Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Patologie srdce a cév.
Advertisements

Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Obranný imunitní systém
Mízní systém - jednosměrná soustava tvořená mízními cévami, mízou, mízními uzlinami, brzlíkem a slezinou  - základní funkcí je obrana organismu, odvod.
Mízní (lymfatická) soustava
Soustava mizní - lymfatická
Lymfatický (mízní) systém
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
Oběhová soustava člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Obrana organismu proti infekci. Obrana organismu proti infekci Od proniknutí choroboplodných zárodků do těla, po projevy onemocnění uplyne kratší či delší.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Složení a funkce krve Krev je červená tekutá tkáň
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mízní (lymfatická) soustava
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mužská pohlavní soustava
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Imunita Cholera, 19. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Mízní soustava Lymfatická.
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Soustava mizní - lymfatická
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Mízní (lymfatická) soustava Pětilístek uzliny
Funkce = mechanické a chemické rozložení potravy za účelem získání živin nutných pro tvorbu látek organismu vlastních.
Mízní (lymfatická) soustava
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Oběhová soustava – mízní systém
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Mízní soustava člověka
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Oběhová soustava Bílé krvinky.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Mízní (lymfatická) soustava Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY C

Název Mízní soustava Autor Mgr. Kateřina Žáková Předmět Přírodopis Doporučený ročník Tercie Forma Výklad, procvičování, opakování Pomůcky Torzo lidského těla Poznámky

Mízní (lymfatická) soustava důležitá funkce v obranných mechanismech těla - pomocí bílých krvinek (lymfocytů) v míze ničí choroboplodné zárodky vstřebává přebytek tkáňového moku přepravuje tuky z potravy

Mízní (lymfatická) soustava zahrnuje mízní vlásečnice – začínají slepě mezi tkáňovými buňkami vlásečnice se spojují v mízní cévy v průběhu mízních cév se nacházejí mízní uzliny = drobné bělavé uzlíky – hlavně na krku, v podpaží, v tříslech - míza se zde filtruje a vznikají zde bílé krvinky (vytvářejí protilátky)

Mízní (lymfatická) soustava Co naznačuje zvětšení uzlin? uzliny se zvětšují, když je v těle přítomna infekce

Mízní (lymfatická) soustava Který orgán je největší mízní orgán v těle? Kde je uložen? slezina v břišní dutině – nalevo od žaludku

Mízní (lymfatická) soustava Slezina má oválný tvar (délka 12-20 cm) je velmi prokrvená je zásobárnou červených krvinek K jakému pochodu týkajícího se červených krvinek ve slezině ještě dochází? červené krvinky zde zanikají tvoří se zde část bílých krvinek a protilátky

Mízní (lymfatická) soustava Brzlík žláza uložená v hrudníku nad srdcem před průdušnicí plně vyvinut u dětí, do puberty se značně zmenšuje, v dospělosti mizí obsahuje lymfatickou tkáň - dozrávají v ní bílé krvinky a vznikají tu hormony

Obrana organismu proti infekci živý původce nemoci, choroboplodný zárodek kůže s baktericidními účinky slzy sliny a hlen vylučovaný sliznicemi v žaludku HCl Co je to patogen? Vyjmenuj přirozené obranné mechanismy těla proti patogenům.

Obrana organismu proti infekci vnikne-li infekce do organismu – stává se antigenem – šíří se krevními a mízními cévami – mízní uzliny aktivují tvorbu lymfocytů (skupina bílých krvinek) - zduření uzlin lymfocyty rozpoznají antigen a začnou tvořit protilátky – když se v těle znovu objeví stejný antigen – tvoří se protilátky rychleji některé lymfocyty netvoří protilátky, ale přímo zneškodňují cizorodé buňky některé bílé krvinky využívají fagocytózu

Obrana organismu proti infekci Co je to inkubační doba? Vysvětli pojem imunita. je to doba od proniknutí choroboplodných zárodků do těla po projevy onemocnění odolnost organismu proti infekci

Obrana organismu proti infekci Odolnost organismu: 1) vrozená odolnost člověka proti některým chorobám od narození 2) získaná vzniká během života jedince, dělí se na aktivní odolnost a pasivní odolnost

Obrana organismu proti infekci Aktivní odolnost: a) přirozená jedinec prodělal chorobu - vytvořil si proti ní protilátky a nemůže touto chorobou znovu onemocnět b) umělá vzniká očkováním - do těla se vpraví oslabený nebo usmrcený mikroorganismus -˃ vyvolá tvorbu protilátek

Obrana organismu proti infekci Pasivní odolnost: do těla se vstřikuje krevní sérum s již vytvořenými protilátkami, je krátkodobá

DÚ 1. Co jsou to infekční nemoci? Jak se přenášejí? Vyjmenuj patogeny, které je způsobují. 2. Charakterizuj viry a bakterie. Uveď příklady onemocnění, která způsobují. 3. Co je to alergie a co ji vyvolává? 4. Jak se označuje onemocnění způsobení virem HIV? K čemu při něm dochází? Jak se toto onemocnění přenáší.

Opakování imunita

Použitá literatura Vaněčková, I.; Skýbová, J.; Markvartová, D.; Hejda, T.: Přírodopis 8. Plzeň, Fraus 2006. Černík, V.; Bičík, V.; Martinec, Z.: Přírodopis 3. Praha, SPN 2003. Trojan, S.; Schreiber, M.: Atlas biologie člověka. Praha, Scientia 2007. Novotný, I.; Hruška, M.: Biologie člověka pro gymnázia. Praha, Fortuna 1995.