Architektura 20. století Daniela Kubáňová, 2.S.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Poslední universální styl
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Kubismus I. Polovina 20. století.
Jindřich Otipka akademický malíř
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
Abstraktní expresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Secese přelom 19. a 20. století.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Umělecké směry 20. století
Secesní, Konstruktivismusní a Funkcionalimusní sloh
Secese Berenika Králíková.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Christian Morgenstern
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
DADAISMUS Jana Bobčíková.
3. Kompozice ve výtvarném umění
KUBISMUS.
Surrealismus.
SECESE.
Futurismus.
Dadaismus.
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gotika Bolfíková Nikola.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
KUBISMUS.
DADAISMUS.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Architektura 20. století Daniela Kubáňová, 2.S

Secese Hlavní znaky: vyvážení harmonie a kontrastu, průhlednost, dekorativnost a ornamentálnost s vlnícími se křivkami, záliba v neobyčejných barevných odstínech a v estetickém využití přírodních tvarů (listů, květů, lidských a zvířecích těl) i nových materiálů (železa, oceli, betonu a skla). Představitelé: Victor Horta - Dům Tasselových v Bruselu, Hector Guimard - vstupy do pařížského metra, Antonín Balšánek a Osvald Polívka - Obecní dům v Praze.

Osvald Polívka - Obecní dům v Praze

Kubismus Hlavní znaky: rozkladu zobrazovaného předmětu na jednoduché geometrické tvary (především krychle - latinsky cubus) a v jejich opětovném skládání do obrazu. Zobrazené předměty pak působily dojmem, že jsou deformované a objevovaly se zároveň z několika pohledů. V jejich vzájemném vztahu pak vznikalo mnoho průhledů s neobvyklými úhly pohledu. Hlavy a figury byly utvářeny tak, aby se navzájem prolínaly jak v pohledu zepředu, tak i z boků.

Chochol – dům v Praze

Učitelské domy Praha

Novoklasicismus Hlavní znaky: Stylová a tvarová kázeň a jednota, kompoziční vyváženost, přesnost a preciznost vyjádření, důraz na intelekt a svébytný tvar uměleckého díla.

Národní muzeum v Praze

Expresionismus Hlavní znaky: Expresionismus byl protikladem k mělkému, tvarově neurčitému impresionismu. Podporoval vyjádření prudkých duševních hnutí a představoval uměleckou tendenci, snažící se co nejvěrněji zobrazit pochody v lidské mysli, emoce, city, vášně a pudy . Zabýval se otázkami ceny a důstojnosti lidského života v dobách těžkého pokoření národa. Projevoval rozhodný nesouhlas s ignorancí a bezcitností a hledal nové morálních hodnoty. Představitelé: a) světoví - Bruno Taut, Erich Mendelsohn, Fritz Höger, Hans Poelzig b) čeští - Wenzel Hablik, Fritz Lehmann, Rudolf Perthen, Paul Sydow, Josef Zasche

Expresionistický dům v Trutnově

Nefigurativní umění Hlavní znaky: Výtvarná díla, která nezobrazují žádný viditelný předmět nebo jev označujeme jako nefigurativní, bezpředmětná, abstraktní. Taková díla jsou kompozicemi "čistých" forem, geometrických nebo přírodních (organických). I ony však chtějí zachytit něco skutečného, například duševní stav, přírodní děj nebo výtvarný řád. Například Constantin Brancusi soustavně hledal nejzákladnější přírodní formy. Své sochy postupně oprostil od všech detailů. Dospěl k hlavě (vejci), ptáku (vřetenu), rybě (oválu). Jindy pro své sochy využil geometrických tvarů ( polokoule, hranoly, komolé jehlany, šroubové plochy ).

Konstruktivismus Hlavní znaky: Byl to styl, který přeceňoval konstrukce na úkor ostatních složek. Zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty a účelnost stavby. Prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj však kladl větší důraz na dynamismus (vertikalitu konstrukcí, diagonály). Představitelé: Konstantin Melnikov

Konstantin Melnikov – Frunze klub

Purismus Hlavní znaky: Purismus byl reprezentován dvěma směry. Bylo pro něj charakteristické přísné lpění na tzv. čistém slohu, které se projevovalo odstraňováním veškerých pozdějších úprav. Proti takovémuto přístupu pak vystupovali zastánci analytické památkové péče.

Rekonstrukce průčelí chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře

Dadaismus Hlavní znaky: Dadaisté popírali vše, co bylo vytvořeno v uměleckých ateliérech, vytvářeli si vlastní vztah k hmotě a k materiálům i předmětům, které je obklopovaly. Netvořili sochy, ale montovali objekty. Využívali náhod, překvapení a hry bez pravidel, které vedly k souvislostem vymykajícím se racionálnímu chápání. Objevili nové tvůrčí metody - koláže, ready-made (předem zhotovené).

Futurismus Hlavní znaky: Ústředními tématy futurismu byly pohyb, rychlost, síla a destrukce. Futuristé oslavovali sílu a rychlost strojů. Viděli krásu v technické civilizaci, obdivovali automobily, letadla i zámořské parníky. Zachycovali pohyb tím, že ho rozložili do jednotlivých, postupných fází. Neprojevovali však jen obdiv k technické civilizaci, ale i radikální odpor ke způsobu života předindustriální společnosti a k mocenskému postavení katolické církve. Představitelé: Josef Čapek

Surrealismus Hlavní znaky: čistý psychický automatismus a jako diktát myšlení bez jakéhokoliv rozumového dozoru mimo jakékoliv estetické nebo mravní zřetele. Dal mu také program prezentovaný formou manifestu.

Miró – žena a pták

Funkcionalismus Funkcionalistům šlo o oproštění od zbytečných komplikovaností, okázalostí a kultu strojené estetiky, které byly elegantně nahrazovány geometrickou čistotou tvarů. Představitelé: Le Corbusier

Le Corbusier

Art deco Hlavní znaky: Nový dekorativní styl propagoval pevné linie a dekorativní interiér, který byl zpočátku velmi luxusní a byl určen především pro boháče (hotel Alcron). Brzy však získal velkou oblibu v široké veřejnosti, protože byl v mnoha oborech využitelný i v masovém měřítku. Představitelé: Alois Kroft

Alois Kroft – hotel Alcron