Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Téma: Ztracená generace
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury. E. Hemingway. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Výtvarné umění v 19. století II.
Světová literatura po 1. světové válce
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Zelená revoluce Název školy
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
William Golding Pán much
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Světová próza v 1. polovině 20. století
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Světová próza 1. poloviny 20. století
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Americká meziválečná próza Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT. 3.28

2 Prezentace slouží k představení americké meziválečné tvorby. Představuje stěžejní autory ztracené generace (Hemingway, Fitzgerald), autory se sociální a rasovou tematikou (Steinbeck, Faulkner) a autora píšícího o ztrátě amerického snu (Dreiser). Na závěr je přiloženo shrnutí.

VY_32_INOVACE_LIT.3.28

Základní znaky:  vyrovnávání se s uměleckou úrovní evropských literatur (Na jaké autory 19. století navazuje?)  frustrace ze ztráty víry v americký sen Theodor DREISER – Americká tragédie (1925)  vliv 1. světové války (deziluze ze současného světa) ztracená generace Generace mladíků, kteří přežili válečné útrapy a vracejí se domů hledat svoje místo v životě, prochází hlubokou vnitřní krizí a neschopností začlenit se zpět do společnosti. Název pochází z románu E. Hemingwaye. VY_32_INOVACE_LIT.3.28

Ernest HEMINGWAY (1899 – 1961) -zpravodaj ve Francii a Španělsku -maximální úspornost formy, zachycení základního životního prožitku - nositel Nobelovy ceny (1954) -Dílo: válečná tematika: Sbohem armádo! (1929) Komu zvoní hrana (1940) - občanská válka ve Španělsku - novela: Stařec a moře (1952) - metoda psaní tzv. ledovce VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Obr.1

VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Francis Scott FITZGERALD (1896 – 1940) - autor tzv. džezového věku, mluvčí americké mládeže - manželství se spisovatelkou Zeldou – předloha jeho románových postav - v dílech konfrontace jednotlivce a pokrytectví většinové společnosti Dílo: Velký Gatsby (1925) - marná iluze životního úspěchu založeného na majetku a prestiži Něžná je noc (1937) Obr. 2

 sociální tematika, psychologie postav John STEINBECK (1902 – 1968) Dílo: novela O myších a lidech, později zdramatizována (rovněž zfilmována) román Hrozny hněvu (= moderní sociální epos)  jižanská literatura William FAULKNER (1897 – 1962) - sociální a rasové problémy, Nobelova cena (1949) - složité vypravěčské postupy – metoda proudu vědomí (vnitřní monolog) Dílo: román Absolone, Absolone! VY_32_INOVACE_LIT.3.28

Shrnutí  Jmenuj dva stěžejní americké představitele ztracené generace a přiřaď ke každému z nich jedno dílo.  Vysvětli literární metodu ledovce. Kdo ji využíval?  Který autor se zabýval rasovými problémy?  Kdo napsal moderní sociální epos Hrozny hněvu?  Jaká díla můžeš shlédnout ve filmové verzi?  Dílo kterého autora bude klást značné nároky na čtenáře vzhledem k novátorství literární formy? A proč? VY_32_INOVACE_LIT.3.28

9 Josef Soukal a kol.;Literatura3;SPN; 1.vydání;2002; ISBN Věra Martinková a kol.;Dějiny literatury 3;TRIZONIA; 2. přepracované vydání; 1996; ISBN Obr. 1: Obr. 2: Odkazy: