Zkoušení asfaltových pojiv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární odolnost betonových konstrukcí
Advertisements

Požární ochrana 2011 BJ13 - Speciální izolace
Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
ZKOUŠKA PEVNOSTI V TLAKU
Úloha 1. Zkoušení živičných materiálů
Úloha 6. Stanovení dynamické tuhosti izolačních materiálů s´
Projekt teplo Na fyziku.
Zkoušení asfaltových směsí
Vratislav Tydlitát, Pavel Tesárek, Robert Černý
s dopravní infrastrukturou
MĚŘENÍ POSUNŮ STAVEBNÍCH OBJEKTŮ
ATOMIZACE KAPALIN ULTRAZVUKEM A JEJÍ VYUŽITÍ PŘI SÍŤOVÁNÍ NANOVLÁKEN
Pevné látky a kapaliny.
18. Deformace pevného tělesa
Zkoušení hydraulicky stmelených materiálů
Mechanické vlastnosti materiálů.
Prostý beton - Uplatnění prostého betonu Charakteristické pevnosti
Jan Poslušný Adam Šustek Penetrační zkouška.
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Měrná tepelná kapacita látky
Předpjatý beton Podstata předpjatého betonu Výslednice.
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Přehled příspěvků VLIV RŮZNÝCH FAKTORŮ NA ZKOUŠENÍ ASFALTOVÝCH SMĚSÍ V TRIAXIÁLNÍM PŘÍSTROJI Ing. Petr Zdřálek, Ing. Petr Hýzl, Ph.D. UMOŽŇUJE CYKLICKÁ.
Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav omezení napětí, ·      mezní stav trhlin, ·      mezní.
Katedra pedologie a ochrany půd
Úpravy krmiv.
Jištění vodičů s připojenými motory
STRUKTURA A VLASTNOSTI
DTB Technologie obrábění Téma 4
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
FEM model pohybu vlhkostního pole ve dřevě - rychlost navlhání dřeva
Příklad.
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
Zkouška tvrdosti podle Rockwella ČSN EN ISO
Struktura a vlastnosti pevných látek
STABILITA NÁSYPOVÝCH TĚLES
Progresivní technologie a systémy pro energetiku
s dopravní infrastrukturou
NĚKTERÉ ZVLÁŠTNOSTI MÍCHÁNÍ NENEWTONSKÝCH KAPALIN
Struktura a vlastnosti kapalin
Teplota a její měření.
ZKOUŠKY TVRDOSTI - komplexní didaktické zpracování problému
Petr Horník školitel: doc. Ing. Antonín Potěšil, CSc.
ZKOUŠKY MECHANICKÝCH VLASTNOSTÍ MATERIÁLŮ
Strojírenství Strojírenská technologie Zkoušky tvrdosti (ST33)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Způsob zhutňování je ovlivněn těmito faktory:
Strojírenství Strojírenská technologie Statická zkouška tahem (ST 33)
Tato prezentace byla vytvořena
Lepení dřeva Teorie lepení
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2010/
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Zkušební postupy pro beton dle ČSN EN 206 Tomáš Vymazal
Hydraulika podzemních vod
Nelineární analýza únosnosti předpjatých komorových mostů Numerická simulace s nelineárním materiálovým modelem Stavební fakulta ČVUT Praha Jiří Niewald,
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:červen 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Fyzika kondenzovaného stavu
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

Zkoušení asfaltových pojiv Projekt 1716/2011 Aktualizace a rozšíření výuky předmětu experimentální analýza konstrukcí F1 / a

Zkoušky asfaltových pojiv Mechanicko-fyzikální vlastnosti asfaltů jsou nejčastějším ukazatelem jejich chování při aplikaci v praxi. S rozvojem uplatnění asfaltů v silničním stavitelství dochází i k rozvoji zkušebních metod. Přitom je třeba vycházet z možností praxe a snažit se aplikací běžných zkušebních metod získat optimum.

Zkoušky asfaltových pojiv Stanovení bodu měknutí metodou kroužek a kulička (°C) Stanovení penetrace při 25°C (0,1mm) Stanovení bodu lámavosti podle Fraasse (°C) Výpočet penetračního indexu Zkouška krátkodobého stárnutí (teplotní stálost) – TFOT, RTFOT Stanovení silové duktility Stanovení skladovací stability Stanovení přilnavosti asfaltu ke kamenivu

Zkouška penetrace jehlou Penetrace jehlou ČSN EN 1426 Charakterizuje konzistenci asfaltu Vzorek min. 150 g, tři jehly (definovány – maximální rozdíly jednotlivých měření) Dle penetrace se provádí základní označení pojiv např. 50/70 (tj. fyzicky 5 až 7 mm)

Zkouška bodu měknutí Stanovení bodu měknutí ČSN EN 1427, Horní hranice oboru plasticity, asfalt přechází do tekutého stavu ocelová kulička průměru 9,5 mm, položená na vrstvě asfaltu tloušťky 6,4 mm, zahřívané předepsaným způsobem, pronikne vrstvou asfaltu a protáhne jí do hloubky 2,5 cm pod s podní okraj prstenu

Zkouška bodu měknutí

Zkouška lámavosti dle Frasseho Bod lámavosti Dolní hranice oboru plasticity - teplota vyjádřená ve stupních Celsia (°C), při které se tenká vrstva asfaltového pojiva o stanovené a rovnoměrné tloušťce za definovaných podmínek zatížení zlomí vzorek o hmotnosti 410 ± 10 mg počáteční teploty minimálně o 15 °C vyšší, než je očekávaný bod lámavosti Rychlost ochlazování je 1°C/min

Zkoušení asfaltových pojiv teplota 5,0 ± 0,5°C konstantní rychlosti protahování 50 mm/min protažení 400 mm Bod přetržení je protažení, při kterém došlo k přetržení zkušebního tělíska Deformační energie je energie v joulech dodaná zkušebnímu tělísku při protažení Smluvní energie značí podíl deformační energie a počátečního příčného průřezu zkušebního tělíska Duktilita ČSN EN 13589

Zkoušení asfaltových pojiv stárnutí Dlouhodobé - tlaková nádoba PAV vysokotlaká metoda stárnutí (HiPat) metoda stárnutí v rotačním válci (RCAT) metoda dlouhodobého stárnutí v rotační baňce (LTRFT) trojnásobná metoda RTFOT cca 7 až 10 let na vozovce Krátkodobé - metoda RTFOT metoda TFOT metoda RFT modifikovaná metoda RTFOT simulována odolnost proti tvrdnutí pojiva v průběhu míchání, dopravy a pokládce asfaltové směsi

osm skleněných nádob , 50 g pojiva, 75 minut při teplotě 162°C. Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí RTFOT ČSN EN 12607-1 Rolling Thin Film Oven osm skleněných nádob , 50 g pojiva, 75 minut při teplotě 162°C. [2]

tři misky , 50 g pojiva, 5 hodin při teplotě 163°C. Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí ČSN EN 12607-2 TFOT tři misky , 50 g pojiva, 5 hodin při teplotě 163°C.

Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí ČSN EN 12607-3 RFT Princip metody RFT, neboli stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu, je založen na tenké pohybující se vrstvě vzorku asfaltového pojiva, které se ohřívá v olejové lázni. Vzorek 100,0 g, 165 °C, 150 minut za konstantního přívodu vzduchu uložena pod úhlem 45° rychlostí20 otáček/min.

tlak 2,1 MPa při teplotě 100°C po dobu 20 hodin Zkoušení asfaltových pojiv Dlouhodobé stárnutí PAV Pressure Aging Vessel tlak 2,1 MPa při teplotě 100°C po dobu 20 hodin [2]

Zkoušení asfaltových pojiv Rotujícího válce (RCAT) ČSN EN 15323 založena na stárnutí tenkého filmu asfaltového pojiva za použití rotujícího válce, do kterého je přiváděn předehřívaný vzduch při teplotě 140°C po dobu 140 hodin Odběr pojiva po 0 hod. – 17. hod. – 65 hod. 140 hod.

Vysokoteplotní vlastnosti uplatnění pro měření funkčních vlastností asfaltů, při teplotách nad 100oC při vývoji nových silničních materiálů cílem je návrh elastického materiálu i při vysokých teplotách

Teplota výroba trvalé deformace únava nízkoteplotní vlastnosti rotační viskozimetr dynamický smykový reometr průhybový reometr Teplota

Nízkoteplotní vlastnosti Posuzujeme: Tuhost (stiffness) materiálu na uměle zestárnutém asfaltu “m hodnotu” = tečna ke křivce zatížení BBR

Nízkoteplotní vlastnosti Proč je nutné u asfaltových materiálů znát “m hodnotu“ ale i limitní tuhost S Chceme, aby materiál lépe relaxoval, tzn. cílem je měkký elastický asfalt nebo takový, který se dokáže protáhnout bez prasknutí

Popis, Průhybový reometr měřič deformace vzduchová ložiska řídící jednotka zatěžovací jednotka chladící kapalina asfaltový trámeček podpory teploměr

Průhybový reometr

Vyhodnocení Nízkoteplotní vlastnosti Posuzujeme: 8 15 30 60 120 240 Log tuhost S(t) Log doba zatížení, t (s)

Zkoušení asfaltových pojiv Dynamický smykový reometr

Zkoušení asfaltových pojiv Průhybový reometr