Mobilní energetické prostředky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Tato prezentace byla vytvořena
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
KONTROLNÍ PRÁCE.
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Pohyblivé díly motoru Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
P ÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Pístové spalovací motory
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Mobilní energetické prostředky

Literatura BAUER, F. -- SEDLÁK, P. -- ŠMERDA, T. Traktory. 1. vyd. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2006. Grečenko,A.:, Vlastnosti terénních vozidel , Praha: skriptum VŠZ 1994 Růžička,M. a kol.:, Zemědělské traktory , Praha: SZN 2079 Semetko,J. a kol.:, Mobilné energetické prostriedky C2, : Príroda, 1985 Semetko,J. a kol.:, Mobilné energetické prostriedky C3, : Príroda, 1986

Zápočet Aktivní účast na cvičení (max. 2 absence) Zpracování a přednesení prezentace 11. týden Zápočtový test 11. týden

Spalovací motory Mobilní energetické prostředky Do kategorie mobilních energetických prostředků zahrnujeme traktory, samojízdné stroje a nákladní automobily. Nejrozšířenějším mobilním energetickým prostředkem je traktor. V ČR je evidováno přibližně 160 000 traktorů, v zemědělství se jich nachází 79 000 kusů (1999). Průměrné stáří traktorového parku v ČR je 12,5 roku. V současné době je spalovací motor výhradním zdrojem pohonu mobilních energetických prostředků. Současné traktory jsou vybaveny vznětovými, řadovými přeplňovanými motory s přímým vstřikem paliva.

Spalovací motory Motory Rozdělení motorů Motor je hnací stroj dopravního prostředku, transformující nějaký druh energie na mechanickou práci, která se využívá na pohon dopravního prostředku, případně na pohon jeho dalších zařízení Rozdělení motorů Podle zdroje energie na: Tepelné motory parný stroj spalovací motory Ostatní elektromotory setrvačníkové motory hybridní motory a další

Spalovací motory Spalovací motor Elektromotor Spalovací motor je tepelný motor, který transformuje chemickou energii obsaženou v palivu na mechanickou práci. Elektromotor Elektromotor transformuje elektrickou energii na mechanickou práci na principu elektromagnetické indukce. Setrvačníkový motor (Gyromotor) Setrvačníkový motor transformuje kinetickou energii, akumulovanou v setrvačníku na mechanickou práci. Hybridní pohon Hybridní pohon využívá několik principů transformace energie na mechanickou práci.

Spalovací motory Spalovací motor

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory dvoudobé motory čtyřdobé Dvoudobé motory Pro dvoudobé motory je charakteristické, že pracovní oběh motoru (sání, komprese, expanze a výfuk) proběhne v průběhu jedné otáčky klikového hřídele motoru. Pracovní cyklus přitom probíhá nad pístem nebo pod ním.

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory dvoudobé

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory dvoudobé motory čtyřdobé Čtyřdobé motory Pracovní cyklus čtyřdobého motoru probíhá během dvou otáček klikového hřídele a je složen ze čtyř na sebe navazujících částí: Sání Komprese Expanze Výfuk

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory čtyřdobé zážehové

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory čtyřdobé vznětové

Spalovací motory PODLE ZPŮSOBU PLNĚNÍ VÁLCE Motory s atmosférickým plněním Sání motoru probíhá při malém podtlaku, pohybem pístu z horní úvrati do dolní. Takové motory se označují jako nepřeplňované. Motory s přetlakovým plněním Během sání motoru je přiváděn tlak větší než atmosférický, který se označuje jako přetlak. Normální atmosférický tlak má hodnotu 101 325 Pa. Přetlak se vytváří pomocí turbodmychadla, umístěného na spalovacím motoru. Takové motory se označují jako přeplňované.

Spalovací motory Rozdělení spalovacích motorů Podle způsobu činnosti: motory čtyřdobé

Spalovací motory PODLE USPOŘÁDÁNÍ VÁLCŮ ŘADOVÉ Válce jsou uspořádány v jedné řadě. Používají se dnes nejčastěji. PLOCHÉ Nejčastěji se dvěma řadami válců, umístěných proti sobě ve vodorovné rovině. VIDLICOVÉ Válce jsou uspořádány do tvaru písmene

Spalovací motory Základní pojmy a parametry

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Zdvihový objem válce Zdvihový objem válce je jmenovitý objem prostoru ve válci motoru omezený horní a dolní úvratí:

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Točivý moment a výkon Točivý moment motoru Mt je moment vyvozený motorem na hnacím hřídeli. Točivý moment se měří v závislosti na otáčkách na motorových brzdách. Efektivní výkon motoru Pe se počítá jako součin točivého momentu a úhlové rychlosti klikového hřídele.

