Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_07 Název DUMu: Realismus - architektura Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum: 13.10.2012
Realismus
40. léta 19. století ve Francii protiklad k romantismu vrchol: 50. a 60. léta z Francie do ostatních zemí Evropy výrazný vliv na kulturu celé Evropy předpoklady rozvoj vědy a techniky – naděje budoucnosti pozitivismus – objektivní zkoumání, pozorování skutečnosti největší rozvoj v literatuře a malířství
francouzské malířství v 50. letech 19. století pojem francouzské malířství v 50. letech 19. století nepřesné: projevy realismu již v renesanci v 15. st., v holandském malířství v 17. st. aj. zesměšňující obsah: „barbarský způsob malby“ a „ošklivá malba“ (Coubertovy obrazy)
znaky objektivní přístup ke skutečnosti - protiklad k subjektivnímu romantismu - rozvoj objektivního pozorování světa 2) kult věcí (materiálního faktu) - protiklad k romantické imaginaci (obrazotvornosti) - malířství = konkrétní umění, může zobrazovat jen skutečné, existující věci - žádné abstraktní věci
3) zaměření na přítomnost - podání bezprostředního výrazu přírody a současného života společnosti 4) tvorba zaměřena na vědu 5) víra v pokrok ve vědě, technice a společenskému vývoji 6) materialistický názor na svět
Architektura
pokračování historismu místo novogotiky novorenesance vzor v rané a klasické italské renesanci rozmach stavebního podnikání, tzv. zakladatelského (gründerského) období kapitalismu novorenesance = sloh měšťanstva, plní umělecké i praktické požadavky moderní architektury
Francie
Georges-Eugen Hausmann druhé císařství – vláda Napoleona III.: velká přestavba Paříže podle projektu G. E. Hausmanna založen Bois de Bulougne vytvořeny široké bulváry dostavba Louvru v eklektickém slohu (převaha novobarokních prvků), arch. Louis Visconti a Hector Lefuel projekt pařížské Opery (novobarok + novorenesanční prvky), arch. Charles Garnier novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži (použita železná konstrukce a kamenný obklad), arch. Victor Baltard Georges-Eugen Hausmann
Obr. 1 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, spodní jezero
Obr. 2 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, kaskáda „La grande cascada“
Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch. Louis Visconti a Hector Lefuel
Obr. 4 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, arch. Charles Garnier
Obr. 5 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, velké schodiště
Obr. 6 – novorenesanční kostel sv Obr. 6 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži, Église Saint-Augustin de Paris, arch. Victor Baltard
Obr. 7 – novorenesanční kostel sv Obr. 7 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži, Église Saint-Augustin de Paris, železná konstrukce, arch. Victor Baltard
nové stavební materiály železo: železné konstrukce Pařížská tržnice, arch. Victor Baltard Severní nádraží v Paříži, arch. Jacob Ignaz Hittorff most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel průmyslové paláce na pařížských světových výstavách roku 1855 a 1867 – Grand Palais, Petit Palais železobeton: poprvé použit – dům v Saint-Denis, ing. François Coignet
12 pavilonů s kovovou konstrukcí a skleněnými střechami Obr. 8 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, ilustrace z roku 1863
Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, konstrukce, rok 1968
Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, studie
Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, hlavní vchod
Obr. 12 – most v Bordeaux, arch Obr. 12 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel, jeho první významný projekt, kresba z roku 1900
Obr. 13 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel
Obr. 14 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, průčelí, postaven pro světovou výstavu v roce 1900
Obr. 15 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, konstrukce ze železa
Obr. 16 – Malý palác, Petit Palais, Paříž, výstavní pavilon, postaven také pro světovou výstavu v roce 1900
Obr. 17 – Poloha obou výstavních pavilonů, Grand Palais a Petit Palais
Obr. 18 – dům v ulici Charles Michels, Saint-Denis, poprvé použit železobeton, ing. François Coignet
Anglie
oblíbená novogotika upřednostněn dekorativní eklekticismus (směs novogotiky a novorenesance) novogotický sloh: střídavé pásy cihel a kamene (vnějšek) barevný dekor: malovaná okna (vnitřek) přední novogotický architekt: William Butterfield (kostel Všech svatých, Londýn)
Obr. 19 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, tzv. vrcholná viktoriánská gotika (high victorial gothic), arch. William Butterfield
Obr. 20 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vstup
Obr. 21 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vrchol věže
Obr. 22 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, bohatě zdobený interiér
nové stavební materiály železo a sklo: - poprvé použito – Křišťálový palác pro první Světovou výstavu v roce 1851 (obrovský skleník z prefabrikovaných částí na ploše 8 ha), zahradní arch. Joseph Paxton - výstavba londýnských nádraží (King´s Cross Station, Paddington Station)
Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1 Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1. světovou výstavu v roce 1851, zničen při požáru, zahradní arch. Joseph Paxton
Obr. 24 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, královna Viktorie slavnostně otevírá 1. světovou výstavu v roce 1851, ilustrace.
