Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Vedení elektrického proudu v polovodičích (9.10) Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V POLOVODIČÍCH 9.10 Učivo: Změna odporu vodičů při jejich zahřívání a osvětlení, polovodič typu P a typu N
Polovodiče - jsou látky, u kterých se při zvyšování teploty elektrický odpor výrazně zmenšuje. pozn. u kovových vodičů se při zvyšování teploty elektrický odpor zvyšuje
TERMISTOR značka je polovodičová součástka, která při zahřívání zmenšuje svůj odpor. využití: měření teplot, teplotní čidla, atd.
TERMISTOR
FOTOREZISTOR značka je polovodičová součástka,u které se při větším osvětlení zmenšuje elektrický odpor. využití: k měření osvětlení ve fotoaparátech, automatické počítání předmětů,atd.
FOTOREZISTOR
Polovodič typu P a N Má základ = prvek 4. hlavní skupiny (křemík…Si), který je obohacený o příměs … …prvek 3. hlavní nebo 5. hlavní skupiny
Polovodič typu N základ = prvek 4. hlavní skupiny…. má 4 valenční elektrony e-…..např. Si příměs = prvek 5. hlavní skupiny….. má 5 valenčních elektronů…..např. arsen (As) 1 elektron zbývá….elektronová vodivost prvek 5. hlavní skupiny = DÁRCE = DONOR
Polovodič typu N
Polovodič typu P základ = prvek 4. hlavní skupiny…. má 4 valenční elektrony e-…..např. Si příměs = prvek 3. hlavní skupiny….. má 3 valenční elektrony…..např. indium (In) 1 elektron chybí,vzniká kladná díra ….děrová vodivost prvek 3. hlavní skupiny = = PŘÍJEMCE = AKCEPTOR
Polovodič typu P
Zopakuj si Jak funguje termistor? Jak funguje fotorezistor? Jak vznikne polovodič typu N? Jakou vodivost má polovodič typu N? Jak vznikne polovodič typu P? Jakou vodivost má polovodič typu P?
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80 – 7196 -032 - 2 Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz
Tento výstup vznikl v rámci projektu FM - Education financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost