor - Lego Postavy jsou nedetailní, kostrbaté Stínování nedokonalé Stůl sestaven z kostiček Žádné emoce Matt Groening – „The Simpsons“ Žádný náboženský podtext Atmosféra není tak napjatá Postavy jsou kreslené velmi jednoduchým způsobem Žádné jídlo

Juan de Juanes Narozen roku 1507 Andilla – Zemřel v roce 1579 Imitoval styl malby svého otce Vicenta Juana Masipa Španělský renesanční malíř

Poslední večeře Páně

Popis díla Období - Renesance Dokončeno roku 1562 Malováno olejovými barvami Velikost plátna - 116 × 191cm Umístění - Madrid, Španělsko

Porovnání s Leonardovým dílem Větší důraz na detail apoštolů, mají svatozář Jednodušší pozadí Předměty v popředí Menší záběr pohledu Více emocí, v obraze je více výrazný náboženský podtext Stíny postav Popředí má vyšší kontrast oproti pozadí

Paolo Veronese Zakládal si hlavně na detailním vypracování bohatých kostýmů, kožešin a klenotů. Dokázal výtečně využívat barvy, hlavně pak kombinace světlých tónu a bohatých odstínů jasných barev. Za své znázornění Poslední večeře Páně byl vyslýchán před benátským inkvizičním tribunálem

Popis díla Obraz pět a půl metru vysoký a téměř třináct metrů dlouhý Na obrazu je např. kuchař, muž kterému teče krev z nosu, apod. Určen byl pro dominikánský klášter v Benátkách zvaný San Giovannie Paolo neboli San Zanipolo Popisována také jako Benátská žranice

Porovnání s Leonardovým dílem Dbán důraz na detailní pozadí Neuzavřená místnost, balkón Kromě apoštolů se vyskytují i další postavy

Simon Ushakov Narozen roku 1626 – Zemřel 25. června 1686 Ikona ruského malířství v 17. století Barokní tvorba První světský malíř v Rusku Byl oblíbený u královny Kateřiny Veliké -> stal se dvorním malířem

Poslední večeře páně Období – Ruské baroko Obraz dokončen 1685 (rok před svou smrtí) Rozměry: 44 × 61 cm

Porovnání oproti Leonardovu dílu Postavy: Na rozdíl od Leonarda nevěnoval pozornost výrazům v tvářích Výrazný rozdíl je v prostoru, na Ushakově obraze jsou apoštolové v malé místnosti a sedí kolem stolu Na Leonardově obraze se všichni baví pospolu -> U Ushaka se všichni soustředí na Ježíše Obraz je více barevný a celkově méně propracovaný (chybí stíny postav) Jidáš: Nemá svatozář (znázornění zrady) Na obraze Jidáš není u stolu vítán, je otočen zády k ostatním Stůl: Žádné pohoštění Prostřen na modro-červeném ubrusu se 2 talíři a jedním pohárem na víno Pozadí: Oproti Leonardově obrazu je prostor za postavami uzavřený

Zdroje a reference http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Comunione_degli_apostoli,_cella_35.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Fra_Angelico http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/g/ghirland/domenico/4lastsup/index.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Domenico_Ghirlandaio http://www.artchiv.info/GALERIE/OBRAZ/11061--Domenico-Ghirlandaio--Posledni-vecere.html http://www.artchiv.info/galerie/_large.php?workID=11061 http://www.britannica.com/EBchecked/topic/232731/Domenico-Ghirlandaio http://www.yourdictionary.com/domenico-ghirlandaio http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Ushakov http://en.wikipedia.org/wiki/File:Simon_ushakov_last_supper_1685.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C3%9Altima_Cena_-_Da_Vinci_5.jpg http://myweb.rollins.edu/aboguslawski/Ruspaint/ushakov.html http://en.wikipedia.org/wiki/Vicente_Juan_Masip http://cs.wikipedia.org/wiki/Posledn%C3%AD_ve%C4%8De%C5%99e_(da_Vinci) http://es.wikipedia.org/wiki/La_Santa_Cena_(Juan_de_Juanes) http://www.biografiasyvidas.com/biografia/j/juan_dejuanes.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Jacopo_Bassano http://en.wikipedia.org/wiki/Jacopo_Bassano http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=140 http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=676

Zpracovali David Falešník Patrik Bílý Jakub Mach Petr Ježek Antonín Dvořák Daniel Vodička