RENESANCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Renesance.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Česká kultura v 16. století renesance
RENESANCE A HUMANISMUS
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
renesance a humanismus
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Renesance.
Literatura období humanismu a renesance
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Literatura v období renesance
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

RENESANCE

CO MUSÍME ZNÁT ? Renesance = znovuzrození Počátek 15. st. Ve Florencii Návrat k řecko-latinské antice Víra v člověka Sloupoví, klenby, římsy, podloubí, sloupy, kopule, kachlová kamna, malovaný nábytek, pravoúhlá okna, balkony, arkády, atrium

VÍTĚZNÝ OBLOUK FLORENCIE

ARCHITEKTURA Radnice, školy, lázně, kašny, lékárny a špitály Staví se zámky, letohrádky a paláce Rozsáhlé okrasné zahrady Iónské a korintské sloupy Mramor a cihly Sgrafita

NÁMĚSTÍ V TŘEBONI

ČESKÝ KRUMLOV SGRAFITA

SOCHAŘSTVÍ Volná plastika Jezdecké pomníky, busty Maximálně realistické zobrazení lidské postavy (studovali anatomii)

MALÍŘSTVÍ Olejová malba Perspektiva a trojrozměrnost Napodobování přírody Zachycení psychiky, stavu duše, emocí Výjevy z antické mytologie a historie nebo alegorické výjevy

MALÍŘI Elegantní oděv Intelektuálové vybraných způsobů Milují oslavy, žertíky Nezávislí, volní Vědci,vynálezci, učenci

MICHELANGELO BUONAROTTI 6.3.1475 – 18.2.1564 -MICHELANGNOLO DI LODOVICO BUONARROTI SIMONI -MALÍŘ, SOCHAŘ, BÁSNÍK, ARCHITEKT -OTEC LODOVICO BUONARROTI (ÚŘEDNÍK) -ZÁKLADY VZDĚLÁNÍ VE FLORENTSKÉ ŠKOLE FRANCESKA DA URBINA -VE 12 LETECH PŘEŠEL DO UČENÍ K MALÍŘI GHIRLANDALOVI -1494 UPRCHL PŘED FRANCOUZI DO BENÁTEK -PRACOVAL NA VÝZDOBĚ SIXTÍNSKÉ KAPLE -NEJZNÁMĚJŠÍ SOCHA JE DAVID -NEJZNÁMĚJŠÍ MALÍŘSKÉ DÍLO : BITVA U CASTINY -PYŠNÝ, POPUDLIVÝ, PODEZŘÍVAVÝ, LAKOMÝ

LEONARDO DA VINCI 15.4.1452 – 2.5.1519 -MALÍŘ, SOCHAŘ, ARCHITEKT, PŘÍRODOVĚDEC, VYNÁLEZCE, HUDEBNÍK, SPISOVATEL… OTEC PIERO DA VINCI UČIL SE U MALÍŘE ANDREI DEL VERROCCHIA -1494 POVOLÁN LODOVICEM SFORZOU DO MILÁNA -STUDOVAL ANATOMII S MARCANTONIEM DELLA TORREM -1499 SFORZOVÉ VYPUZENI – ODCHOD DO BENÁTEK -KRÁSNÝ, CITLIVÝ, TRPĚLIVÝ, PEČLIVÝ, LASKAVÝ, MILÝ, NADANÝ

VEČEŘE PÁNĚ MONA LISA

RAFAEL SANTI 1483 - 1520 -RAFAEL SANTI DI URBINO -MALÍŘ, SOCHAŘ, ARCHITEKT -UČEDNICKÁ LÉTA U PIETRA PERUGINA -1508 POZVÁN JULIEM II. DO ŘÍMA -1514 POVĚŘEN VEDENÍM STAVBY SVATOPETRSKÉHO DÓMU -MALOVAL HLAVNĚ MADONY

ŠÍŘENÍ RENESANCE 14 . stol - tzv. trecento - velmi malé území , Florencie , Milán a Toskánsko 15 . stol – tzv. quattrocento - celá Itálie , část Francie 16 . stol . – tzv. cinquecento- do celé Evropy

LITERATURA Giovani Boccaccio -Dekameron Shakespeare Alighieri Dante - Božská komedie Francesko Petrarca - Sonety Lauře Francoise Villon - Malý a velký testament Miguel de Cervantes - Důmyslný rytíř Don Quijot de la Mancha

DALŠÍ INFORMACE Renesance usiluje o poznání světa a přírody Rozvíjí se matematika, fyzika, astronomie… Malířství a básnictví jsou samostatná povolání Ze šlechticů se stávají podnikatelé Přechod od feudalismu ke kapitalismu Éra vynálezů: 1444 knihtisk, heliocentrismus, kompas, perspektiva Konec 16. st. Změna na ryze dekorativní manýrismus

MANÝRISMUS Doba pozdní renesance Odráží se v něm krize renesance Usiloval o rafinovanost Osamostatnily se jednotlivé obory malby (krajinomalba..) Používají se zářivé barvy, nepřirozené náměty Kresba se stala samostatným oborem Za otce manýrismu je pokládán Michelangelo Buonarotti

MĚSTA -Velice se měnila -Rovné, široké, dlážděné ulice -Obdélníková náměstí -Zahrady, parky, fontány -Přímočará perspektiva, řada frontonů, valená klenba, opakování prvků na každé fasádě ŘÍM – nejhezčí město západu FLORENCIE – centrum, Medicejští

MOŘEPLAVCI ŠPANĚLÉ PORTUGALCI KRYŠTOV KOLUMBUS AMERIGO VESPUCCI 1492 objevil Ameriku AMERIGO VESPUCCI Zkoumal Ameriku PORTUGALCI VASCO DE GAMA 1497 doplul do Indie BARTOLOMEO DIAZ Obeplul mys dobré naděje

HUDBA Francouzsko-vlámská škola Burgundsko – G.Binchois, G. Dufay, J.Ockeghem Polyfonie (mnohohlasý zpěv) s nástroji Církevní hudba se stává pro křesťany příliš složitá Nástroje klávesové, dechové, loutna, viola

RENESANCE V ČECHÁCH -Od 16. st. -Z Francie, Itálie a Španělska -Mír – šlechta bohatla -Ve školách se učí česky číst, psát, počítat.. -Rudolf II. – sběratel umění, český panovník, zval na český dvůr umělce z celého světa

GUISEPPE ARCIMBOLDO 1530 - 1593 -Italský manýristický malíř, návrhář kostýmů -1549 – 1559 práce na oknech milánského dómu -1562 dvorní portrétista FerdinandaI. -Pozván Rudolfem II. Na český dvůr

ZIMA PORTRÉT RUDOLFA II. LÉTO

FLORENCIE

SCHWARZENBERSKÝ PALÁC BELVEDER

TEST VYJMANUJ HLAVNÍ ZNAKY RENESANČNÍ ARCHITEKTURY KTERÉ RENESANČNÍ STAVBY ZNÁŠ CO JSOU TO ARKÁDY CO JSOU TO SGRAFITA A CO O NICH VÍŠ KTERÉ RENESANČNÍ UMĚLCE ZNÁŠ

ZDROJE INTERNET KNIHY:ILUSTROVANÉ DĚJINY SVĚTA – RENESANCE A HUMANISMUS (KOLEKTIV AUTORŮ) KRONIKA LIDSTVA (KOLEKTIV AUTORŮ)