Abstraktní malířství do roku 1945

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Současné dění v kultuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.art. Ivan Sec CZ.1.07/1.5.00/ A STORY ABOUT The MACOCHA ABYSS Autorem materiálu.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 20.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ŘÍMSKÉ ANTICKÉ UMĚNÍ Opakování VY_32_INOVACE_5.2.VV1.12/Wi
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.11/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.12/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_19 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.04/
Poznej obraz podle detailu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.10/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Řecké sochařství, malířství
Chráněná území v České republice
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Architektura tužkou a ve 3D
Abstraktní umění 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Obecný úvod Řecká architektura
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_155 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_128 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_124 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_127 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_145 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Teoretický úvod a možnosti využití v praxi VY_32_INOVACE_5.3.VV2.07/W i Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
FUTURISMUS Jiří Salajka.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KINETICKÉ UMĚNÍ Jana Bobčíková.
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Poznej obraz podle detailu I.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Abstraktní malířství do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Abstraktní malířství do roku 1945 Teoretický úvod a směry abstraktního malířství Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Asociace na tento obraz VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Asociace na tento obraz Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Co je to abstrakce? Podle M. Seuphora: „Nazývám abstraktní umění každé umění, které nevyvolává žádné asociace a ničím nepřipomíná viditelnou skutečnost, ať umělec z této skutečnosti vycházel, či nikoliv. Každé umění, které je třeba posuzovat podle hlediska kompoziční harmonie, podle řádu či disharmonie, dekompozice, podle úmyslné nepřítomnosti řádu – je abstraktní.“ Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Pohled do historie Proměny zobrazení viditelného světa: VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Pohled do historie http://82.114.195.35:90/ProjektModerniUmeni/1.pol.20.stol/Abstraktn%C3%AD%20um%C4%9Bn%C3%AD%20-%20obr%C3%A1zky/Piet%20Mondrian,%20T%C5%99i%20studie%20stromu,%20%C4%8Cerven%C3%BD%20strom,%201908,%20Horizont%C3%A1ln%C3%AD%20strom,%201911,%20Kvetouc%C3%AD%20jablo%C5%88,%201912,%20Pr%C5%AFv.%20VV%20Iv,%20s.%2067.jpg Proměny zobrazení viditelného světa: Malíři nezobrazují předměty podle toho, jak je vidí, ale znázorňují děje, které nevidí. Činí tyto skryté věci, děje viditelnými pomocí zvláštních znaků. Úkol – Na základě výše uvedeného uměleckého díla, vytvořte jeho uměleckou parafrázi. Zkuste abstrahovat nějaký reálný předmět, tento proces zachyť v jeho jednotlivých fázích. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Abstrakce a konkretizace VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Abstrakce a konkretizace Abstrakce – je myšlenkový proces, při kterém např. z nějakého předmětu odloučíme jeden detail a tím jej od ostatních oddělíme – abstrahujeme. Konkratizace – rozumíme zpředmětněním něčeho, co bylo původně neviditelné a nehmatné. Příklad: Na obraz namalujeme červenou skvrnu, která mohla vzniknout: Jde o dojem ze zamlženého východu slunce, Jde jen o červenou skvrnu, tedy o vztah mezi plochou obrazu a skvrnou. Otázka: V případě b), jedná se o abstrakci či konkretizaci? KONKRETIZACI Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

2 typy abstrakce VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Jiná jména pro abstrakci? VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Jiná jména pro abstrakci? Nefigurativní umění Bezpředmětné umění Nepředmětné umění Nezobrazující umění Absolutní umění Čisté umění Konkrétní umění Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Malba Vasilij Kandinsij VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Malba Vasilij Kandinsij Praktický úkol – z tohoto detailu obrazu vytvořte své vlastní dílo. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Fuga, 1914 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Socha Constantin Brancusi VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Socha Constantin Brancusi http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/artists/698 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Jeho filozofie tvorby Hledá nejzákladnější přírodní formy – zjednodušením tvarů –tzv. archetypy: Vejce – symbol země, zrodu, Vřeteno – pták, vzduch, Ovál – ryba, voda, Otázka: V jeho tvorbě najděte další základní geometrické tvary. Polokoule, hranol, komolý hranol, šroubové plochy Z jakých materiálu tvoří své sochy? Dřevo, kov, mramor; následovně je hladí a leští Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Na základě uvedeného představitele a jeho myšlenky vyhledejte název směru, časové ohraničení a jeho podstatu. „Barvy reagují jako soustředění způsobené pádem kamene do vody. Jednotlivé kruhové vlny se překrývají, pohyb však probíhá i opačným směrem a vše se vzájemně střídá.“ Robert Delaunay „Nic jsem nevynalezl. Cítil jsem pouze v sobě noc, z toho jsem odvodil cosi nového, co jsem nazval….To se pak vtělilo v černou plochu, představující čtverec.“ Kazimír Malevič „Stále více jsem omezoval všechny křivky, až mé obrazy vytvářely pouze vertikální a horizontální linie tvořící kříže. „ Piet Mondrian Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Orfismus http://www.wikipaintings.org/en/robert-delaunay/rhythm-1 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Suprematismus http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/mode/all-paintings/3 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Neoplasticismus http://www.wikipaintings.org/en/piet-mondrian/mode/all-paintings/2 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Pro zajímavost Film v duchu abstrakce Průkopníky byli Oskar Fischinger VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Pro zajímavost Film v duchu abstrakce Průkopníky byli Oskar Fischinger http://www.tudou.com/programs/view/S_89akyl14k/ Hans Richter http://www.youtube.com/watch?v=EjM9SHZHdb8&noredirect=1 Walter Ruttmann http://www.youtube.com/watch?v=OVCXJayeT38 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi KANDINSKIJ, Vasilij. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gorge_Improvisation.JPG KUPKA, František. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kupka_planes_by_colors.jpg ARP, Hans. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hottingen_Hans_Arp_1915.JPG ARP, Hans. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Arp_Configuration.jpg KANDINSKIJ, Vasilij. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vassily-Kandinsky.jpeg STEICHEN, Edward. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edward_Steichen_-_Brancusi.jpg BRANCUSI, Constantin. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Constantin_Brancusi,_Portrait_of_Mlle_Pogany,_1912,_Philadelphia_Museum_of_Modern_Art,_Philadelphia..jpg BRANCUSI, Constantin. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Constantin_Brancusi,_1909,_Le_Baiser_%28The_Kiss%29,_89.5_x_30_x_20_cm,_stone,_Cimeti%C3%A8re_de_Montparnasse,_Paris._DSC08962.jpg Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi DELAUNAY, Robert. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delaunay_Portuguese_Woman.jpg?uselang=cs MALEVIČ, Kazimir. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kazimir_malevich,_quadrato_rosso_%28realismo_del_pittore_di_una_campagnola_in_due_dimensioni%29,_1915.JPG MALEVIČ, Kazimir. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Malevich.black-square.jpg MONDRIAN, Piet. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mondrian_Composition_II_in_Red,_Blue,_and_Yellow.jpg VÁVRA, Jiří. Dějiny vizuálního umění. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, ISBN 80-7182-120-9. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501