MODEL STIRLINGOVA MOTORU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
Advertisements

Dvoudobý zážehový motor
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Organický Rankinův cyklus
Klimatizační zařízení
Parní stroj Info.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Hodnocení elektráren - úkolem je porovnat jednotlivé elektrárny mezi sebou E1 P pE1 P E1 vliv na ŽP E2 P pE2 P E2 vliv na ŽP.
Systémy tisku CTP a CTF semestrální práce
Parní stroj.
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Jirka, Marek, Vašek, Honza
FOTOVOLTAICKÉ HYBRIDNÍ MODULY
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Nízkoteplotní Stirlingův motor
Spalovací motory vznětové
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Pístové spalovací motory
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Vypracovali:Petr Veselý, Dominik Bauchner
Tepelné motory.
Spalovací Turbína.
POROVNÁNÍ VYBRANÝCH SYSTÉMŮ KLIMATIZACE A VĚTRÁNÍ Z POHLEDU SPOTŘEBY ENERGIE A NÁVRATNOSTI 2VV s.r.o. 8/08.
Tepelná elektrárna.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Petr Doubrava Vojtěch Jelen
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
Sonda pro měření termoelektrického napětí
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Konstrukční uspořádání
aneb Stirlingův motor Ondřej Douda
Konstrukční uspořádání
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Vytápění Světlé plynové infrazářiče. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Joulův-Thomsonův jev volná adiabatická expanze  nevratný proces (vzroste entropie) ideální plyn: teplota se nezmění a bude platit: p1p1 V1V1 p 2 < p 1.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
CHLADÍCÍ STROJ.
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Třída 3.B 22. hodina.
Transkript prezentace:

MODEL STIRLINGOVA MOTORU Den Strojařů 2009 MODEL STIRLINGOVA MOTORU Autor: Jakub ENGL 6.4.2009

Stirlingův motor Úvod Cílem práce je popis principu práce a pracovního cyklu motoru. Na podkladě dosavadních poznatků řešení konstrukce Stirlingova motoru vytvořit 3D model motoru pomocí programu Autodesk Inventor 2008, včetně výkresové dokumentace. Na základě výkresové dokumentace vytvořit reálný funkční model Stirlingova motoru, ověřit dosavadní zkušenosti v praxi, včetně návrhu vlastního řešení. Vynálezce Stirlingova motoru je reverend Dr. Robert Stirling, který se narodil 25. 10. 1790 v Cloag ve Skotsku.

Stirlingův motor Princip funkce Stirlingova motoru Stirlingův motor je pístový spalovací motor s vnějším spalováním. Má dva pracovní prostory, mezi nimiž může volně proudit plyn. Jeden z prostorů je studený, druhý horký. Toho je docíleno buď přímým ohříváním a chlazením komor nebo vnějším ohřívačem a chladičem. ohřev přeháněč vzduch píst chlazení pracovní válec setrvačník klika potrubí Jako plyn konající práci se dříve používal vzduch. Dnes se kvůli vyšší tepelné vodivosti a menším turbulentním ztrátám používá helium nebo vodík.

Stirlingův motor Modifikace Stirlingova motoru Z konstrukčního hlediska existují tři modifikace Stirlingova motoru: α, β a γ. α modifikace Tato modifikace se vyznačuje umístěním chladiče, regenerátoru a ohříváku mezi dvěma válci, horkým a studeným. Toto provedení značně snižuje měrnou hmotnost na jednotku výkonu, a proto je asi nejrozšířenější konstrukční variantou Stirlingových motorů. β modifikace Vyznačuje se tím, že v jednom válci se pohybují oba písty, které se v tomto případě označují jako pracovní, neboť koná práci (studený), a přemísťovací, který u této modifikace slouží pouze pro přemísťování pracovního plynu z prostoru horkého do studeného a naopak.

Stirlingův motor Modifikace Stirlingova motoru γ modifikace Tyto motory mají také dva písty, přemísťovací a pracovní, ale každý z nich se pohybuje ve vlastním válci. Tato modifikace se omezuje na modely a velmi malé motory do výkonu v řádech stovek wattů.

