23.1 Plazi Není plazem vše, co se plazí…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Stavba těla
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
44.1 Člověk – pohybová soustava – svaly II.
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Ryby autor: David Hainall.
Elektronická učebnice - I
Anatomie Kapra obecného
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Třída: Obojživelníci znaky:
Digitalizace výuky Příjemce
Plazi autor: David Hainall.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Ptáci autor: David Hainall.
25.1 Člověk a jeho zdraví – ČLOVĚK VNITŘNÍ ORGÁNY
Elektronická učebnice - I
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
9.1 Vím, kdo jsou pavoukovci
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Elektronická učebnice - II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SAVCI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vnitřní ústrojí psa domácího
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
Elektronická učebnice - II
Korýši Mgr. Helena Roubalová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
OBRATLOVCI RYBY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - II
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Elektronická učebnice - II
Plazi.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Savci – nejvyvinutější obratlovci
Stavba těla savců.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_117_Obratlovci
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Živočichové.
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

23.1 Plazi Není plazem vše, co se plazí… Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.1 Plazi Není plazem vše, co se plazí… Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Michal Burian

23.2 Co už víš? Víme, že i plazi mohou žít buď ve vodě, nebo na souši. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.2 Co už víš? Víme, že i plazi mohou žít buď ve vodě, nebo na souši. Víme, že obojživelníci dýchají během života nejprve žábrami a jako dospělí pak plícemi. Víme, že kůže obojživelníků je vlhká a slizká… … kůže plazů naopak suchá. Také víme, že obojživelníci mohou žít ve vodě, ale i na souši u vody.

23.3 Jaké věci se dozvíme o plazech? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.3 Jaké věci se dozvíme o plazech? vnější stavba těla kůže hlava čtyři kráčivé končetiny zakončené drápky - vždy suchá, bez žláz - na povrchu zrohovatělá - plazi ji svlékají trup ocas

23.4 Jaké další věci se dozvíme? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.4 Jaké další věci se dozvíme? orgánové soustavy vnitřní stavba těla - srdce - rozděleno na 2 síně a 2 komory × stále jde do těla smíšená krev ═> neudrží stálou tělní teplotu - 2 plíce - vaky, uvnitř mnoho drobných komůrek, bohatě prokrvené - dýchání napomáhají také mezižeberní svaly kostra - trávení - na čelistech drobné zuby - na zachycení kořisti, tu polykají celou, ta prochází hltanem a jícnem do svalnatého žaludku, odtud pak jde trávenina do tenkého a tlustého střeva - kloakou jdou potom zbytky ven z těla - opora těla - páteř má 5 č. - krční, hrudní, bederní, křížová a ocasní - hrudník - žebra připojena na hrudní obratle - rozmnožování - oddělené pohlaví - pohlavní dvoutvárnost = sameček se samičkou se liší vnějšími znaky - dochází k páření - vnitrotělní oplození - samička klade vajíčka do listí, do půdy, atp. - vývodem pohlavní soustavy je kloaka - 2 ledviny - vytváří kašovitou moč - ta jde kloakou ven z těla

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.5 Procvičení a příklady a. Vysvětli, v čem se liší kůže plazů od kůže obojživelníků. plazi obojživelníci suchá, bez žláz, šupinovitá, často zrohovatělá vlhká, tenká, bohatě prokrvená ryby obojživelníci plazi b. Spoj srdce se správnou třídou živočichů. 2 síně + 1 komora 2 síně + 2 komory 1 síň + 1 komora

- v tenkém střevu se do těla vstřebávají živiny a v tlustém pak voda Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.6 Něco navíc pro šikovné Díky závislosti na teplotě okolí mají plazi vysoce vyvinuté termoreceptivní funkce. Dokáží rozeznat změny teploty řádově v tisícinách stupňů. smysly - oči - zvenčí chráněny stažitelnými víčky - čočka mění tvar => mohou vidět na různou vzdálenost - sluch - střední a vnitřní ucho - chuť a hmat - na jazyku - v tenkém střevu se do těla vstřebávají živiny a v tlustém pak voda *u některých plazů se vajíčka vyvíjí v těle samice (zmije ob.), pak se rodí živá mláďata = nepravá živorodost

turtle lizard crocodile snake Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology 23.7 CLIL Change the order of the letters in these words to find animals in the pictures lettru aknes zdrail cloricode turtle lizard crocodile snake

23.8 Test znalostí 1. Co neplatí o kůži plazů? 2. Čím plazi dýchají? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.8 Test znalostí 1. Co neplatí o kůži plazů? a. nutnost svlékat b. bez žláz c. zrohovatělá d. vlhká 2. Čím plazi dýchají? a. plícemi bez výjimky b. plícemi s výjimkami c. žábrami bez výjimky d. žábrami s výjimkami 3. K čemu slouží plazům kloaka? a. k vylučování nestrávených zbytků b. k rozmnožování c. k vylučování moči d. ke všemu zmíněnému 4. Většina plazů potravu… a. polyká celou. b. roztrhá pomocí drápů. c. roztrhá pomocí zubů. d. nepřijímá. Správné odpovědi: d a

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.9 Použité zdroje, citace http://www.webbisivu.com/sisiliskot.aspx?pageid=227146 (slide 3) http://www.national-geographic.cz/foto/pozoruhodna-kuze-plazu-443/ (slide 3) http://tera.poradna.net/q/view/125690-anatomie-plazu-literatura (slide 4) http://skolakov3c.sweb.cz/index.php?dir=.%2F.%2FPRVOUKA%2FPLAZI%2F (slide 6) Obrázky z databáze klipart

23.10 Anotace Autor Michal Burian Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 23.10 Anotace Autor Michal Burian Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Klíčová slova Plazi, plíce, kůže, kloaka. Anotace Prezentace zabývající se třídou plazů, popisuje jejich vnější i vnitřní stavbu.