Typy spotřebitelů
Segmentace Nalezení skupin zákazníků, kteří se na daném trhu podobně projevují Geografická Demografická Psychografická Společensko-kulturní Psychologická Spojená s užíváním Hybridní
Typologie Rozčlenění soustavy osob, objektů, či jevů do skupin dle určitého kritéria, znaku či souboru znaků Nejstarší třídění – astrologické třídění lidí podle data jejich narození Starověk- Hippokrates (5.stol př.n.l.), upřesnil Galén.
Eysenckova typologie Sangvinik – snadno se orientuje a přizpůsobuje okolí, dokáže přiměřeně reagovat (Přemysl Otakar II.) Cholerik -snadno vznětlivý, dráždivý, výbušný, prudký člověk, který se těžko ovládá.Vrtkavý, impulsivní, energický (Jan Žižka z Trocnova)
Flegmatik – je typ pomalý a váhavý jak v řeči, tak v pracovní činnosti, je ochoten pracovat houževnatě a pravidelně a nedá se rušit. Je trpělivý, vyrovnaný, klidný Melancholik –zahleděný do sebe, není příliš společenský, nevěří nikomu, ani sám sobě. Vyžaduje laskavé a přátelské zacházení, potřebuje posilovat sebedůvěru.Je náladový, pečlivý (Jan Hus)
pesimistický vzrušivý zdrženlivý měnlivý nespolečenský optimistický Nestabilní náladový citlivý úzkostlivý neklidný střízlivý agresivní pesimistický vzrušivý zdrženlivý měnlivý nespolečenský optimistický tichý aktivní Melancholik Cholerik Flegmatik Sangvinik Melancholik Cholerik Flegmatik Sangvinik Introvertovaný Extravertovaný pasivní společenský opatrný družný přemýšlivý mnohomluvný pokojný vnímavý ovládající se bezstarostný spolehlivý živý klidný činorodý Stabilní
cholericko-melancholický typ cholerik Model devíti typů temperamentu úzkostný melancholik cholericko-melancholický typ cholerik Střední pásmo flegmaticko-melancholický typ střední nevyhraněný typ cholericko-sangvinický typ vyrovnaný flegmatik flegmaticko-sangvinický typ sangvink introvent střední pásmo extravert
Jungova typologie Založena na bipolární škále extroverze – introverze Rozlišuje typy na základě citového ladění Labilní Senzitivní Intuitivní
Kretschmerova typologie Podle tělesných znaků - astenický - pyknický - displatický Podle povahy - cyklotymní - schizotymní
Základní typy stavby těla podle Kretschmera
Sheldonova typologie Podle buněčných tkáňových vrstev - endomorfní - mezomorfní - ektomorfní
McClelandova typologie Rozlišovací kritéria – vůdcovství - autoritativní - socializovaný, demokratický
Pavlovova typologie Signální: typ myslitelský typ umělecký typ smíšený Temperamentová: síla, rychlost, vyrovnanost nervových procesů Typ silný,nevyrovnaný slabý silný, vyrovnaný silný, rychlý
Typologie Schindlerova Alfa - hvězdy, chtějí být napodobovány Beta - rozvážnější Gama - většina lidí Omega – obětní beránek
Gretz a Drozdeck (1992) Typologie z pohledu prodejce na základě přátelskosti a vůdcovství: Sociabilní typ zákazníka Byrokratický zákazník Diktátorský typ zákazníka Výkonný typ zákazníka
DIKTÁTOR VÝKONNÝ TYP BYROKRAT SOCIABILNÍ TYP Vůdčí typ Nepřátelský typ Podřízený typ
Vůdčí typ – touží po moci, chce být vždy první (iniciativa, rozhodnost, energičnost Podřízený typ – sklon přenechávat vedení a rozhodování jiným Přátelskost – starost o druhé Nepřátelství – nedostatek ohledu k druhým a soustředění se na sebe.
Na základě chování spotřebitele (Woods 1960) Běžný z. Problémový z. Obtížný z. Návykově determinované Racionální Impulsivní Emocionální Noví spotřebitelé
Typologie formulované v současné době Bio zákazníci Vizionářští zákazníci Hedonističtí zákazníci Zákazníci s představivostí
Segmentace nákupního chování je součástí studie SHOPPER TYPOLOGY a MEDIA BEHAVIOUR nákupní modely Podle nákupních preferencí a způsobu rozhodování byly modely rozděleny Na tradičně orientované a moderně orientované nakupující
Zastoupení typů mezi českými nakupujícími Typ nakupujících Zastoupení Celková nákupní orientace Ovlivnitelný 15% Moderní (47%) Náročný 16% Mobilní pragmatik Opatrný konzervativec 12% Tradiční /53%) Šetřivý 13% Loajální hospodyňka Nenáročný flegmatik
Typologie životního stylu Vychází z: Osobní orientace jedince Hmotných a nehmotných zdrojů jedince Zkoumají se: -Spotřební návyky -Sledovanost médií -Vnímání značek na trhu a image značek -Vliv značek na nákupní rozhodování
REALIZÁTOŘI Segmentace populace ČR podle životních stylů Nadbytek zdrojů Orientace na činy HLEDAJÍCÍ PRAKTICI Orientace na stav ÚSPĚŠNÍ DŘÍČI Orientace na principy ZRALÍ VĚŘÍCÍ BOJUJÍCÍ Nedostatek zdrojů
Základní přístupy k vytváření typologií: Konstituční typologie Typologie zaměřená na měření stupně stability – lability Založená na osobnostních vlastnostech Na dimenzi přátelskosti a vůdcovství Na analýze životního stylu Na nákupním chování kombinované
Podivíni před pultem Lidé výbušní, popudliví Fanatici Kverulanti Pozéři a ješitové Nezdrženliví Přecitlivělí lidé Pedanti Hypochondři hysterici
Český spotřebitel náročnější, sofistikovaný Odlišení: mobilita cenová citlivost nároky na nákupní prostředí
ekonom- nízká konzervativnost, nakupovat méně často ve větším objemu, kvalitní prodejny se širokou nabídkou Mobilní pragmatik –nakupovat ve velkém za rozumnou cenu, racionální, neimpulzivní nakupování – diskonty, hypermarkety Náročný- nízká konzervativnost, velkoplošné prodejny, silně impulsivní, nevěří zlevněnému zboží, jezdí za nákupy automobilem
Komunikativní hospodyně –málo impulsivní, vysoce konzervativní, náročný zákazník, důraz na věrnostní systém, dostupnost prodejen veřejnou dopravou, důraz na obsluhující personál Šetřivý zákazník- orientace na cenu, zlevněné zboží Pohodlný oportunista - konzervativní typ zákazníka, nejméně věří reklamě a inzerci řetězců
Nenáročný konzervativec –nízká mobilita, přednost menším prodejnám, necestuje za nákupy a nakupuje v menších objemech, nakupování se snaží věnovat co nejméně času, reklamě a inzerci řetězců