Zkoušení asfaltových pojiv Projekt 1716/2011 Aktualizace a rozšíření výuky předmětu experimentální analýza konstrukcí F1 / a
Zkoušky asfaltových pojiv Mechanicko-fyzikální vlastnosti asfaltů jsou nejčastějším ukazatelem jejich chování při aplikaci v praxi. S rozvojem uplatnění asfaltů v silničním stavitelství dochází i k rozvoji zkušebních metod. Přitom je třeba vycházet z možností praxe a snažit se aplikací běžných zkušebních metod získat optimum.
Zkoušky asfaltových pojiv Stanovení bodu měknutí metodou kroužek a kulička (°C) Stanovení penetrace při 25°C (0,1mm) Stanovení bodu lámavosti podle Fraasse (°C) Výpočet penetračního indexu Zkouška krátkodobého stárnutí (teplotní stálost) – TFOT, RTFOT Stanovení silové duktility Stanovení skladovací stability Stanovení přilnavosti asfaltu ke kamenivu
Zkouška penetrace jehlou Penetrace jehlou ČSN EN 1426 Charakterizuje konzistenci asfaltu Vzorek min. 150 g, tři jehly (definovány – maximální rozdíly jednotlivých měření) Dle penetrace se provádí základní označení pojiv např. 50/70 (tj. fyzicky 5 až 7 mm)
Zkouška bodu měknutí Stanovení bodu měknutí ČSN EN 1427, Horní hranice oboru plasticity, asfalt přechází do tekutého stavu ocelová kulička průměru 9,5 mm, položená na vrstvě asfaltu tloušťky 6,4 mm, zahřívané předepsaným způsobem, pronikne vrstvou asfaltu a protáhne jí do hloubky 2,5 cm pod s podní okraj prstenu
Zkouška bodu měknutí
Zkouška lámavosti dle Frasseho Bod lámavosti Dolní hranice oboru plasticity - teplota vyjádřená ve stupních Celsia (°C), při které se tenká vrstva asfaltového pojiva o stanovené a rovnoměrné tloušťce za definovaných podmínek zatížení zlomí vzorek o hmotnosti 410 ± 10 mg počáteční teploty minimálně o 15 °C vyšší, než je očekávaný bod lámavosti Rychlost ochlazování je 1°C/min
Zkoušení asfaltových pojiv teplota 5,0 ± 0,5°C konstantní rychlosti protahování 50 mm/min protažení 400 mm Bod přetržení je protažení, při kterém došlo k přetržení zkušebního tělíska Deformační energie je energie v joulech dodaná zkušebnímu tělísku při protažení Smluvní energie značí podíl deformační energie a počátečního příčného průřezu zkušebního tělíska Duktilita ČSN EN 13589
Zkoušení asfaltových pojiv stárnutí Dlouhodobé - tlaková nádoba PAV vysokotlaká metoda stárnutí (HiPat) metoda stárnutí v rotačním válci (RCAT) metoda dlouhodobého stárnutí v rotační baňce (LTRFT) trojnásobná metoda RTFOT cca 7 až 10 let na vozovce Krátkodobé - metoda RTFOT metoda TFOT metoda RFT modifikovaná metoda RTFOT simulována odolnost proti tvrdnutí pojiva v průběhu míchání, dopravy a pokládce asfaltové směsi
osm skleněných nádob , 50 g pojiva, 75 minut při teplotě 162°C. Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí RTFOT ČSN EN 12607-1 Rolling Thin Film Oven osm skleněných nádob , 50 g pojiva, 75 minut při teplotě 162°C. [2]
tři misky , 50 g pojiva, 5 hodin při teplotě 163°C. Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí ČSN EN 12607-2 TFOT tři misky , 50 g pojiva, 5 hodin při teplotě 163°C.
Zkoušení asfaltových pojiv Krátkodobé stárnutí ČSN EN 12607-3 RFT Princip metody RFT, neboli stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu, je založen na tenké pohybující se vrstvě vzorku asfaltového pojiva, které se ohřívá v olejové lázni. Vzorek 100,0 g, 165 °C, 150 minut za konstantního přívodu vzduchu uložena pod úhlem 45° rychlostí20 otáček/min.
tlak 2,1 MPa při teplotě 100°C po dobu 20 hodin Zkoušení asfaltových pojiv Dlouhodobé stárnutí PAV Pressure Aging Vessel tlak 2,1 MPa při teplotě 100°C po dobu 20 hodin [2]
Zkoušení asfaltových pojiv Rotujícího válce (RCAT) ČSN EN 15323 založena na stárnutí tenkého filmu asfaltového pojiva za použití rotujícího válce, do kterého je přiváděn předehřívaný vzduch při teplotě 140°C po dobu 140 hodin Odběr pojiva po 0 hod. – 17. hod. – 65 hod. 140 hod.
Vysokoteplotní vlastnosti uplatnění pro měření funkčních vlastností asfaltů, při teplotách nad 100oC při vývoji nových silničních materiálů cílem je návrh elastického materiálu i při vysokých teplotách
Teplota výroba trvalé deformace únava nízkoteplotní vlastnosti rotační viskozimetr dynamický smykový reometr průhybový reometr Teplota
Nízkoteplotní vlastnosti Posuzujeme: Tuhost (stiffness) materiálu na uměle zestárnutém asfaltu “m hodnotu” = tečna ke křivce zatížení BBR
Nízkoteplotní vlastnosti Proč je nutné u asfaltových materiálů znát “m hodnotu“ ale i limitní tuhost S Chceme, aby materiál lépe relaxoval, tzn. cílem je měkký elastický asfalt nebo takový, který se dokáže protáhnout bez prasknutí
Popis, Průhybový reometr měřič deformace vzduchová ložiska řídící jednotka zatěžovací jednotka chladící kapalina asfaltový trámeček podpory teploměr
Průhybový reometr
Vyhodnocení Nízkoteplotní vlastnosti Posuzujeme: 8 15 30 60 120 240 Log tuhost S(t) Log doba zatížení, t (s)
Zkoušení asfaltových pojiv Dynamický smykový reometr
Zkoušení asfaltových pojiv Průhybový reometr