Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Literatura do doby Karla IV.
zpracovaný v rámci projektu
Evropské vlajky 5. ročník
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Užití Pythagorovy věty – 4. část
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_19.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Středověk Vlastivěda – 4. ročník
Středověká literatura - úvod
Vzájemná poloha dvou kružnic
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Rytířská hrdinská epika
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Období literatury v národních jazycích 7. ročník 7. ročník

Název: Období literatury v národních jazycích Anotace: Výklad doby vzniku hrdinské a dvorské epiky, díla objednávaná středověkou šlechtou. Rozvoj literatury v národních jazycích, anglické, francouzské a španělské eposy, ruské byliny. Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 7. Datum vytvoření: listopad 2011

- ve středověku se postupně posiluje postavení šlechty proto se kulturními centry stávají dvory bohatých šlechticů proto se kulturními centry stávají dvory bohatých šlechticů

- panstvo si nechává na objednávku vytvářet díla, v nichž jsou dámy i pánové oslavováni a vyzdvihují se jejich činy a kvality - vzniká tak hrdinská a dvorská epika a tím pronikají do literatury národní jazyky

- nejstarší hrdinský epos je anglický BEOWULF (asi století) - dochoval se pouze 1 rukopis a je v Britském muzeu v Londýně

- epos se odehrává v dnešním Švédsku a Dánsku a líčí hrdinské činy krále Beowulfa, je to boj dobra a zla, cti a statečnosti - příběh končí Beowulfovou smrtí

- slavným anglickým hrdinou je král Artuš – častý námět legend - slavným anglickým hrdinou je král Artuš – častý námět legend - byl to dávný britský král z hradu Kamelot, vytáhl meč ze skály, radil se s čarodějem Merlinem, vedl rytíře Kruhového stolu, oženil se s krásnou Gueneverou, mezi své nejvěrnější přátele počítal sira Lancelota a sloužil jako příklad odvahy a rytířství pro přátele i nepřátele…

- podle britské legendy odpočívá někde v kopcích a i když je již dávno po smrti, čeká na okamžik, kdy ho budou jeho krajané nejvíc potřebovat … potom vstane a vydá se jim na pomoc

- král žil asi v polovině 6. století a proslavil se jako statečný obránce Británie před Germány dodnes není jasno, - dodnes není jasno, zda Artuš skutečně existoval, nebo zda je jen mytickou postavou dosazenou do do historické doby

- ve Francii je neznámější skladbou hrdinské epiky PÍSEŇ O ROLANDOVI z konce 11. stol.

- Roland je statečný rytíř, který bojuje za svého krále Karla Velikého ( když pozná marnost svého boje proti přesile, zatroubí na kouzelný roh tak silně, až mu praskne tepna na spánku a zemře…Karel Veliký ale díky tomu vítězí)

- obdobou této skladby je španělský epos PÍSEŇ O CIDOVI z poloviny 12. stol.

- španělský národní hrdina Cid (skutečná postava) bojuje proti Maurům, věrně slouží svému králi, bojuje za křesťany proti nevěřícím, je to věrný manžel a dobrý otec

- na území Německa je nejvýznamnější PÍSEŇ O NIBELUNZÍCH z počátku 13. století

- příběh se opírá o dějiny starých Hunů, hlavní hrdina umírá a později i jeho žena, když pomstí manželovu smrt

- něm.hudební skladatel Richard Wagner napsal slavné hudební drama Prsten Nibelungův

- v Rusku byl významnou hudební památkou hrdinský epos SLOVO O PLUKU IGOROVĚ

- v Rusku také v 11. a 12. století vznikaly drobnější zpěvy - tzv. byliny = veršovaná vyprávění o prostých lidových hrdinech - bohatýrech, kteří bránili svoji vlast

Téma : Období literatury v národních jazycích – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : Kolektiv autorů : Učebnice pro 1. ročník SŠ Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (