Evropské barokní sochařství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Advertisements

Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_16 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
BAROKO I..
Rozvoj klíčových kompetencí
III/2 XV A
Evropské malířství Rembrandt 1. část
Umění starověku – předřecké civilizace
Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část
RENESANCE A HUMANISMUS
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
Baroko v Čechách Architektura raného baroka
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Antický Řím Architektura.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Baroko v Čechách Sochařství 2. část
Evropská barokní malba Barokní klasicismus
Barokní umění.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko sochařství.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Odraz antického dědictví v dějinách umění a architektury
Antický Řím Etruskové.
Antický Řím Architektura 2. část.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Antické Řecko Sochařství 2. část.
Obecná charakteristika Architektura
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
BAROKO Doba protikladů.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Test znalostí na neznámých reprodukcích.  Smyslem tohoto testu je nejenom prověřování doposud načerpaných vědomostí, ale zároveň zábavnou formou zkouška.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Opakování Test znalostí
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
RENESANCE A HUMANISMUS
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Doplňkové informace a reprodukce
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Antický Řím sochařství.
Antické Řecko Architektura.
III/2 7.A XV Dějepis Michelangelo, sochařství, malířství, renesance VII. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Michelangelo.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Sochy Antika až 20. století
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Radikálně barokní architektura
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Transkript prezentace:

Evropské barokní sochařství Baroko

Baroko Evropské barokní sochařství Obdobné tendence jako v malířství, tzn.: barokní radikalismus, realismus a klasicismus Baroko aktivně spojuje tři umělecká odvětví – architekturu, sochařství a malířství --- aktivní vztah hmoty a prostoru (např. atlanti jako podpěry balkónů) a tím vzniká komplexní umělecké dílo Obr. 1 Heermann – Vzdorující Titán, zámek Trója, Praha, 1685.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Znaky: patos, drama, monumentalita, reprezentativnost, výbušný pohyb hmot, rozevlátá draperie uplatňuje se především v katolických zemích počátky spojeny s Itálií Obr. 2 Bernini – Katedra sv. Petra ve stejnojmenném chrámu, Řím.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus X Gianlorenzo Bernini (1598 – 1680) sochař a architekt raného baroka v Itálii David (1623) překypuje aktivitou, napětí, emoce X klid, vyvážený kontrapost, děj si divák domýšlí – renesanční pojetí Michelangelovo Obr. 3 Bernini – David, 1623. Obr. 4 Michelangelo – David, 1501.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini detail hlavy Davida napětí, soustředění, odhodlání Obr. 5 Bernini – David, detail.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini Vidění sv. Teresie (1652) představuje mystické zasnoubení světice s Ježíšem Znaky: jemnocit, hluboké citové hnutí - extáze, erotický podtext, zprohýbaná drapérie mystika: tajuplnost, tajemnost extáze: vytržení mysli s velkým citovým vypětím Obr. 6 Bernini – Vidění sv. Terezy, kostel Santa Maria della Vittoria, Řím.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini Sv. Teresie, detail ze sousoší Vidění sv. Teresie mystické vytržení, hluboká exaltovanost Obr. 7 Bernini - Vidění sv. Teresie.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní klasicismus vychází z antických předloh Znaky: uměřenost, ukázněnost formy, statičnost, chybí živost a citovost Francois Girardon (1628 – 1712) dvorní sochař krále Ludvíka XIV., práce na výzdobě Versailles průkopník „čistého“ stylu – základ klasicistního pojetí chladné vyznění Obr. 8 Girardon – Apollón s nymfami, grotta ve Versailles, 1675.

Baroko Evropské barokní sochařství Barokní realismus Znaky: uměřenost formy, pravdivost výrazu, smysl pro detail Obr. 9 Leonhard Kern – Stará žena s měšcem zlata, 1635.

Baroko Evropské barokní sochařství Shrnutí: různé tendence – radikalismus, klasicismus a realismus – časté prolínání těchto tendencí nedílná součást architektury Znaky: monumentalita, emoce, nadvláda hmoty

Baroko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 NOUZA, Karel. Baroko v Čechách. Praha 1981: Odeon, n.p., str. 42 Obr. 2 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo Productions s.r.o., str. 146 Obr. 3 dtto str. 149 Obr. 4 dtto str. 131 Obr. 5 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1981: Odeon, n.p., str. 36 Obr. 6 dtto str. 40 Obr. 7 dtto str. 41 Obr. 8 dtto str. 157 Obr. 9 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo Productions s.r.o., str. 156