Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Religionistika Název učebního materiálu: Mahátma Gándhí Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0517 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Prezentuje životopis Gándhího, uvědomuje si jeho regionální i globální význam a jeho zásluhy. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.
Mahátma Gándhí
Móhamdás Karamčand Gándhí krajané ho nazývali Bápú = tatíček nebo Mahátma = Velký duch nebo Otec národa politický a duchovní vůdce indického národa
Zásluhy: Kritizoval kastovnictví odmítal diskriminaci nedotknutelných zasloužil se o indickou nezávislost bojoval proti rasové segregaci Indů
Životopis: Indie – anglická kolonie narozen 1969, pocházel z obchodnické kasty 1883: ve 13 letech oženěn s Kasturbáí měli 4 syny mládí: bouřlivák studia práv v Anglii
Jižní Afrika: právník, zastává se práv indické menšiny, boj proti rasové diskriminaci farmy: oživení indických řemesel – tkalcovství politická strana Kongres: její politický guru hnutí občanské neposlušnosti: zastánce práv nedotknutelných, proti kastovnímu systému
aktivní, nenásilný odpor založený na jogínském principu AHIMSÁ = nenásilí časově neomezené hladovky v roce 1930 začíná boj za nezávislost 1947: vyhlášení svobodné Indie dvou dominií: Pákistán a Hindustán bratrovražedná válka mezi muslimy a hinduisty
1948: atentát popel rozprášen do posvátné řeky Gangy Pokračovatel: Džaváharlál Nehrú: ( ) politik, spolupracovník Gándhího Indický národní kongres předseda vlády ministr financí
Zdroje: ze zdrojů autorky