Body-art www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Body-art Označení DUM VY_32_INOVACE_07_3_19 Autor Mgr. Veronika Sedláčková Datum 28.2. 2013 Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Dějiny výtvarného umění Ročník 2. ročník a sexty gymnázia www.zlinskedumy.cz
Body-art umělecký směr 2.pol.20.stol., v 60.l. začíná být vnímán v souvislosti s rozvojem performance a happeningu Umělci experimentují se svým tělem, často evokují základní vědomé i podvědomé pohnutky určujících naše chování (sexuální touhu, agresivitu, strach). Akce může mít dvojí základní charakter: - umělec se záměrně veřejně předvádí, cítí uspokojení, že je v těle viděn a vnímán - jde o činnost neveřejnou, samota zintenzivňuje prožitek
Akce většinou nemají povahu příběhu, ale zhušťují prožitek těla prostřednictvím jednoduchého gesta, bolesti, rituálního opakování, fyzického omezení, extrémního tělesného nasazení nebo narcistní posedlosti vlastní osobou. Body artové akce často ztělesňují drama konfliktů odehrávající se v psychice jednotlivce, ale i v jeho interakcích s okolím.
Bruce Nauman ve svém Autoportrétu jako Fontána (vystřikuje vodu z úst) odkazuje na Duchampa a jeho Fontánu – pisoár. Chris Burden akce Socha –seděl 40 hodin na židli bez jídla, pak omdlel a jeho tělo bylo zakresleno akce Ukřižovaný - obyvatelé jednoho kalifornského města mohli vidět z garáže vyjíždějící Volkswagen Beetl, na jehož kapotě byl přibitý Chris Burden (WB jako symbol generace hippies, která se později stala součástí přesně toho establishmentu, který kritizovala) akce Postřelení, ve které si Burden nechal prostřelit ruku
Yves Klein – Antropometrie jako jednu z metod tvorby užíval Klein otiskování těl modelek, zde s použitím jeho oblíbené modré, jejíž odstín si nechal patentovat AUTOR NEUVEDEN. yveskleinarchives.org [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.yveskleinarchives.org/works/works1_us.html
Petr Štembera se v akci Štěpování (1975) pokusil naroubovat větvičku do ruky. Podstoupená bolest tak může být výzvou, provokací, jak překonat navyklou otupělost našeho vztahu ke světu. Jan Mlčoch v roce 1974 provedl performanci bez diváků Zavěšení – Velký spánek, kdy se nechal zavěsit za ruce a nohy v obrovském půdním prostoru, oči měl zakryté, uši zacpané tampony z vosku, v hluboké tmě, tichu. Tím, že se člověk vymaní ze zaběhnutých stereotypů vnímání, může smysly otevřít dalšímu poznání.
Václav Stratil – cyklus Řeholní pacient – hra s identitou ŠVAJCR. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:100719_Praha_vystavy_portrety_0221.JPG?uselang=cs
Konzerva Piera Manzoniho – Merda d´artista vznikla v roce 1961 Konzerva Piera Manzoniho – Merda d´artista vznikla v roce 1961. Jaký mohl být Manzoniho záměr? Můžeme plechovku exkrementů označit jako umělecké dílo? Najdete ve světě umění paralelu? MF, Michele. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_Manzoni_Artist%27s_shit.jpg