Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Afrika.
Advertisements

AFRIKA Geografická poloha.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SEVERNÍ AFRIKA.
Afrika – obyvatelstvo a sídla
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Afrika – státy Guinejského záliv
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Tropická Afrika.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 7.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Zemědělství.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI07 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
ZEMĚDĚLSTVÍ AFRIKY.
AUSTRÁLIE.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor / předmět: Zeměpis Tematický okruh:
Tropická Afrika Neklidná a chudá.
AFRICKÉ REGIONY.
Oblast Guinejského zálivu
Afrika – Země Guinejského zálivu a povodí Konga
JZ Asie Zahrnuje oblast Malé Asie, Arabského poloo., kolem Perského zálivu mezi Středozemním, Černým mořem a Indickým oc. Arabský štít, který tvoří nejstarší.
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
předprvohorní platforma – konsolidované části zemsk.kůry
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
OBLAST GUINEJSKÉHO ZÁLIVU
Země Guinejského zálivu
Biosféra.
Afrika – zahraniční obchod Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/
Afrika – SES - obyvatelstvo
Západní Afrika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Země Guinejského zálivu Název sady: Zeměpis.
Západní Afrika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
AMERIKA Ekvádor, Peru, Chile. Ekvádor krajina je velmi různorodá – dá se rozdělit do 3 částí, které se od sebe liší klimatem, biotypem, zvyky,… 1.Pobřežní.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_13.AFRICKÉ REGIONY Téma: AFRICKÉ REGIONY (Sahel.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
Regiony Afriky III. Západní a střední Afrika Černá Afrika.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_Vac_II_10 Střední Afrika Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Afrika.
Afrika – hospodářství Antonín Věžník
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Západní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_TROPICKÁ AFRIKA
VY_32_INOVACE_Vac_II_09 Severní Afrika
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
Země Guinejského zálivu
REGIONY AFRIKY.
Obecná charakteristika kontinentu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Pobřeží slonoviny Stát ve střední Africe, na pobřeží Guinejského zálivu Rozloha – km2 Počet obyvatel – 23,7 mil obyvatel (2016) Státní zřízení.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Sahel – nejchudší část Afriky
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Tematická oblast: Regionální geografie světa Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion západní Afrika Datum vytvoření: 19.04.2013 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.26

VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu západní Afrika s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto regionem a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní západní Afriky VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní západní Afriky Senegal Niger vodní nádrž Volta Guinejský záliv Kapverdské os. Atlantský oceán Kamerunská h. Súdánská vysočina Adamauské pohoří Mapa 1

2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy : VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy : Mapa 2

VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 3) Spoj státy západní Afriky s jejich hlavními městy (vyber z nabídky). Nejprve to zkus bez pomoci atlasu Benin – Porto Novo Libérie – Monrovia Nigérie – Abuja Guniea – Conakry Senegal – Dakar Guinnea Bissau – Bissau Mali – Bamako Togo - Lomé Siwerra Leone – Freetown Pobřeží Slonoviny – Yamoussoukro Burkina Faso – Ouagadougou Lapverdy – Praia Gambie – Banjul Ghana – Accra

Podle nápovědy poznej stát. Práce s atlasem světa. VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Podle nápovědy poznej stát. Práce s atlasem světa. Země sousedí s Togem, Burkinou Faso, Nigerem a Nigérií. (Benin). Stát, který sousedí se Sierrou Leone, Guineou a Pobřežím Slonoviny. (Libérie) Stát, který sousedí s Mauretánií, Mali, Guineou a Guineou Bissau a uprostřed jeho území se rozkládá stát Gambie. (Senegal) Země sousedící s Kamerunem, Čadem, Nigerem a Beninem. (Nigérie)

4) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 4) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Povrch se skládá z nížinatých rovin a z rozsáhlých výše položených plošin. Nejvyšší horou oblasti je Kamerunská hora / Kilimandžáro / Uhuru, která (ý) je i v současnosti činnou sopkou. V západní Africe je po celý rok nízká / vysoká teplota a v jižní / severní části regionu padají srážky po celý rok. Husté pralesy kdysi pokrývaly celou oblast, dnes se díky nadměrné těžbě nacházejí pouze na nepřístupných místech. Jižní / severní část regionu je typická střídáním období dešťů a sucha. Prší v létě / v zimě. Lesy se změnily na travnaté a křovinaté stepi / savany. I ty trpí ekologickými problémy. Zejména rozšiřováním pouští, tzv. deratizací / desertifikací / degradací díky nevhodnému hospodaření v regionu. Hlavní osou regionu je řeka Senegal / Gambie / Niger, která ústí do Guinejského zálivu. Díky řekám je zde rozvinutý rybolov. Největší vodní plochou je nádrž Asuán / Volta / Kariba na řece Niger / Senegal . Tropické pláže a safari jsou hlavním lákadlem pro zahraniční turisty.

