Zuzana Kalousová, Vla ď ka Šnoblová Open Dialogue.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Advertisements

Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Life´s what you make it! Lekce 11 Present Perfect Continuous Tense review Birth, marriage, and death Good news, bad news.
Jak se mu říká? What is he called?.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Imagine wave JOHN LENNON ( ) Imagine there’s no Heaven.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_440_Složeniny se SOME, ANY, NO a EVERY AUTOR: Ing. Magdalena.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Body Language - Handshake 06B17 AutorLadislava Pechová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Reported questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK451 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_22_INOVACE_01.AJ.7 JAKÉ JSI MĚL PRÁZDNINY? (How were your holidays?) Ročník:7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Listopad 2013 Ročník:9. Tematická oblast: Témata do hodin angličtiny na 2. stupeň.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Girls and boys Lekce 8 Have to/don´t have to Should/must Things to wear At the doctor.
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Telephoning and Texting
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Present simple and present continuous
Název vzdělávacího materiálu
GE - Vyšší kvalita výuky
Název vzdělávacího materiálu
Digitální učební materiál
Anglický jazyk The Passive 2. Mgr. Helena Slaninová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Zuzana Kalousová, Vla ď ka Šnoblová Open Dialogue

Jaakko Seikkula, Ph.D. Department of Psychology, University of Jyväskylä Klinický psycholog Rodinný terapeut Open Dialog od 80. let do 1998 „ There are patients who may be living in a quite peculiar way, and they may hav epsychotic ideas, but they can still hang on to an active life. But if they are medicated, because of sedative action of the drugs, they lose this „grip on life“, and that is so important. They become passive, and they no longer také care of themselves.“

The Taos Institute Vzd ě lávací nezisková organizace Konstruktivismus Narativní, systemická psychoterapie Rodinný systém Spolupracující p ř ístup založený na dialogu

Mindfreedom Nezisková organizace Zasazuje se o lidská práva osob s psychiatrickou diagnózou Bojuje proti nadužívání psychofarmak "In a spirit of mutual cooperation, MindFreedom leads a nonviolent revolution of freedom, equality, truth and human rights that unites people affected by the mental health system with movements for justice everywhere."

Open Dialogue Finská alternativa k tradi č nímu systému pé č e o duševní zdraví Psychózy (schizofrenie) Podpora sociální sít ě (rodina, p ř átelé) Respekt ke svobodnému rozhodování jedince

Sandra P. Thomas shrnuje Rodiny pot ř ebují být zahrnuty do lé č by Respekt ke klientovým výpov ě dím Dlouhodobá práce (postupn ě se setkání ú č astní i u č itelé č i zam ě stnavatelé – hlavním cílem je reintegrace) Medikace v ů bec nebo v malých dávkách po omezenou dobu Autorka doporu č uje k realizaci v dalších zemích (USA, 2011)

Zásady Open Dialogue 1. Poskytnutí okamžité pomoci 2. Zahrnutí sociální sít ě klienta 3. Flexibilita a mobilita 4. Zodpov ě dnost 5. Psychologická kontinuita (nejen nemoc) 6. Tolerance nejistoty 7. Dialogický p ř ístup

Jak to funguje? Zachytávání psychóz v první fázi onemocn ě ní Krizový tým na telefonu Lé č ebné setkání do 24 hodin od kontaktu v domov ě klienta Za p ř ítomnosti blízkých v kruhovém uspo ř ádání Rozhodnutí o lé č b ě, medikaci i hospitalizaci jsou č in ě ny v tomto spole č ném uspo ř ádání Všichni mají prostor se vyjád ř it Obvyklá doba trvání 1,5 hod Komunikace, komunikace, komunikace

Kazuistika Pekka a Maija Pekka, 30 let, druhá ataka po osmi letech, bez vn ě jší pomoci (strach, že ho zabije otec), nyní paranoia a halucinace Tvrdil, že je ob ě tí systematických intrik, šli po n ě m muži zapleteni v tajné konspiraci První kontakt od praktického léka ř e První sezení: psychoterapeut, léka ř, 3 sestry, manželka Maija Ř e č Pekky byla nekoherentní, tém ěř nebylo možné mu porozum ě t, skákal z tématu na téma

