Cvičení 1: Zkoušení pístových spalovacích motorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Letové zkoušky TJ 100C na L-13TJ
Advertisements

EDC úloha k řešení č. 9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Charakteristika spalovacího motoru je grafické znázornění vzájemné závislosti vybraných provozních.
Kryté součástky - AutoCheck PREMIUM
Regulace a měření doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Digitální učební materiál
Palivová soustava vznětových motorů
Projekt spolupráce auto a IT oborů
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Firemní profil Kogenerační jednotky micro
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
SPALOVACÍ MOTORY.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB TZB20- Vytápění Regulace, automatizace a měření ve vytápění.
Snímače (senzory).
Spalovací Turbína.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ovládací jednotka zkušební stanice NC108
TZB21- Regulace otopných soustav
Mazání mobilních pracovních strojů (traktorů)
EDC úloha k řešení č. 8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Experimentální metody (qem)
VYBRANÉ PARAMETRY ZDROJŮ V PROJEKTU OBNOVY ZDROJŮ ČEZ Michal Říha, ČEZ, a. s. 29. listopadu 2005.
Výpočet doby vstřiku, jako základní vstupní údaje pro Ř.J
Všestranně využitelný stroj
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
© ELCOM, a.s. Testovací zařízení a napájecí zdroje pro oblast kolejových vozidel Ing. Petr Hudeček, Ph.D. Projektový manažer, programátor Divize Aplikovaná.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
TVIP Hustopeče Metodika měření emisí výfukových plynů lodních motorů instalovaných na plavidlech ( Projekt v rámci programu TAČR – β – TB0300MD010.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Název: Měření spotřeby paliva při plném výkonu se zahřátým motorem Autor: Petr Hart, DiS. Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Zážehové.
Název: Měření spotřeby paliva na volnoběh se zahřátým motorem Autor: Petr Hart, DiS. Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Zážehové motory.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Spalovací motory Témata cvičení
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory Témata cvičení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výpočet tepelného schématu RC oběhu s přihříváním páry.
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Technické prostředky v požární ochraně
Název prezentace (DUMu): Úvod do zapalování, rozdělení, pojmy
E1 Regulace TE.
Transkript prezentace:

Cvičení 1: Zkoušení pístových spalovacích motorů Ing. David Svída

Zkoušení pístových spalovacích motorů Důvody zkoušení pístových spalovacích motorů : vývoj, v současné době podle druhu a účelu zkoušky stanovit výkonové, ekologické a životnostní parametry motoru. Které parametry se stanovují ? Pe [kW] - efektivní výkon motoru, Mk [Nm] - krouticí (točivý) moment motoru, mpe [g.kWh-1] - měrná efektivní spotřeba paliva, Mp [l.h-1] - hodinová spotřeba paliva objemová, exhalace - CO, CH, NOx , u naftových motorů částice, kouřivost naftových motorů (HARTRIDGE [%], BOSCH [ o ]), měrný objemový výkon (litrový výkon) [kW.l-1], měrná výkonová hmotnost [kg.kW-1].

Zkoušení pístových spalovacích motorů V tabulkovém vyjádření a technických datech motoru jsou tyto veličiny uváděny pro plné zatížený a pro otáčkový režim : maximálního výkonu motoru, maximálního krouticího momentu motoru, minimální měrné spotřeby paliva.

Zkoušení pístových spalovacích motorů

Zkoušení pístových spalovacích motorů Druhy zkoušek : zkoušky vývojové - vývoj motorů, zkoušky typové - ověření parametrů motoru dle metodiky EHK, OECD, ISO případně národních zkušeben , zkoušky ověřovací - ověřují deklarované parametry motoru v průběhu výroby (zkoušky 100, 500 hodinové), zkoušky technologické - kontrolují kvalitu výroby a montáže motoru ( UŘ III - 50 minut). Normy : názvoslovné - názvosloví, veličiny, jednotky, značky, definující postup měření základních charakteristik a parametrů motorů, definující základní parametry motorů Uváděné parametry stejného motoru zjištěné při stejném seřízení se mohou poměrně výrazně lišit podle toho jaká norma byla pro měření použita např. : DIN - hrubý výkon, ISO, SAE - čistý výkon.