Definuj, proč se likvidují tropické deštné lesy? VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Definuj, proč se likvidují tropické deštné lesy? Pro zisk zemědělské půdy, pastvin, vzácného dřeva zpřístupnění ložisek nerostných surovin Definuj, čím je podporována desertifikace a jaký vliv má na život v regionu? Je podporována nevhodným chovem hospodářských zvířat v regionu, které nadměrně spásají trávu, jež je přirozenou barierou proti šíření písku. Desertifikace má negativní vliv na zemědělskou půdu a tlumí tak možnou potravinovou soběstačnost v některých státech regionu.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Rozdělte do tabulky následující charakteristiky, které jsou typické pro tropický prales a savanu: charakteristiky jsou odděleny středníkem.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 6) Obyvatelstvo západní Afriky. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Obyvatelstvo západní Afriky je velmi rozmanité. Rozmanitost je důsledkem nejen existence negroidní a příchozí europoidní rasy, ale také přítomností několika stovek etnik, které mají svůj vlastní jazyk. Téměř čtvrt miliardy lidí dělá ze západní Afriky jeden z nejhustěji osídlených regionů Afriky. Dominantním náboženstvím regionu je islám a křesťanství, jejichž konfrontace vede nezřídka k četným konfliktům. Zůstalo i tradiční přírodní náboženství. Svůj text přečti třídě!

7) Hospodářství: Pracuj s textem a odpověz na otázky pod ním! VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 7) Hospodářství: Pracuj s textem a odpověz na otázky pod ním! Které problémy považuješ za největší z hlediska zaostalosti regionu? Negramotnost, korupce, občanské války, desertifikace aj. Které plodiny tropické oblasti jsou na vodě více a které méně závislé? Více – banány, maniok, batáty, káva, kakaovník Méně – olejové palmy, kaučuk, kukuřice, podzemnice olejná (burské oříšky), ječmen a proso Komu plynou zisky z těžby nerostných surovin? Zahraničním společnostem či malému okruhu vlivných lidí okolo vlády Které zdroje nerostných surovin jsou organogenní? Ropa, plyn, uhlí

Ze které plodiny se získává latex? Z kaučukovníku. VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Ze které plodiny se získává latex? Z kaučukovníku. Která plodina je označována jako sladké brambory? Batáty Definuj HDP a HDP / 1 obyvatele. Hrubý domácí produkt – udává kolik zboží a služeb je vyprodukováno na území daného státu Co jsou to plantáže a které plodiny jsou typické pro tento způsob zemědělství? Velké plochy zemědělské půdy, kde se pěstují monokultury určené zejména na export jako např. káva, cukrová třtina, tabák aj. Myslíš si, že současný ekonomický stav je pozůstatkem koloniálního systému? Ne úplně, nicméně od doby kolonizace mnohé státy nenašly fungující demokratické režimy a stále se perou o moc v zemi. Evropané tedy nedokázali nastavit účinná pravidla fungování demokracie.

Rozšiřující pojmy k zapamatování: VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Magrib – (al-Maghrib, doslova „Západ“), je stát na nejzazším severozápadě Afriky. Označení pro Maroko i pro region okolo Maroka. Erg – písečná poušť Hamada – kamenitá poušť Vádí – vyschlé koryto řeky; občasné vodní toky Sisal – textilní vlákno, které se získává z listů agáve sisalové Fundamentalismus – (z latinského fundamentum - základ) je urputné lpění na základních principech. Je protikladem modernismu artéská studna – podzemní voda, která pod tlakem nadložních hornin zvolna vytéká na povrch Berbeři – souhrnné označení pro africké národy v severní Africe. Jejich předkové obývali souvislý pás území od Kanárských ostrovů přes Maroko až k údolí Nilu v Egyptě.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.26 Použité zdroje: Mapa 1: http://www.gvoz.cz/pk/foltova_Z.php Mapa 2: http://www.danytravel.cz/cestopisy/ghana-togo-benin/