Evropské barokní sochařství Baroko
Baroko Evropské barokní sochařství Obdobné tendence jako v malířství, tzn.: barokní radikalismus, realismus a klasicismus Baroko aktivně spojuje tři umělecká odvětví – architekturu, sochařství a malířství --- aktivní vztah hmoty a prostoru (např. atlanti jako podpěry balkónů) a tím vzniká komplexní umělecké dílo Obr. 1 Heermann – Vzdorující Titán, zámek Trója, Praha, 1685.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Znaky: patos, drama, monumentalita, reprezentativnost, výbušný pohyb hmot, rozevlátá draperie uplatňuje se především v katolických zemích počátky spojeny s Itálií Obr. 2 Bernini – Katedra sv. Petra ve stejnojmenném chrámu, Řím.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus X Gianlorenzo Bernini (1598 – 1680) sochař a architekt raného baroka v Itálii David (1623) překypuje aktivitou, napětí, emoce X klid, vyvážený kontrapost, děj si divák domýšlí – renesanční pojetí Michelangelovo Obr. 3 Bernini – David, 1623. Obr. 4 Michelangelo – David, 1501.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini detail hlavy Davida napětí, soustředění, odhodlání Obr. 5 Bernini – David, detail.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini Vidění sv. Teresie (1652) představuje mystické zasnoubení světice s Ježíšem Znaky: jemnocit, hluboké citové hnutí - extáze, erotický podtext, zprohýbaná drapérie mystika: tajuplnost, tajemnost extáze: vytržení mysli s velkým citovým vypětím Obr. 6 Bernini – Vidění sv. Terezy, kostel Santa Maria della Vittoria, Řím.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní radikalismus Bernini Sv. Teresie, detail ze sousoší Vidění sv. Teresie mystické vytržení, hluboká exaltovanost Obr. 7 Bernini - Vidění sv. Teresie.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní klasicismus vychází z antických předloh Znaky: uměřenost, ukázněnost formy, statičnost, chybí živost a citovost Francois Girardon (1628 – 1712) dvorní sochař krále Ludvíka XIV., práce na výzdobě Versailles průkopník „čistého“ stylu – základ klasicistního pojetí chladné vyznění Obr. 8 Girardon – Apollón s nymfami, grotta ve Versailles, 1675.
Baroko Evropské barokní sochařství Barokní realismus Znaky: uměřenost formy, pravdivost výrazu, smysl pro detail Obr. 9 Leonhard Kern – Stará žena s měšcem zlata, 1635.
Baroko Evropské barokní sochařství Shrnutí: různé tendence – radikalismus, klasicismus a realismus – časté prolínání těchto tendencí nedílná součást architektury Znaky: monumentalita, emoce, nadvláda hmoty
Baroko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 NOUZA, Karel. Baroko v Čechách. Praha 1981: Odeon, n.p., str. 42 Obr. 2 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo Productions s.r.o., str. 146 Obr. 3 dtto str. 149 Obr. 4 dtto str. 131 Obr. 5 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1981: Odeon, n.p., str. 36 Obr. 6 dtto str. 40 Obr. 7 dtto str. 41 Obr. 8 dtto str. 157 Obr. 9 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo Productions s.r.o., str. 156