Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA"— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion jihovýchodní Asie Datum vytvoření: Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.02

2 VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu JV Asie s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

3 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy JV Asie:
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy JV Asie: Pol. Zadní Indie Mekong Filipíny Borneo Sumatra Velké Sundy Malajský pol. Malacký průliv Celebes Filipínské moře Andamany Jáva Bengálský záliv

4 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy:
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy: Brunej Singapur Thajsko Barma Indonésie Malajsie Vietnam Filipíny Kambodža Laos Východní Timor

5 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni!
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Přírodní podmínky jsou na mnoha místech příznivé / nepříznivé. Sever regionu lemují pohoří / nížiny. Většina území se nachází v tropickém / subtropickém podnebném pásu, kterému odpovídají tropické lesy / tajga a savany / pouště. Pro ostrovní část v okolí rovníku je typické stálé klima s velkým / malým množstvím srážek a malým / velkým kolísáním teploty během roku. Na kontinentální části lze klima hodnotit jako monzunové / pasátové. Velký význam pro místní obyvatele má moře. A to nejen z hlediska cestovního ruchu, ale také z hlediska rybolovu a těžby nerostných surovin, zejména cínu / mědi nebo uhlí / ropy.

6 Přečti svůj text o obyvatelstvu třídě!
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 4) Obyvatelstvo JZ Asie. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Obyvatelé JV Asie jsou mongoloidní rasy. Zástupci europoidní rasy jsou zde pozůstatkem z doby koloniální minulosti regionu. Dominantní zastoupení má buddhismus (pevnina) a islám, který se nachází zejména v té ostrovní části. Vedle původních národů lze v mnoha zemích nalézt významné menšiny Indů a Číňanů, které pomáhaly s rozvojem obchodu a dopravy. Zejména Číňané dominují v některých ekonomikách i dnes. Hustota obyvatelstva je značně nerovnoměrná a vyplývá z přírodních podmínek. Nejhustěji obydlené jsou Jáva a údolí řek, kde se pěstuje rýže. Oblasti s nejmenším počtem obyvatel jsou pak pohoří a husté tropické pralesy. Přečti svůj text o obyvatelstvu třídě!

7 VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 4) Který ze symbolů odpovídá buddhismu? Dokážeš určit i symboly islámu, judaismu, hinduismu a křesťanství? Jud. Buddh. Islám Křesť. Hind.

8 Kambodža Ho Či Min nejmladší stát regionu
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 5) Přiřaď k sobě, vytvoř trojice v řádku. V případě potřeby použij www portály. Kambodža Ho Či Min nejmladší stát regionu Vietnam Pol Pot Su Ťij Východní Timor Myanmar Rudí Khmérové Barma Indonésie Saigon

9 zemědělské státy HITECH obory nízké HDP orientace na export
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 6) Vyber z nabídky ty charakteristiky, které odpovídají Asijským tygrům nebo-li drakům. zemědělské státy HITECH obory nízké HDP orientace na export orientace na import porušování lidských práv rychlá industrializace volný trh kapitálové investice vyspělý terciér urbanizace Správná odpověď je zobrazena červeně.

10 7) Z nabídky vyber ty plodiny, které jsou typické pro tropický pás:
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 7) Z nabídky vyber ty plodiny, které jsou typické pro tropický pás: Banány, proso, palma olejná, agáve, kakao, cukrová třtina, bavlník, káva, řepa, kaučukovník, batáty, len, kokosová palma, pšenice

11 8) Urči podle nápovědy stát v JV Asii:
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 8) Urči podle nápovědy stát v JV Asii: islám, ostrovy, tsunami, Sumatra INDONÉSIE sultanát, ropa, ministát, nulový státní dluh BRUNEJ republika, Manila, bývalá kolonie USA, FILIPÍNY Siam, Angorská říše, Zlatý trojúhelník KAMBODŽA

12 VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 9) Odpověz na otázky: Asi můžeme označit dvě příčiny Vietnamské války – 1) boj proti setrvání francouzských kolonizátorů v Vietnamu a 2) boj Američanů proti připojení jižního Vietnamu k severní části pod hlavičku komunismu Jedná se zejména o sexuální turistiku, lepší osvětu a prevenci a absenci ochranných pomůcek Hongkong a Taiwan (původně britské kolonie) byly připojeny podle smluv k Číně a staly se jejich součastí V důsledku nerovnoměrného ohřívání zemského povrchu a vygenerování vysokého a nízkého tlaku při střídání letního a zimního období (vítr vané z tlakové výše do tlakové níže) Nesmyslná politika Rudých Khméru proti vlastnímu obyvatelstvu vedená Pol Potem

13 Rozšiřující pojmy k zapamatování
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 Rozšiřující pojmy k zapamatování ASEAN – sdružení národů JV Asie; integrace, která si vytkla urychlit ekonomický růst, sociální pokrok, kulturní rozvoj a vzájemné vztahy členských států žďárové zemědělství – systém vypalování lesa za účelem zisku zemědělské půdy; ta je však úrodná pouze několik a tak se proces opakuje plantážnictví – systém zemědělství, na kterém dochází k intenzivnímu pěstování monokulturní plodiny za účelem sklizně a následného prodeje, zejména do zahraničí letní monzun – vítr přinášející srážky z moře na pevninu zimní monzun – vítr pevninu vysušující, neboť fouká z pevniny na moře sultanát – systém státního zřízení založený na absolutistické vládě (absolutistická monarchie); např. Brunej tajfun – regionální termín pro cyklón, tedy ničivou bouři přicházející k pevnině od oceánu Vietnamská válka – regionální válka mezi severovietnamskými komunistickými vojsky a armádou Jižního Vietnamu a USA Indočína – koloniální název pro oblast poloostrova Zadní Indie (francouzské kolonie Vietnam, Laos a Kambodža) opiáty – drogy, např. z nezralých makovic máku setého dekolonizace – společensko-politické procesy osamostatnění koloniálních držav od koloniální správy

14 Použitá literatura: Mapa 1. http://www.urbanpaving.co.uk Obr. 1
VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 Použitá literatura: Mapa 1. Obr. 1


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA"

Podobné prezentace


Reklamy Google