Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
STONEK 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VODIVÁ PLETIVA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.02/Li VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.01/Li
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Rostlinná pletiva.
STONEK KAULOM.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Vegetativní orgány rostlin
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Rostlinné orgány - stonek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _615 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavba rostlinného těla Stonek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anatomie rostlinných orgánů
Vegetativní rostlinné orgány
Stonek.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_362

I. ročník čtyřletého gymnázia, V. ročník osmiletého gymnázia Jméno autora: Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia, V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: 14. 09. 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Morfologie rostlin Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci se seznámí se stavbou a funkcí stonku. Klíčová slova: vzrostný vrchol, nody, internodia, lodyha, stvol, stéblo, byliny, dřeviny, lenticely Druh učebního materiálu: prezentace

Kde se na rostlině nachází a jakou morfologii má stonek? Stonek je nadzemním pokračováním kořene. Na konci stonku je vzrostný vrchol s meristémy ve formě pupenů. Pupeny se vytvářejí také po stranách stonků v úžlabí listů. (1) 1

Na stonku rozlišujeme: články (internodia) – buňky se značně prodlužují uzliny (nody) – buňky rostou jen málo – v uzlinách se zakládají listy a úžlabní pupeny uzliny = NODY jejich buňky rostou jen málo články = INTERNODIA jejich buňky se intenzivně prodlužují

Jaká je anatomie stonku? Primární parenchymatická kůra (její buňky nejblíže středu obsahují mnoho škrobových zrn = škrobová pochva – ohraničuje střední válec s vodivými pletivy Jaká je anatomie stonku? Cévní svazky u jednoděložných rozházeny u dvouděložných uspořádány do kruhu Epidermis Parenchymatická dřeň – někdy se vlivem tlaku roztrhá 3

Uspořádání cévních svazků u jednoděložné rostliny: 3

Znáš nějaké typy prýtu, které rozlišujeme podle jejich morfologie? Co je to prýt? Prýt je nadzemní část stonku. Podle morfologie prýtu rozlišujeme jeho typy: Lodyha: Stvol: Stéblo Dřeviny = rostliny se zdřevnatělými stonky - polokeře (šalvěj, borůvka), keře, stromy Byliny = rostliny s měkkými a šťavnatými prýty.

Čím je dřevnatění dřevin způsobeno? Dřevnatění je druhotné (sekundární) tloustnutí stonku a zúčastňují se ho dva meristémy, kambium a felogen. (1) Kambium = druhotné dělivé pletivo, zakládá směrem dovnitř stonku dřevní části, směrem vně stonku části lýkové. Dělivá činnost aktivní jen na jaře a létě. Na jaře – vznikající buňky jsou velké, tenkostěnné = řídké pletivo V létě – produkuje buňky menší, tlustostěnné – hustší letní dřevo Letokruh/1 rok Na čem závisí tloušťka letokruhu? Závisí na teplotních a srážkových podmínkách v daném roce. 4

Víte, že při porušení korkové vrstvy Felogen = druhotné krycí pletivo (korkotvorné) tvořené parenchymatickými buňkami, nachází se blízko pod povrchem stonku. Při prasknutí pokožky druhotným tloustnutím stonku vytváří vrstvy korku. Korek = vrstva dlaždicových buněk nepropustných pro H2O, plyny Čočinky (=lenticely) = zajišťují komunikaci vnitřního prostředí stonku s prostředím vnějším (výměnu plynů). Víte, že při porušení korkové vrstvy felogén zastaví svou činnost? Co se stane pak? V hlubší vrstvě stonku se založí felogen nový. Borka (kůra) = odumřelá vnější pletiva felogenu a epidermis.

Všimli jste si v přírodě, že každý stonek se jinak větví? Větvení stonku: stonek hlavní postranní stonky přerůstají stonek hlavní stonek postranní a) hroznovitě b) vrcholičnatě

PROCVIČOVÁNÍ: 1. Zakresli typy stonku dle je jejich morfologie: 2. Co jsou to internodia? 3. Zakresli způsoby větvení stonku: 4. Jak jsou ve stonku uspořádány cévní svazky u jednoděložných rostlin a jak u rostlin dvouděložných? 5. Co je to lenticela? 6. Jak dřeviny dřevnatí?

Použitá literatura a zdroje. 1) JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. 2) Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia spol s r.o. pedagogické nakladatelství, 2003, s. 49. ISBN 80-7183-268-5. 3) JENÍK, Jan, Jaroslav PAZOUREK, Jindřich ROUBAL, Hana STŘIHAVKOVÁ a Miroslava ŠMÍDOVÁ. Botanika. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-067-79. 4) FORBOOK SAMOLEPKY NA NOTEBOOKY. [online]. [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://www.forbook.cz/samolepka-na-notebook/letokruhy-stromu/