Stirlingův motor Výhody a nevýhody Stirlingova motoru Výhody Stirlingova motoru oproti klasickým spalovacím motorům: díky vnějšímu přívodu tepla lze přímo využít prakticky jakéhokoli paliva (plynné, kapalné a pevné palivo), lze využít i odpadního tepla z technologických procesů, geotermální energie, solární energie, vyšší vnitřní tepelná účinnost, velmi nízká hlučnost, při správné konstrukci spalovacího systému má motor díky vnějšímu spalování nižší emise škodlivin. Nevýhody Stirlingova motoru oproti klasickým spalovacím motorům: vyšší cena z důvodu malé sériovosti, nutnosti použití speciálních materiálů a některých technologií nevhodných pro sériovou výrobu, pomalejší regulace výkonu, vyšší měrná hmotnost na jednotku výkonu.

Stirlingův motor 3D model Stirlingova motoru Pro vytvoření reálného modelu Stirlingova motoru jsme zvolili γ modifikaci. Tyto motory mají dva písty, přemísťovací a pracovní, každý z nich se pohybuje ve vlastním válci. Model byl vytvořen pomocí programu Autodesk Inventor 2008. Jednotlivé části motoru byly v první fázi navrženy dle různých předloh a zkušeností tvůrců modelů Stirlingova motoru zveřejněných na internetu. Poté byly upravovány do konečné podoby dle problémů, které se vyskytly při montáží a uvedení motoru do provozu. DWF soubor

Stirlingův motor Technický popis návrhu Chladič Hlavní válec Setrvačník Klika Stojan Ojnice Základová deska Pracovní píst Pracovní válec

Stirlingův motor Řešení vzniklých problémů Nahříváním horké části válce lihovým kahanem nedochází k rozběhu motoru. Nejdříve prověřujeme, zda nedochází v systému kanálků k netěsnosti, provádíme kontrolu těsnění hlavního válce a pracovního válce. Zvyšujeme teplotu horké části válce nahříváním autogenním hořákem. Motor reaguje živěji, ale ani poté nedochází k jeho protočení. Provádíme pokus s použitím řidšího mazacího oleje, nahradili jsme původní kluzné ložisko dvěma ložisky kuličkovými. Pro rozběh motoru je nutná příliš vysoká teplota, podle teorie musí motor fungovat i s menším teplotním rozdílem mezi nahřívanou a chlazenou částí hlavního válce.

Stirlingův motor Řešení vzniklých problémů Při důkladném pozorování máme dojem, že píst v hlavním válci při pohybu dolů naráží na poměrně vysoký přetlak a nedokáže dolní úvrať překonat. Usuzujeme, že v soustavě motoru je větší objem vzduchu, což se negativně projevuje na činnosti stroje. Uvědomujeme si, že když jsme z technologických důvodů upravili vnitřní rozměr hlavního válce jeho zvětšením, musíme podobný zásah provést i u pracovního válce, tzn. zvětšit jeho objem. I když motor běží, stále dochází k již uvedeným problémům v dolní úvrati. Docházíme k závěru, že by bylo možné uvedené problémy překonat, kdyby setrvačník obsahoval určité protizávaží, které by působilo na píst válce ve vhodném okamžiku.

Stirlingův motor Video záznam z funkce motoru

Stirlingův motor Závěr Při tvorbě modelu jsme vycházeli z dokumentace a zkušeností tvůrců Stirlingova motoru dostupných na internetu. Podařilo se nám zhotovit funkční model, vytvořit 3D model v programu Autodesk Inventor 2008 včetně animace činnosti motoru. Zhotovili jsme kompletní výkresovou dokumentaci, provedli jsme návrh vhodných materiálů. I když je princip motoru znám téměř dvě století, stává se v dnešní době aktuální. Díky energetickým krizím a hledáním druhotných zdrojů energií se Stirlingův motor dostává do popředí zájmů. Spousta věcí však není doposud vyřešena a týmy odborníků se snaží o praktické využití tohoto vynálezu. Velkou budoucnost má motor při výrobě elektrické energie využitím solární energie. Jeho největší předností je, že při jeho činností nedochází ke znečišťování životního prostředí.

Střední škola technická, Opava, Kolofíkovo nábřeží 51, příspěvková organizace Děkuji za pozornost.