Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů květen 2006 Realizační tým ICZ
Program semináře Současný stav Základní informace o projektu Eliška Architektura systému Harmonogram Diskuse
Centrální registr řidičů evidence podle platné legislativy Zákon 200/1990 Sb. O přestupcích Zákon 361/2000 Sb. O silničním provozu Zákon 365/2000 Sb. O informačních systémech Vyhláška 31/2001 Sb. O řidičských průkazech a Registru řidičů Osoby a jejich údaje Řidičská oprávnění Žádosti o ŘP Vydané ŘP Cizí ŘP Mezinárodní ŘP Evidence přestupků a bodů … a současně používané aplikace Učitelská oprávnění Profesní osvědčení Pátrání po ŘP
Současný stav - schéma Okres Centrum ter okresní databáze 4gl centrální databáze 4gl okresní databáze 4gl ter „ostatní“ aplikace okresní databáze 4gl ter 4
Současný stav Rozptýlená data zpožděná vazba napříč celým teritoriem problematická ochrana není zajištěna konzistence informací Obtížná správa Znakové uživatelské rozhraní nedovoluje zobrazit grafická data (obrázky, fotografie)
Uživatelské rozhraní
Základní informace o projektu Eliška Projekt Eliška je realizován pro MD ČR Hlavní cíle projektu Připravit nezbytné technické a organizační podmínky pro podporu agendy evidence řidičů (zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a jeho změny platné k 1.7.2006 dané zákonem č. 411/2005) Změna programového vybavení Školení úředníků Zvýšit kvalitu dat v registru řidičů Přechod na centrální systém Postupné čištění dat v registru Umožnit výměnu informací s dalšími systémy VS
Architektura systému Třívrstvá architektura Data i funkce soustředěny v centru Centrum poskytuje služby uživatelům Centrum komunikuje s externími subjekty
Konceptuální schéma Pracoviště koncových uživatelů: PC, MS IE verse 6.0 PC https Centrum PC centrální databáze aplikační server PC http PC Webové služby PC „ostatní“ aplikace (především EO) PC 9
Centrální registr řidičů Požadavek HTTPS Odpověď Uživatel: Připojení k Centru (síť MV ČR) Standardní PC Internetový prohlížeč např. MS IE verse 6.0 Centrum: datové servery aplikační servery servery pro autentizaci, identifikaci a autorizaci (oprávnění, uživatelé, role)
Návrh architektury
Vnější vazby systému
Datová základna Datový obsah v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o silničním provozu 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů Historie sledovaných údajů Integrita obsahu Řízení přístupu k datům Nepopiratelnost provedených akcí
Vazby na systém evidence obyvatel Získávání aktuálních osobních údajů on-line dotazy do EO Synchronizace základních číselníků, zejména číselníků adresy
Komunikace s externími systémy Vazby na externí systémy On-line (např. Policie ČR - pátrání po řidičských průkazech – systém BEDRUNKA) - Prostřednictvím zabezpečených webových služeb Dávkově (např. STC - zpracování žádostí o ŘP) – ve formátu XML Ověřování oprávnění přístupu k informacím Monitorování dotazů
Bezpečnost Ověřování uživatelů a jejich oprávnění v systému autentizace autorizace Monitorování přístupu uživatelů k informacím (kdo, kdy, proč, jak, co) Zabezpečení komunikace mezi centrem a koncovým uživatelem šifrováním (zabezpečené webové služby na protokolu HTTPS) Zvýšení bezpečnosti důsledným využitím centrálního zabezpečení IS V budoucnu možnost využití čipových karet
Základní etapy Změna stávajícího programového vybavení Ověření nového systému ve vybraných obcích Zajištění technického vybavení pro provoz IS Školení uživatelů Převod stávajících dat vedených v okresních databází do centra Zabezpečení technické podpory pro úřady po přechodu na nový systém
Harmonogram 18
Ověřovací provoz Minimálně na 5 obcích s rozšířenou působností V období 24. 4. 2006 – 31. 5. 2006
Migrace dat Analýza dat Ověření migračních procedur Migrace dat Analýza dat (okresní databáze), popis datových toků Návrh migračních procedur Ověření migračních procedur Příprava dat Návrh organizačního zabezpečení Provedení testovací migrace Migrace dat Uzamčení stávajících aplikací a konečná migrace 28.6.-30.6.06
Školení uživatelů Školení akreditováno dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících samosprávních celků Teoretická část Organizováno po krajích 15.4.-15.5.06 Praktická školení Praha, Brno 15.5. - 30.6.06
Provozní podpora -HelpDesk Slouží pro řešení: Problémů uživatelů Požadavků uživatelů Námětů uživatelů na zlepšení Slouží pro evidenci: Problémů, požadavků a námětů uživatelů Postupu řešení problémů, požadavků a námětů uživatelů Slouží pro zpracování Statistik Získání zpětné vazby
Kontakty na HelpDesk 800 249 767, Pracovní dny 244 100 250, 7:00 – 18:30 automatický operátor – volba č. 2 E-formulář v aplikaci 24x7 Písemně na adresu ICZ a.s. ICZ a.s., Hvězdova 1689/2a; 140 00 Praha 4
Uživatelské rozhraní
Děkuji za pozornost