Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou být stabilní nebo mobilní, stojaté nebo ležaté. Podle počtu válců, v nichž se děje pracovní proces, mohou být jednoválcové nebo víceválcové. Působí-li u pístového stroje tlak na jednu stranu pístu, jde o stroj jednočinný; při oboustranném působení o stroj dvojčinný. Každý pístový stroj je charakterizován určitými veličinami, především výkonem a otáčkami. Pomaluběžnost nebo rychloběžnost je zpravidla určena především střední pístovou rychlostí vs : /m. s -1/ kde l - zdvih pístu /m/ n - otáčky stroje /s -1/
Spalovací motory Pístové spalovací motory jsou tepelné stroje s klikovým mechanizmem (v převážné míře zkráceným) s vratným pohybem některých mechanických částí.
Pístové spalovací motory můžeme dělit podle různých hledisek, nejčastěji podle: způsobu spalování paliva, pracovního cyklu, použitého paliva, způsobu plnění, účelu, uspořádání válců.
Zážehové motory Čtyřdobý zážehový motor Čtyřdobý zážehový motor se skládá ze čtyř hlavních konstrukčních skupin a dalších pomocných zařízení: skříň motoru (hlava válců, válce, kliková skříň, olejová jímka – vana, víka), klikový mechanizmus (píst, ojnice ,kliková hřídel), rozvodový mechanizmus (ventilová vahadla, hřídel vahadel, vačková hřídel, kola rozvodu, rozvodový řetěz nebo ozubený řemen), zařízení pro tvorbu směsi (vstřikovací zařízení nebo karburátor, sací potrubí), pomocná zařízení (zapalování, mazání motoru, chlazení motoru, výfukový systém).
Čtyřdobý zážehový motor Čtyřdobý pracovní oběh
Ventilový rozvod motoru Ventilový rozvod motoru má za úkol řídit výměnu obsahu válců, tj. okamžik otevření a zavření rozvodových orgánů (ventilů) pro plnění válců vzduchem nebo směsí a odstranění výfukových plynů. Otevírání ventilů řídí příslušná vačka vačkového hřídele.
Rozvody zážehových motorů Podle umístění vačkového hřídele a ventilu se dělí na rozvody: - s vačkovým hřídelem v bloku motoru, - s vačkovým hřídelem v hlavě válců. Vačkový hřídel v bloku válců Vačkový hřídel v hlavě válců
Dvoudobý zážehový motor Dvoudobý zážehový motor, obvykle benzinový, se skládá ze tří hlavních konstrukčních skupin a dalších pomocných zařízení : skříň motoru (hlava válců, válce, kliková skříň), klikový mechanizmus (píst, ojnice, kliková hřídel), zařízení pro tvoření směsi (karburátor nebo vstřikovací zařízení), pomocná zařízení (zapalování, chlazení motoru, výfuková soustava, mazací soustava).
Dvoudobý zážehový motor Řez motorem Pracovní cyklus
Tvorba směsi u zážehových motorů Vnější tvorba směsi paliva a vzduchu se provádí v sacím potrubí, tzn. mimo válec (motory s karburátory nebo nepřímým vstřikováním benzinu). Vnitřní tvorba směsi paliva se provádí přímo ve válci (motory s přímým vstřikováním benzinu). Činnost karburátoru
blokové schéma benzinové vstřikovací soustavy s elektronickou regulací Rozprašování paliva u motorů vstřikových blokové schéma benzinové vstřikovací soustavy s elektronickou regulací
Vstřikování paliva Vstřikování paliva může být nepřímé a přímé nepřímé Schéma vstřikovací soustavy s přímým vstřikem paliva
Zapalování zážehových motorů Zapalovací soustava u zážehových motorů se liší způsobem získávání vysokého napětí, způsobem jeho rozdělení a přenosu a způsobem regulace předstihu. Schéma cívkového zapalování
Děkuji za pozornost