Obr. 25 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, interiér
Obr. 26 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, fotografie okolo roku 1854
Obr. 27 – King´s Cross Station, Londýn, kresba z roku 1852
Obr. 28 – King´s Cross Station, Londýn, po rekonstrukci v roce 2013
Obr. 28 – Paddington Station, Londýn
Belgie oblíbený eklektismus železná konstrukce: novogotická burza v Antverpách, arch. Jozef Schadde novobarokní Justiční palác v Bruselu, arch. J. Porlaert
Obr. 30 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, arch. Jozef Schadde
Obr. 31 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, detail železné konstrukce
Německo
historický eklektismus snaha o vytvoření národního německého slohu většina měst přestavěna v eklektickém „bismarckovském slohu“ Gustav Ebe Julius Benda novobarokní sloh: zámeček Linderhof, arch. Georg von Dollmann novogotický sloh: hrad Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel
Obr. 32 – novogotický zámek Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel
Obr. 33 – novobarokní zámek Linderhof, arch. Georg von Dollmann
Rakousko
za vlády Františka Josefa I. – změna podoby Vídně zboření městských hradeb vybudování širokých bulvárů výstavba veřejných budov a sadů vznik 6 km dlouhé reprezentační Ringstrasse s nejvýznamnější architektonickými stavbami habsburské monarchie
E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg F. von Schmidt H. von Ferstel Votivní kostel (novogotický) – na památku úniku Františka Josefa I. před atentátem Nová univerzita (novorenesanční) E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg novorenesanční Opera (stavitel Josef Hlávka) F. von Schmidt restaurován novorenesanční dóm sv. Štěpána dostavba katedrály v Kolíně nad Rýnem novogotická radnice ve Vídni
Obr. 34 – Votivní kostel, Votivkirche, Vídeň, postavený na památku, že František Josef I. unikl atentátu, arch. H. Ferstel.
Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H. Ferstel, 1884
Obr. 36 – Nová univerzita, Vídeň, arch. H. Ferstel
Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch. E. van der Nüll, A. S. von Sicardsburg
Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F. von Schmidtem
Obr. 39 – novogotická radnice, Radhaus, Vídeň, arch. F. von Schmidt
Čechy
Ignác Vojtěch Ullmann první český novorenesanční architekt farní kostel sv. Cyrila a Metoděje, Karlín návrhy Česká spořitelna na Národní třídě (dnes prezidium Akademie věd ČR) Prozatímní divadlo (začleněné do Národního divadla) Sokol (Sokolská ulice) Česká technika (Karlovo náměstí) palác Lažanských Šebkův palác Vyšší dívčí škola, Vodičkova ulice
Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie
Obr. 41 – Česká spořitelna, dnes Prezidium Akademie věd ČR, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie
Obr. 42 – Prozatímní divadlo, předchůdce Národního divadla, Praha, arch. I. V. Ullmann
Obr. 43 – Sokol, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
Obr. 45 – palác Lažanských, Praha, v přízemí kavárna Slavia, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
Obr. 46 – Šebkův palác, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V. Ullmann, detaily sgrafitové výzdoby, lokalizace
Josef Hlávka Stavební podnikatel ve Vídni Přestavba Vídeňské Opery Pražská porodnice v novogotickém slohu,(dnešní nemocnice „U Apolináře)
Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN 978-80-85970-61-6. Obr. 1 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Bois_de_Boulogne.jpeg Obr. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Grande_cascade_Boulogne_%281%29.jpg/1024px-Grande_cascade_Boulogne_%281%29.jpg Obr. 3 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Paris_July_2011-27a.jpg/1920px-Paris_July_2011-27a.jpg Obr. 4 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg/1024px-Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg Obr. 5 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Opera_Garnier_Grand_Escalier.jpg/751px-Opera_Garnier_Grand_Escalier.jpg Obr. 6 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Saint_Augustin_Church_Paris.jpg/640px-Saint_Augustin_Church_Paris.jpg Obr. 7 -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Halles_de_Paris%2C_1863.jpg/1280px-Halles_de_Paris%2C_1863.jpg
Obr. 8 - http://www. pixelcreation
Obr. 21 - http://3. bp. blogspot http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Prague_Academy_Sci.jpg Obr. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/CVUT_Karlovo_namesti.jpg
Obr. 33 - http://www. viennatouristguide
Hypertextové odkazy: https://www.google.com/maps/place/Kostel+sv.+Cyrila+a+Metod%C4%9Bje/@50.091454,14.44791,14z/data=!4m6!1m3!3m2!1s0x470b94a3473ea367:0xdec2d2ca7859f60c!2sKostel+sv.+Cyrila+a+Metod%C4%9Bje!3m1!1s0x0:0xdec2d2ca7859f60c https://www.google.com/maps/place/Akademie+v%C4%9Bd+%C4%8Cesk%C3%A9+republiky/@50.081837,14.414121,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b94f021c7b055:0xf8eb4cb85ba16c4 https://www.google.com/maps/place/Plze%C5%88sk%C3%A1+168%2F27,+150+00+Praha-Praha+5,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika/@50.072312,14.396905,15z/data=!4m2!3m1!1s0x470b94550af76ed9:0x9a0dd2945e077d1c https://www.google.com/maps/@50.07578,14.419439,3a,75y,323.81h,93.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYaqpjChTBYjWSAr4MlsqHw!2e0 https://www.google.com/maps/place/pal%C3%A1c+La%C5%BEansk%C3%BDch/@50.08151,14.41371,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b94f003cf77db:0x2dbaab3f6934443e https://www.google.com/maps/place/Bredovsk%C3%BD+pal%C3%A1c+%C5%A0ebk%C5%AFv/@50.083118,14.429338,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b949324fbbbb5:0xb9b4339470a27266 http://www.turistik.cz/cz/kraje/hlavni-mesto-praha/okres-hlavni-mesto-praha/praha-okres-hlavni-mesto-praha/byvala-vyssi-divci-skola/galerie/ https://www.google.com/maps/place/Vodi%C4%8Dkova+22,+110+00+Praha+1,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika/@50.0802304,14.4239955,17z/data=!4m2!3m1!1s0x470b94f2896a908d:0x6abbe584ae9f3725 https://www.google.com/maps/place/APOLIN%C3%81%C5%98+Gynekologicko-porodnick%C3%A1+klinika/@50.070823,14.4299142,15z/data=!4m2!3m1!1s0x470b948a67e1368b:0xefd3be9116f699a7 Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.