Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
neboli chrám svatého Štěpána ve Vídni
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Název Inženýrská architektura (Technická) Předmět, ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
KLASICISMUS Mgr. Eliška Handšuhová ZŠ Oblačná Liberec
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_19 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Romantismus.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Praha,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Technické kreslení.
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_270_Ministáty Evropy - 1 AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Registrační číslo projektu:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_6 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_07 Název DUMu: Realismus - architektura Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum: 13.10.2012

Realismus

40. léta 19. století ve Francii protiklad k romantismu vrchol: 50. a 60. léta z Francie do ostatních zemí Evropy výrazný vliv na kulturu celé Evropy předpoklady rozvoj vědy a techniky – naděje budoucnosti pozitivismus – objektivní zkoumání, pozorování skutečnosti největší rozvoj v literatuře a malířství

francouzské malířství v 50. letech 19. století pojem francouzské malířství v 50. letech 19. století nepřesné: projevy realismu již v renesanci v 15. st., v holandském malířství v 17. st. aj. zesměšňující obsah: „barbarský způsob malby“ a „ošklivá malba“ (Coubertovy obrazy)

znaky objektivní přístup ke skutečnosti - protiklad k subjektivnímu romantismu - rozvoj objektivního pozorování světa 2) kult věcí (materiálního faktu) - protiklad k romantické imaginaci (obrazotvornosti) - malířství = konkrétní umění, může zobrazovat jen skutečné, existující věci - žádné abstraktní věci

3) zaměření na přítomnost - podání bezprostředního výrazu přírody a současného života společnosti 4) tvorba zaměřena na vědu 5) víra v pokrok ve vědě, technice a společenskému vývoji 6) materialistický názor na svět

Architektura

pokračování historismu místo novogotiky novorenesance vzor v rané a klasické italské renesanci rozmach stavebního podnikání, tzv. zakladatelského (gründerského) období kapitalismu novorenesance = sloh měšťanstva, plní umělecké i praktické požadavky moderní architektury

Francie

Georges-Eugen Hausmann druhé císařství – vláda Napoleona III.: velká přestavba Paříže podle projektu G. E. Hausmanna založen Bois de Bulougne vytvořeny široké bulváry dostavba Louvru v eklektickém slohu (převaha novobarokních prvků), arch. Louis Visconti a Hector Lefuel projekt pařížské Opery (novobarok + novorenesanční prvky), arch. Charles Garnier novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži (použita železná konstrukce a kamenný obklad), arch. Victor Baltard Georges-Eugen Hausmann

Obr. 1 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, spodní jezero

Obr. 2 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, kaskáda „La grande cascada“

Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch. Louis Visconti a Hector Lefuel

Obr. 4 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, arch. Charles Garnier

Obr. 5 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, velké schodiště

Obr. 6 – novorenesanční kostel sv Obr. 6 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži,  Église Saint-Augustin de Paris, arch. Victor Baltard

Obr. 7 – novorenesanční kostel sv Obr. 7 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži,  Église Saint-Augustin de Paris, železná konstrukce, arch. Victor Baltard

nové stavební materiály železo: železné konstrukce Pařížská tržnice, arch. Victor Baltard Severní nádraží v Paříži, arch. Jacob Ignaz Hittorff most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel průmyslové paláce na pařížských světových výstavách roku 1855 a 1867 – Grand Palais, Petit Palais železobeton: poprvé použit – dům v Saint-Denis, ing. François Coignet

12 pavilonů s kovovou konstrukcí a skleněnými střechami Obr. 8 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, ilustrace z roku 1863

Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, konstrukce, rok 1968

Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, studie

Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, hlavní vchod

Obr. 12 – most v Bordeaux, arch Obr. 12 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel, jeho první významný projekt, kresba z roku 1900

Obr. 13 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel

Obr. 14 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, průčelí, postaven pro světovou výstavu v roce 1900

Obr. 15 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, konstrukce ze železa

