Přechod od renesance k baroku Manýrismus Přechod od renesance k baroku
Manýrismus Charakteristické rysy: znázorněné duchovní prožitky uvolnění kompozice z fr. manière , tzn. podle ruky (podle stylu - manýry slavných mistrů) období mezi renesancí a barokem 1520 – 1590 Itálie, Španělsko, Nizozemí, Německo
Manýrismus Nejvýraznější osobnosti Charakteristické rysy: Sochařství: Giambologna (Giovanni da Bologna) Vlám působící v Itálii Malba: El Greco (Domenicos Theotokópulos) Řek, působící v Itálii (Benátky)a ve Španělsku (Toledo) Charakteristické rysy: protáhlé postavy nepřirozené pozice serpentinovité pohyby duhová barevnost vychází z předchozích „hotových“ děl
Giambologna (1529 – 1608) přetvářel skály v sochy, vzor pro českého sochaře Matyáše Bernarda Brauna
Giambologna (1529 – 1608) Únos Sabinek
Giambologna (1529 – 1608) Herkules a Nesso
El Greco (1541 – 1614) pravděpodobně malíř ikon z Kréty učil se v Tiziánově dílně posvátné výjevy obrazy světců a světic souzvuk barev neúcta k církevním dogmatům – konflikty s autoritami
El Greco (1541 – 1614) Nanebevzetí Panny Marie
El Greco (1541 – 1614) Ukřižování Krista
El Greco (1541 – 1614) Kristus nesoucí kříž
El Greco (1541 – 1614) Laokoon
El Greco (1541 – 1614) Pohled na Toledo
El Greco (1541 – 1614) Pátá pečeť z Apokalypsy
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org