Průběh rozhovoru Smysl vnesla až Maija, když za č ala popisovat minulou p ř íhodu svého muže Tým se nijak nesnažil strukturovat rozhovor Po 40 minutách za č ali oba manželé bez p ř ek ř ikování popisovat situaci a co k ní vedlo Našli spoušt ěč psychotických symptom ů Odborníci zjistili, že Pekkova paranoia byla zp ů sobena m ě síci života v extrémním stresu z nedostatku pen ě z

Rozhovor Psy: It sounds like you were scared to death Pekka: Well, it wasn‘t that bad. But I was thinking that it would be better to leave the place. One never knew, when Ray could be so aggressive and so quick to argue that how would you ever know what he would do… Psy: What was your first thought… Pekka: …that if he is coming…how in the world could you stop him if he is coming D: He is coming to find you Pekka: Yes, he will come D: Come and kill you, whas that the case? Pekka: Well, that is the, that is the… that is, of course, the worst thing that he could do…

Výsledek Na konci rozhovoru Pekka ř ekl, že selhání proudu a šéfova reakce byly spojeny pouze náhodn ě Klient podle všeho získal náhled ale nepíše se, jak to bylo dál z dlouhodobé perspektivy

Výsledek pětileté studie API n = 33ODAP n = Rozdíl pouze v délce lé č by Žádné signifikantní rozdíly mezi skupinami Metody k hodnocení: Brief psychiatric rating scale, relapsy, po č et dní hospitalizace, použití psychofarmak, individuální psychoterapie celkov ě p ů sobí zmaten ě, nejasn ě

Výsledky 82% ODAP bylo bez p ř etrvávajících psychotických symptom ů 76% API bylo bez p ř etrvávajících psychotických symptom ů Skupina ODAP (delší lé č ba) m ě la mén ě relaps ů 86% nebo 70% (API) 76% (ODAP) (?) se vrátilo do školy č i práce v pr ů b ě hu 5-ti let 29% bylo medikováno psychofarmaky v pr ů b ě hu lé č by

Dvouleté studie Op ě t API, 1992 N = 84 75% nevykazuje žádné reziduální symptomy psychózy 80% se vrátilo do práce a b ě žného života Je to jiná studie nebo byla pak recyklována č ást vzorku do studie p ě tileté?

Co se nám honilo hlavou Jedná se opravdu ve všech p ř ípadech o psychózy? Ne ř eší pouze akutní distres? (ale odkazovali se na DSM III.) Vyvrací bludy – „bludy jsou z definice nevývratné“ Studie: 2 v 1, nejednozna č nost, nep ř ehlednost, hra s č ísly

Závěr Rozhodn ě nedoporu č ujeme Spíše nedoporu č ujeme Nevíme Spíše doporu č ujeme Rozhodn ě doporu č ujeme

Zvážily bychom, do jaké míry jsou bludy nevývratné, než je začneme vyvracet D ě kujeme za pozornost!

Zdroje Seikkulla J., & Olson, M. (2003). The Open Dialogue Approach to Acute Psychosis: Its Poetics and Micropolitics. Family Process. Seikkula, J., Alakare, B., & Aaltonen, J. (2011). The Comprehensive Open-Dialogue Approach in Western Lapland: II. Long-term stability of acute psychosis outcomes in advanced community care. Psychosis. Thomas, S. (2011). Open-Dialogue Therapy: Can a Finnish Approach Work Elsewhere?. Issues in Mental Health Nursing. Seikkula, J., Aaltonen, J., Alakare, B., Haarakangas, K., Keränen, J., & Lehtinen, K. (2006). Five-year experience of first-episode nonaffective psychosis in open-dialogue approach: Treatment principles, follow-up outcomes, and two case studies. Psychotherapy Research.

Webové odkazy alternatives/finland-open-dialogue