Normalizace zkoušek a vyhodnocení výsledků zkoušek ČSN 30 2008 „ Motory automobilové, zkoušky na brzdovém stanovišti „ : čistý výkon - plné vybavení motoru tak jak je zastavěn do automobilu, hrubý výkon - bez tlumiče hluku výfuku, čističe nasávaného vzduchu, chladiče, ventilátoru ...... ON 30 0410 „ Zkoušky na brzdovém stanovišti, Zemědělské traktory.“ vychází z ISO 2288 Poznámka : je nutno dávat pozor protože jiné normy platí pro zkoušky vozidlových motorů, jiné pro traktorové nebo motory stacionární

Zkušební stanoviště spalovacího motoru, příslušenství karburátorů vstřikovacích čerpadel elektro příslušenství (zdrojová soustava, startér....) elektronických systémů (řídící počítače, zapalování, vstřikování......)

Zkušební stanoviště spalovacích motorů Zkušební stanoviště spalovacích motorů musí zabezpečit : normou požadovanou přesnost stanovení základních měřených parametrů (n, Mk , t....) stabilitu a opakovatelnost měření teplota chladící kapaliny, oleje a výfukových plynů motoru ochranu motoru a dynamometru motor - tlak oleje, - teplota chladící kapaliny na výstupu z motoru, - teplota oleje v motoru, - maximální dovolené otáčky, dynamometr - odvod tepla  teplota chladící kapaliny (vzduchu) na výstupu z dynamometru, tlak vody na vstupu do dynamometru, - mazání ložisek dynamometru (tlak mazacího oleje), - maximální dovolené otáčky rotoru dynamometru .  Akustická a optická signalizace mezního stavu + automatické STOP systémy.

Dynamometry Vzorec pro výpočet výkonu motoru:

Dynamometry Mk dynamometry (brzdy) třecí, hydraulické (vodní, olejové), elektrovířivé, asynchronní elektrické dynamometry (rekuperace el. energie do sítě), vrtulové lodní charakteristika, letecké motory. Odečet Mk pomocí sklonných vah, nebo tensometrických snímačů.

Historie – první brzdy

Elektrovířivé

Hydraulické dynamometry

Asynchronní dynamometry

Dynamometry – měření veličin n – otáčkoměry: mechanické odstředivé, tachodynama, tachogenerátory, čitače impulzů (součást dynamometru (60 zubů), stroboskopy. Teplota: teploměry dilatační kapalinové (rtuťové, lihové) kapilárové, tlakové, bimetalické odporové teploměry Pt 100, termistory termočlánky Fe-Ko, Fe-CuNi, NiCr-Ni, PtRh-Pt, (použití určuje maximální teplota)

Dynamometry – měření veličin Tlak : deformační tlakoměry mechanické, elektrické se snímačem : odporovým (tensometrickým), kapacitním, indukčním, piezoelektrickým, kapalinové Kouřivost : opacimetry (Hartridge), reflexní kouřoměry (Bosch).

Dynamometry – měření veličin Spotřeba paliva : objemově [l.h-1] odměrné baňky, hmotnostně [g.h-1] vážením. Poznámka : hustota paliva - Mohrovy vážky.

Zkoušení leteckých motorů

Zkoušení leteckých motorů

Zkoušení leteckých motorů

Zkoušení motorů na vozidle

Charakteristiky spalovacích motorů Charakteristikami pístového spalovacího motoru se nazývají grafická znázornění vzájemných závislostí vybraných provozních veličin motoru v soustavě pravoúhlých souřadnic. Podle volby nezávislé proměnné rozeznáváme: Otáčková (rychlostní) charakteristika – nezávislou proměnnou jsou otáčky klikového hřídele motoru n [min-1]. Zatěžovací charakteristika – nezávislou proměnnou může být točivý moment motoru Mk [Nm], efektivní tlak pe [MPa], efektivní výkon Pe [kW].

Vnější otáčková charakteristika spalovacího motoru zážehový motor vznětový motor

Úplná charakteristika spalovacího motoru