Typy spotřebitelů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
1 Zdroj: GfK SIS, ČR 2001, n = respondentů Hypermarkety: Kvalitní zboží (34%) Blízko domova (26%) Tento obchod vyhovuje (24%) Nízké ceny (23%) Příjemné.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Temperament.
Analytická psychologie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Osobnost a temperament
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Temperament Pavel Šuranský.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Koncepce marketingového řízení
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Temperament
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Nákupní rozhodování.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Kupní chování a EU.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OSOBNOST SPOTŘEBITELE - 2
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Dynamické vlastnosti – temperament
4. S Psychologie T e m p e r a m e n t.
OSOBNOST sportovce.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Typy spotřebitelů

Segmentace Nalezení skupin zákazníků, kteří se na daném trhu podobně projevují Geografická Demografická Psychografická Společensko-kulturní Psychologická Spojená s užíváním Hybridní

Typologie Rozčlenění soustavy osob, objektů, či jevů do skupin dle určitého kritéria, znaku či souboru znaků Nejstarší třídění – astrologické třídění lidí podle data jejich narození Starověk- Hippokrates (5.stol př.n.l.), upřesnil Galén.

Eysenckova typologie Sangvinik – snadno se orientuje a přizpůsobuje okolí, dokáže přiměřeně reagovat (Přemysl Otakar II.) Cholerik -snadno vznětlivý, dráždivý, výbušný, prudký člověk, který se těžko ovládá.Vrtkavý, impulsivní, energický (Jan Žižka z Trocnova)

Flegmatik – je typ pomalý a váhavý jak v řeči, tak v pracovní činnosti, je ochoten pracovat houževnatě a pravidelně a nedá se rušit. Je trpělivý, vyrovnaný, klidný Melancholik –zahleděný do sebe, není příliš společenský, nevěří nikomu, ani sám sobě. Vyžaduje laskavé a přátelské zacházení, potřebuje posilovat sebedůvěru.Je náladový, pečlivý (Jan Hus)

pesimistický vzrušivý zdrženlivý měnlivý nespolečenský optimistický Nestabilní   náladový citlivý úzkostlivý neklidný střízlivý agresivní pesimistický vzrušivý zdrženlivý měnlivý nespolečenský optimistický tichý aktivní Melancholik Cholerik Flegmatik Sangvinik Melancholik Cholerik Flegmatik Sangvinik Introvertovaný Extravertovaný pasivní společenský opatrný družný přemýšlivý mnohomluvný pokojný vnímavý ovládající se bezstarostný spolehlivý živý klidný činorodý Stabilní

cholericko-melancholický typ cholerik Model devíti typů temperamentu úzkostný melancholik cholericko-melancholický typ cholerik Střední pásmo flegmaticko-melancholický typ střední nevyhraněný typ cholericko-sangvinický typ vyrovnaný flegmatik flegmaticko-sangvinický typ sangvink introvent střední pásmo extravert

Jungova typologie Založena na bipolární škále extroverze – introverze Rozlišuje typy na základě citového ladění Labilní Senzitivní Intuitivní

Kretschmerova typologie Podle tělesných znaků - astenický - pyknický - displatický Podle povahy - cyklotymní - schizotymní

Základní typy stavby těla podle Kretschmera

Sheldonova typologie Podle buněčných tkáňových vrstev - endomorfní - mezomorfní - ektomorfní

McClelandova typologie Rozlišovací kritéria – vůdcovství - autoritativní - socializovaný, demokratický

Pavlovova typologie Signální: typ myslitelský typ umělecký typ smíšený Temperamentová: síla, rychlost, vyrovnanost nervových procesů Typ silný,nevyrovnaný slabý silný, vyrovnaný silný, rychlý

Typologie Schindlerova Alfa - hvězdy, chtějí být napodobovány Beta - rozvážnější Gama - většina lidí Omega – obětní beránek

Gretz a Drozdeck (1992) Typologie z pohledu prodejce na základě přátelskosti a vůdcovství: Sociabilní typ zákazníka Byrokratický zákazník Diktátorský typ zákazníka Výkonný typ zákazníka

DIKTÁTOR VÝKONNÝ TYP BYROKRAT SOCIABILNÍ TYP Vůdčí typ Nepřátelský typ Podřízený typ

Vůdčí typ – touží po moci, chce být vždy první (iniciativa, rozhodnost, energičnost Podřízený typ – sklon přenechávat vedení a rozhodování jiným Přátelskost – starost o druhé Nepřátelství – nedostatek ohledu k druhým a soustředění se na sebe.

Na základě chování spotřebitele (Woods 1960) Běžný z. Problémový z. Obtížný z. Návykově determinované Racionální Impulsivní Emocionální Noví spotřebitelé

Typologie formulované v současné době Bio zákazníci Vizionářští zákazníci Hedonističtí zákazníci Zákazníci s představivostí

Segmentace nákupního chování je součástí studie SHOPPER TYPOLOGY a MEDIA BEHAVIOUR nákupní modely Podle nákupních preferencí a způsobu rozhodování byly modely rozděleny Na tradičně orientované a moderně orientované nakupující

Zastoupení typů mezi českými nakupujícími Typ nakupujících Zastoupení Celková nákupní orientace Ovlivnitelný 15% Moderní (47%) Náročný 16% Mobilní pragmatik Opatrný konzervativec 12% Tradiční /53%) Šetřivý 13% Loajální hospodyňka Nenáročný flegmatik

Typologie životního stylu Vychází z: Osobní orientace jedince Hmotných a nehmotných zdrojů jedince Zkoumají se: -Spotřební návyky -Sledovanost médií -Vnímání značek na trhu a image značek -Vliv značek na nákupní rozhodování

REALIZÁTOŘI Segmentace populace ČR podle životních stylů Nadbytek zdrojů Orientace na činy HLEDAJÍCÍ PRAKTICI Orientace na stav ÚSPĚŠNÍ DŘÍČI Orientace na principy ZRALÍ VĚŘÍCÍ BOJUJÍCÍ Nedostatek zdrojů

Základní přístupy k vytváření typologií: Konstituční typologie Typologie zaměřená na měření stupně stability – lability Založená na osobnostních vlastnostech Na dimenzi přátelskosti a vůdcovství Na analýze životního stylu Na nákupním chování kombinované

Podivíni před pultem Lidé výbušní, popudliví Fanatici Kverulanti Pozéři a ješitové Nezdrženliví Přecitlivělí lidé Pedanti Hypochondři hysterici

Český spotřebitel náročnější, sofistikovaný Odlišení: mobilita cenová citlivost nároky na nákupní prostředí

ekonom- nízká konzervativnost, nakupovat méně často ve větším objemu, kvalitní prodejny se širokou nabídkou Mobilní pragmatik –nakupovat ve velkém za rozumnou cenu, racionální, neimpulzivní nakupování – diskonty, hypermarkety Náročný- nízká konzervativnost, velkoplošné prodejny, silně impulsivní, nevěří zlevněnému zboží, jezdí za nákupy automobilem

Komunikativní hospodyně –málo impulsivní, vysoce konzervativní, náročný zákazník, důraz na věrnostní systém, dostupnost prodejen veřejnou dopravou, důraz na obsluhující personál Šetřivý zákazník- orientace na cenu, zlevněné zboží Pohodlný oportunista - konzervativní typ zákazníka, nejméně věří reklamě a inzerci řetězců

Nenáročný konzervativec –nízká mobilita, přednost menším prodejnám, necestuje za nákupy a nakupuje v menších objemech, nakupování se snaží věnovat co nejméně času, reklamě a inzerci řetězců