Obr. 16 – Malý palác, Petit Palais, Paříž, výstavní pavilon, postaven také pro světovou výstavu v roce 1900

Obr. 17 – Poloha obou výstavních pavilonů, Grand Palais a Petit Palais

Obr. 18 – dům v ulici Charles Michels, Saint-Denis, poprvé použit železobeton, ing. François Coignet

Anglie

oblíbená novogotika upřednostněn dekorativní eklekticismus (směs novogotiky a novorenesance) novogotický sloh: střídavé pásy cihel a kamene (vnějšek) barevný dekor: malovaná okna (vnitřek) přední novogotický architekt: William Butterfield (kostel Všech svatých, Londýn)

Obr. 19 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, tzv. vrcholná viktoriánská gotika (high victorial gothic), arch. William Butterfield

Obr. 20 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vstup

Obr. 21 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vrchol věže

Obr. 22 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, bohatě zdobený interiér

nové stavební materiály železo a sklo: - poprvé použito – Křišťálový palác pro první Světovou výstavu v roce 1851 (obrovský skleník z prefabrikovaných částí na ploše 8 ha), zahradní arch. Joseph Paxton - výstavba londýnských nádraží (King´s Cross Station, Paddington Station)

Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1 Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1. světovou výstavu v roce 1851, zničen při požáru, zahradní arch. Joseph Paxton

Obr. 24 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, královna Viktorie slavnostně otevírá 1. světovou výstavu v roce 1851, ilustrace.

Obr. 25 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, interiér

Obr. 26 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, fotografie okolo roku 1854

Obr. 27 – King´s Cross Station, Londýn, kresba z roku 1852

Obr. 28 – King´s Cross Station, Londýn, po rekonstrukci v roce 2013

Obr. 28 – Paddington Station, Londýn

Belgie oblíbený eklektismus železná konstrukce: novogotická burza v Antverpách, arch. Jozef Schadde novobarokní Justiční palác v Bruselu, arch. J. Porlaert

Obr. 30 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, arch. Jozef Schadde

Obr. 31 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, detail železné konstrukce

Německo

historický eklektismus snaha o vytvoření národního německého slohu většina měst přestavěna v eklektickém „bismarckovském slohu“ Gustav Ebe Julius Benda novobarokní sloh: zámeček Linderhof, arch. Georg von Dollmann novogotický sloh: hrad Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel

Obr. 32 – novogotický zámek Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel

Obr. 33 – novobarokní zámek Linderhof, arch. Georg von Dollmann

Rakousko

za vlády Františka Josefa I. – změna podoby Vídně zboření městských hradeb vybudování širokých bulvárů výstavba veřejných budov a sadů vznik 6 km dlouhé reprezentační Ringstrasse s nejvýznamnější architektonickými stavbami habsburské monarchie

E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg F. von Schmidt H. von Ferstel Votivní kostel (novogotický) – na památku úniku Františka Josefa I. před atentátem Nová univerzita (novorenesanční) E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg novorenesanční Opera (stavitel Josef Hlávka) F. von Schmidt restaurován novorenesanční dóm sv. Štěpána dostavba katedrály v Kolíně nad Rýnem novogotická radnice ve Vídni

Obr. 34 – Votivní kostel, Votivkirche, Vídeň, postavený na památku, že František Josef I. unikl atentátu, arch. H. Ferstel.

Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H. Ferstel, 1884

Obr. 36 – Nová univerzita, Vídeň, arch. H. Ferstel

Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch. E. van der Nüll, A. S. von Sicardsburg

Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F. von Schmidtem

Obr. 39 – novogotická radnice, Radhaus, Vídeň, arch. F. von Schmidt

Čechy

Ignác Vojtěch Ullmann první český novorenesanční architekt farní kostel sv. Cyrila a Metoděje, Karlín návrhy Česká spořitelna na Národní třídě (dnes prezidium Akademie věd ČR) Prozatímní divadlo (začleněné do Národního divadla) Sokol (Sokolská ulice) Česká technika (Karlovo náměstí) palác Lažanských Šebkův palác Vyšší dívčí škola, Vodičkova ulice

Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie

Obr. 41 – Česká spořitelna, dnes Prezidium Akademie věd ČR, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie

Obr. 42 – Prozatímní divadlo, předchůdce Národního divadla, Praha, arch. I. V. Ullmann

Obr. 43 – Sokol, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

Obr. 45 – palác Lažanských, Praha, v přízemí kavárna Slavia, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

Obr. 46 – Šebkův palác, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V. Ullmann, detaily sgrafitové výzdoby, lokalizace

Josef Hlávka Stavební podnikatel ve Vídni Přestavba Vídeňské Opery Pražská porodnice v novogotickém slohu,(dnešní nemocnice „U Apolináře)

Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN 978-80-85970-61-6. Obr. 1 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Bois_de_Boulogne.jpeg Obr. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Grande_cascade_Boulogne_%281%29.jpg/1024px-Grande_cascade_Boulogne_%281%29.jpg Obr. 3 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Paris_July_2011-27a.jpg/1920px-Paris_July_2011-27a.jpg Obr. 4 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg/1024px-Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg Obr. 5 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Opera_Garnier_Grand_Escalier.jpg/751px-Opera_Garnier_Grand_Escalier.jpg Obr. 6 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Saint_Augustin_Church_Paris.jpg/640px-Saint_Augustin_Church_Paris.jpg Obr. 7 -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Halles_de_Paris%2C_1863.jpg/1280px-Halles_de_Paris%2C_1863.jpg

Obr. 8 - http://www. pixelcreation

Obr. 21 - http://3. bp. blogspot http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Prague_Academy_Sci.jpg Obr. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/CVUT_Karlovo_namesti.jpg

Obr. 33 - http://www. viennatouristguide

Hypertextové odkazy: https://www.google.com/maps/place/Kostel+sv.+Cyrila+a+Metod%C4%9Bje/@50.091454,14.44791,14z/data=!4m6!1m3!3m2!1s0x470b94a3473ea367:0xdec2d2ca7859f60c!2sKostel+sv.+Cyrila+a+Metod%C4%9Bje!3m1!1s0x0:0xdec2d2ca7859f60c https://www.google.com/maps/place/Akademie+v%C4%9Bd+%C4%8Cesk%C3%A9+republiky/@50.081837,14.414121,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b94f021c7b055:0xf8eb4cb85ba16c4 https://www.google.com/maps/place/Plze%C5%88sk%C3%A1+168%2F27,+150+00+Praha-Praha+5,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika/@50.072312,14.396905,15z/data=!4m2!3m1!1s0x470b94550af76ed9:0x9a0dd2945e077d1c https://www.google.com/maps/@50.07578,14.419439,3a,75y,323.81h,93.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYaqpjChTBYjWSAr4MlsqHw!2e0 https://www.google.com/maps/place/pal%C3%A1c+La%C5%BEansk%C3%BDch/@50.08151,14.41371,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b94f003cf77db:0x2dbaab3f6934443e https://www.google.com/maps/place/Bredovsk%C3%BD+pal%C3%A1c+%C5%A0ebk%C5%AFv/@50.083118,14.429338,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x470b949324fbbbb5:0xb9b4339470a27266 http://www.turistik.cz/cz/kraje/hlavni-mesto-praha/okres-hlavni-mesto-praha/praha-okres-hlavni-mesto-praha/byvala-vyssi-divci-skola/galerie/ https://www.google.com/maps/place/Vodi%C4%8Dkova+22,+110+00+Praha+1,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika/@50.0802304,14.4239955,17z/data=!4m2!3m1!1s0x470b94f2896a908d:0x6abbe584ae9f3725 https://www.google.com/maps/place/APOLIN%C3%81%C5%98+Gynekologicko-porodnick%C3%A1+klinika/@50.070823,14.4299142,15z/data=!4m2!3m1!1s0x470b948a67e1368b:0xefd3be9116f699a7 Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.