Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Americká meziválečná próza Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT. 3.28
2 Prezentace slouží k představení americké meziválečné tvorby. Představuje stěžejní autory ztracené generace (Hemingway, Fitzgerald), autory se sociální a rasovou tematikou (Steinbeck, Faulkner) a autora píšícího o ztrátě amerického snu (Dreiser). Na závěr je přiloženo shrnutí.
VY_32_INOVACE_LIT.3.28
Základní znaky: vyrovnávání se s uměleckou úrovní evropských literatur (Na jaké autory 19. století navazuje?) frustrace ze ztráty víry v americký sen Theodor DREISER – Americká tragédie (1925) vliv 1. světové války (deziluze ze současného světa) ztracená generace Generace mladíků, kteří přežili válečné útrapy a vracejí se domů hledat svoje místo v životě, prochází hlubokou vnitřní krizí a neschopností začlenit se zpět do společnosti. Název pochází z románu E. Hemingwaye. VY_32_INOVACE_LIT.3.28
Ernest HEMINGWAY (1899 – 1961) -zpravodaj ve Francii a Španělsku -maximální úspornost formy, zachycení základního životního prožitku - nositel Nobelovy ceny (1954) -Dílo: válečná tematika: Sbohem armádo! (1929) Komu zvoní hrana (1940) - občanská válka ve Španělsku - novela: Stařec a moře (1952) - metoda psaní tzv. ledovce VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Obr.1
VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Francis Scott FITZGERALD (1896 – 1940) - autor tzv. džezového věku, mluvčí americké mládeže - manželství se spisovatelkou Zeldou – předloha jeho románových postav - v dílech konfrontace jednotlivce a pokrytectví většinové společnosti Dílo: Velký Gatsby (1925) - marná iluze životního úspěchu založeného na majetku a prestiži Něžná je noc (1937) Obr. 2
sociální tematika, psychologie postav John STEINBECK (1902 – 1968) Dílo: novela O myších a lidech, později zdramatizována (rovněž zfilmována) román Hrozny hněvu (= moderní sociální epos) jižanská literatura William FAULKNER (1897 – 1962) - sociální a rasové problémy, Nobelova cena (1949) - složité vypravěčské postupy – metoda proudu vědomí (vnitřní monolog) Dílo: román Absolone, Absolone! VY_32_INOVACE_LIT.3.28
Shrnutí Jmenuj dva stěžejní americké představitele ztracené generace a přiřaď ke každému z nich jedno dílo. Vysvětli literární metodu ledovce. Kdo ji využíval? Který autor se zabýval rasovými problémy? Kdo napsal moderní sociální epos Hrozny hněvu? Jaká díla můžeš shlédnout ve filmové verzi? Dílo kterého autora bude klást značné nároky na čtenáře vzhledem k novátorství literární formy? A proč? VY_32_INOVACE_LIT.3.28
9 Josef Soukal a kol.;Literatura3;SPN; 1.vydání;2002; ISBN Věra Martinková a kol.;Dějiny literatury 3;TRIZONIA; 2. přepracované vydání; 1996; ISBN Obr. 1: Obr. 2: Odkazy: