Abstraktní malířství do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Abstraktní malířství do roku 1945 Teoretický úvod a směry abstraktního malířství Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Asociace na tento obraz VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Asociace na tento obraz Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Co je to abstrakce? Podle M. Seuphora: „Nazývám abstraktní umění každé umění, které nevyvolává žádné asociace a ničím nepřipomíná viditelnou skutečnost, ať umělec z této skutečnosti vycházel, či nikoliv. Každé umění, které je třeba posuzovat podle hlediska kompoziční harmonie, podle řádu či disharmonie, dekompozice, podle úmyslné nepřítomnosti řádu – je abstraktní.“ Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Pohled do historie Proměny zobrazení viditelného světa: VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Pohled do historie http://82.114.195.35:90/ProjektModerniUmeni/1.pol.20.stol/Abstraktn%C3%AD%20um%C4%9Bn%C3%AD%20-%20obr%C3%A1zky/Piet%20Mondrian,%20T%C5%99i%20studie%20stromu,%20%C4%8Cerven%C3%BD%20strom,%201908,%20Horizont%C3%A1ln%C3%AD%20strom,%201911,%20Kvetouc%C3%AD%20jablo%C5%88,%201912,%20Pr%C5%AFv.%20VV%20Iv,%20s.%2067.jpg Proměny zobrazení viditelného světa: Malíři nezobrazují předměty podle toho, jak je vidí, ale znázorňují děje, které nevidí. Činí tyto skryté věci, děje viditelnými pomocí zvláštních znaků. Úkol – Na základě výše uvedeného uměleckého díla, vytvořte jeho uměleckou parafrázi. Zkuste abstrahovat nějaký reálný předmět, tento proces zachyť v jeho jednotlivých fázích. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Abstrakce a konkretizace VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Abstrakce a konkretizace Abstrakce – je myšlenkový proces, při kterém např. z nějakého předmětu odloučíme jeden detail a tím jej od ostatních oddělíme – abstrahujeme. Konkratizace – rozumíme zpředmětněním něčeho, co bylo původně neviditelné a nehmatné. Příklad: Na obraz namalujeme červenou skvrnu, která mohla vzniknout: Jde o dojem ze zamlženého východu slunce, Jde jen o červenou skvrnu, tedy o vztah mezi plochou obrazu a skvrnou. Otázka: V případě b), jedná se o abstrakci či konkretizaci? KONKRETIZACI Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
2 typy abstrakce VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Jiná jména pro abstrakci? VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Jiná jména pro abstrakci? Nefigurativní umění Bezpředmětné umění Nepředmětné umění Nezobrazující umění Absolutní umění Čisté umění Konkrétní umění Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Malba Vasilij Kandinsij VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Malba Vasilij Kandinsij Praktický úkol – z tohoto detailu obrazu vytvořte své vlastní dílo. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Fuga, 1914 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Socha Constantin Brancusi VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Socha Constantin Brancusi http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/artists/698 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Jeho filozofie tvorby Hledá nejzákladnější přírodní formy – zjednodušením tvarů –tzv. archetypy: Vejce – symbol země, zrodu, Vřeteno – pták, vzduch, Ovál – ryba, voda, Otázka: V jeho tvorbě najděte další základní geometrické tvary. Polokoule, hranol, komolý hranol, šroubové plochy Z jakých materiálu tvoří své sochy? Dřevo, kov, mramor; následovně je hladí a leští Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Na základě uvedeného představitele a jeho myšlenky vyhledejte název směru, časové ohraničení a jeho podstatu. „Barvy reagují jako soustředění způsobené pádem kamene do vody. Jednotlivé kruhové vlny se překrývají, pohyb však probíhá i opačným směrem a vše se vzájemně střídá.“ Robert Delaunay „Nic jsem nevynalezl. Cítil jsem pouze v sobě noc, z toho jsem odvodil cosi nového, co jsem nazval….To se pak vtělilo v černou plochu, představující čtverec.“ Kazimír Malevič „Stále více jsem omezoval všechny křivky, až mé obrazy vytvářely pouze vertikální a horizontální linie tvořící kříže. „ Piet Mondrian Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Orfismus http://www.wikipaintings.org/en/robert-delaunay/rhythm-1 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Suprematismus http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/mode/all-paintings/3 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Druhy abstrakce do roku 1945 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Druhy abstrakce do roku 1945 Neoplasticismus http://www.wikipaintings.org/en/piet-mondrian/mode/all-paintings/2 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Pro zajímavost Film v duchu abstrakce Průkopníky byli Oskar Fischinger VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi Pro zajímavost Film v duchu abstrakce Průkopníky byli Oskar Fischinger http://www.tudou.com/programs/view/S_89akyl14k/ Hans Richter http://www.youtube.com/watch?v=EjM9SHZHdb8&noredirect=1 Walter Ruttmann http://www.youtube.com/watch?v=OVCXJayeT38 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi KANDINSKIJ, Vasilij. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gorge_Improvisation.JPG KUPKA, František. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kupka_planes_by_colors.jpg ARP, Hans. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hottingen_Hans_Arp_1915.JPG ARP, Hans. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Arp_Configuration.jpg KANDINSKIJ, Vasilij. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vassily-Kandinsky.jpeg STEICHEN, Edward. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edward_Steichen_-_Brancusi.jpg BRANCUSI, Constantin. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Constantin_Brancusi,_Portrait_of_Mlle_Pogany,_1912,_Philadelphia_Museum_of_Modern_Art,_Philadelphia..jpg BRANCUSI, Constantin. wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Constantin_Brancusi,_1909,_Le_Baiser_%28The_Kiss%29,_89.5_x_30_x_20_cm,_stone,_Cimeti%C3%A8re_de_Montparnasse,_Paris._DSC08962.jpg Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501
Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.3.VV2.13/Wi DELAUNAY, Robert. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delaunay_Portuguese_Woman.jpg?uselang=cs MALEVIČ, Kazimir. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kazimir_malevich,_quadrato_rosso_%28realismo_del_pittore_di_una_campagnola_in_due_dimensioni%29,_1915.JPG MALEVIČ, Kazimir. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Malevich.black-square.jpg MONDRIAN, Piet. wikipedia.org [online]. [cit. 18.2.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mondrian_Composition_II_in_Red,_Blue,_and_Yellow.jpg VÁVRA, Jiří. Dějiny vizuálního umění. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, ISBN 80-7182-120-9. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/34.0501