Spalovací motory PRACOVNÍ OBĚH ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU Indikátorový diagram Pracovní oběh spalovacího motoru lze zobrazit pomocí indikátorového diagramu. Indikátorový diagram je grafické zobrazení změn tlaku ve válci v závislosti na změně vnitřního objemu pracovního prostoru. Průběh tlaku je snímán během činnosti spalovacího motoru

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Pracovní oběh pístového spalovacího motoru

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Pracovní oběh pístového spalovacího motoru Ai – indikovaná práce jednoho válce

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Indikovaný výkon Pi , Jeden zdvih přísluší polovině otáčky

Spalovací motory Tepelná bilance

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Součinitel přebytku vzduchu Pro oxidační proces paliva musí být vhodným způsobem k palivu přivedeno okysličovadlo, tj. kyslík z atmosférického vzduchu. K dokonalé oxidaci paliva, tj. k úplnému vyhoření všeho paliva a vzniku produktů dokonalého hoření (tj. CO2 a H2O) je zapotřebí přivést k 1 kg paliva nejméně tzv. teoretické množství vzduchu LVT. MV hmotnost přivedeného vzduchu [kg] Mp hmotnost paliva [kg] LVT teoretické množství vzduchu pro dokonalé spálení [kg.kg-1] Lsk – skutečná dodaná hmotnost vzduchu [kg] na kg paliva Lmin – teoreticky potřebná hmota vzduchu [kg] na kg paliva

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Pro dokonalé shoření 1 kg automobilového benzínu je třeba 14,5 kg vzduchu Pro dokonalé shoření 1 kg motorové nafty je třeba 14,7 kg vzduchu Zážehové motory – mez zápalnosti – 0,65 – 1,65 Vznětové motory – mez zápalnosti – 1,1 – 7

Spalovací motory Základní pojmy a parametry Součinitele přebytku vzduchu λ Při λ = 1 jde o stechiometrické složení Při λ < 1 jde o směs bohatou (nedostatek vzduchu) Při λ > 1 znamená směs chudou (přebytkem vzduchu).

Spalovací motory Pístové spalovací motory se skládají z těchto částí: pevné, nepohyblivé – blok válců, kliková skříň, hlava válců, spodní víko motoru, kryty a těsnění. pohyblivé části motoru – klikové ústrojí a rozvody motoru. příslušenství – pomocná zařízení, která umožní chod motoru (chladící soustava, mazání motoru, palivový systém, zapalování, příprava směsi atd.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Spalovací motory Základem pohyblivých částí motoru je klikový mechanizmus. Klikový mechanizmus mění přímočarý vratný pohyb pístu na otáčivý pohyb klikového hřídele. Rotační pohyb je dále využíván přes převodová ústrojí k pohybu vozidla. Klikový mechanizmus se skládá z pístu, pístních kroužků, pístního čepu, ojnice, klikového hřídele, závaží a setrvačníku.

1 2 3 4 5

Spalovací motory Ojnice spojuje píst s klikovým hřídelem a svým výkyvem mění přímočarý pohyb pístu na rotační pohyb klikového hřídele.

Spalovací motory Klikový hřídel koná rotační pohyb který se přes převodová ústrojí přenáší na hnací kola. Klikový hřídel je uložen v klikové skříni. Na jednom konci klikového hřídele je připevněn setrvačník a na druhém pohon pro rozvodný mechanismus.

Animace

Spalovací motory Setrvačník akumuluje energii, potřebnou pro překonání nepracovních zdvihů motoru. Další důležitou úlohou je, že zlepšuje rovnoměrnost chodu spalovacího motoru. V tělese setrvačníku je namontována spojka pro řazení převodových stupňů.

Spalovací motory Nepohyblivé části slouží obvykle k uložení a vedení pohyblivých částí spalovacího motoru. Do této skupiny patří kliková skříň, blok motoru, hlava válců, víko motoru atd.

1 2 3

Spalovací motory Hlava válců je samostatnou součástí a uzavírá pracovní prostor válce. Tvoří část spalovacího prostoru. V hlavě válce jsou vytvořeny otvory pro ventily a jejich ovládání, kanály pro chlazení motoru a kanály pro sání a výfuk. V hlavě válce jsou dále vrtání pro zapalovací svíčku a vstřikovač. Hlava válce může být rozdělená tzn. pro každý válec samostatně nebo z jednoho kusu pro všechny válce.

Spalovací motory Píst přenáší tlak plynů ve spalovacím prostoru a sílu, která tak vzniká a přenáší ji přes pístní čep, ojnici na klikový hřídel. Protože je píst velmi tepelně namáhaný, musí být ve válci s vůlí. Z toho důvodu je opatřen pístními kroužky, které dotěsňují prostor mezi pístem a válcem.

Spalovací motory Tepelné zatížení pístu

Pístní kroužky Pístní kroužky utěsňují spalovací prostor a odvádí teplo z pístu do stěny válce. Na pístu jsou umístěny těsnící a stírací kroužky. Těsnící kroužky jsou umístěny v horní části pístu a jejich účelem je utěsnit spalovací prostor proti unikání spalin do klikové skříně. Těsnící kroužek je silně ohříván od tepla uvolněného spalováním a třením o stěnu válce. Stírací kroužky ovládají přívod oleje na povrch pístu a k těsnícím kroužkům. Otírají přebytečný olej na stěnách válce.

Děkuji za pozornost