Afrika – hospodářství Antonín Věžník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zámořské kolonie - rozvoj světového obchodu.
Advertisements

VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_249_Rostlinná výroba na Zemi AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK,
SEVERNÍ AFRIKA.
AUSTRÁLIE Hospodářství
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Austrálie a Oceánie – průmysl, nerostné suroviny
AFRICKÉ REGIONY Státy severní Afriky KONEC
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Hospodářství Afriky Autor: Mgr. Marian Solčanský
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
USA – hospodářský obr.
Tropická Afrika.
ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zemědělství.
Hospodářství Spíše rozvojové Brazílie Argentina Chile Venezuela Nově
Subsaharská Afrika.
ZEMĚDĚLSTVÍ AFRIKY.
Jižní Afrika.
LATINSKÁ AMERIKA 5. DÍL B R A Z Í L I E
Zemědělství Jižní Ameriky
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Tropická Afrika Neklidná a chudá.
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Oblast Guinejského zálivu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
Severní Afrika Název školy
Vegetace Afriky
Rg afriky – HOSPODÁŘSTVÍ 1
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
předprvohorní platforma – konsolidované části zemsk.kůry
Země Guinejského zálivu
Střední Asie VY_32_INOVACE_4.1.GE2N.10/Mč VY_32_INOVACE_2.2.NJ2.01/Ng
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Afrika – zahraniční obchod Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/
Austrálie a Oceánie – srovnávací tabulky Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/
CO VYJADŘUJE SLOVO SAHEL
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
AFRIKA podnebí.
Východní Afrika SP: Vypiš jaký leží stát pod určitým číslem
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
Zahrnuje: zemědělství průmysl doprava.  Chov ovcí a produkce vlny je zde největší na světě  Chov skotu – v savanách  Pěstování pšenice, brambory, cukrová.
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
AMERIKA Ekvádor, Peru, Chile. Ekvádor krajina je velmi různorodá – dá se rozdělit do 3 částí, které se od sebe liší klimatem, biotypem, zvyky,… 1.Pobřežní.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Regiony Afriky III. Západní a střední Afrika Černá Afrika.
Afrika.
Afrika – hospodářství Antonín Věžník
Mexiko.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Západní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_TROPICKÁ AFRIKA
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Austrálie a Oceánie – průmysl, nerostné suroviny
Austrálie a Oceánie - hospodářství
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
Země Guinejského zálivu
RUMUNSKO BULHARSKO SRBSKO MAKEDONIE.
REGIONY AFRIKY.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Afrika – hospodářství Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Zemědělství V řadě zemí zaujímá zemědělství 1. místo v HDP X Stagnace = zostření potravinového problému Katastrofální sucha = desertifikace Příčiny: Extenzivní formy hospodaření Koloniální mocnosti = vývozní potravinářské a technické kultury (S Afrika – citrusy, víno, olivy, bavlník Trop. Afrika – podzemnice olejná, káva, sisál, palma olejná, banány, ananasy…) Málo používaných hnojiv Evropský sektor X tradiční africký sektor (polonaturální a naturální hospodářství) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Rostlinná výroba - pokračování Převážně vývozní produkce Téměř 2/3 světového vývozu kakaových bobů (Ghana) Téměř 2/3 světového vývozu sisálu (Tanzanie) Bavlna (podle: http://www.pralinky.cz/images/vyroba_kakaovnik.jpg , http://www.africantropicalheritage.com/sisal.gif , http://www.lucienne.cz/img/1_593.jpg ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Živočišná výroba Méně rozvinutá 12 – 13% skotu (přes 150 mil. ks) Velká stáda koz, ovcí, velbloudů X máloproduktivní / nešlechtěné druhy Dojivost často 5x i vícekrát nižší a jateční váha 2x – 3x nižší než jsou evropské normy Z a V Afrika: několik zemí vyváží masné výrobky a živý skot S Afrika (+ ostatní části Afriky): hlavně tažná síla v zemědělství Trop. Afrika: symbol bohatství – nulový hospodářský význam Důsledek: Nedostatek živočišných bílkovin v potravě OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Agroklimatické oblasti Oblast tropických deštných lesů Oblast deštivých savan Oblast savan Oblast suchých savan Oblast pouští Oblast polopouští Přímořská oblast OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast tropických deštných lesů pro místní potřeby: maniok, jamy, taro, místy rýže Vyšší polohy: banány, kávovník, čajovník, cukrová třtina Světový trh: kakao, palmový olej, kokosové ořechy, ušlechtilá dřeva Živočišná výroba: málo rozšířena pro velký výskyt mouchy tse – tse (podle: http://www.priroda.cz/clanky/foto/nahledy/tropickyles_velikost_x176.jpg OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast deštivých savan 8 – 9 deštivých měsíců v roce = nevhodnost k zemědělství Plodiny deštných lesů – přílišné sucho, bavlna – přílišné vlhko Půda chudá na humus Hlavní plodiny: původně proso, dnes hlavně kukuřice Vyšší polohy: pšenice, fazole, hrách OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast savan 5 – 7 deštivých měsíců Vlhčí části: bavlna Sušší části: podzemnice olejná Blízkost pobřeží: velké plantáže sisálu Vyšší polohy: tabák Potravinářské plodiny: kukuřice, batáty (podle: http://open.live.bbc.co.uk/dynamic_images/naturelibrary_640_credits/downloads.bbc.co.uk/earth/naturelibrary/assets/t/tr/tropical_and_subtropical_grasslands_savannas_and_shrublands/tropical_and_subtropical_grasslands_savannas_and_shrublands_1.jpg ) Oblast savan OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast suchých savan Málo vhodná pro rostlinnou výrobu Některé druhy prosa Živočišná výroba: málo rozvinutá, užitkovost velmi nízká (např. prům. 200 l mléka ročně na dojnici) (podle: http://www.megasphera.cz/africanvenomoussnakes/images/Herpetologie%20Afriky/hERPETOLOGIE%20SOM%C3%81LSKA/Fotografie%20ze%20Som%C3%A1lska/127542878twJXUF_ph.jpg OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast pouští Zem. výroba je možná jen v okolí oáz Datlové palmy, pšenice, ječmen, citrusy a zelenina (podle: http://www.kapitandave.cz/img/maroco/Fotolia_2644941_M.jpg ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Oblast polopouští Jih kontinentu: chov ovcí vč. karakulských Sever kontinentu: kočovný a polokočovný chov ovcí a koz Pokles chovu velbloudů (jako dopravní prostředek již prakticky vytlačeni nákladní dopravou) (podle: http://www.naturfoto.cz/fotografie/sevcik/kalahari--kgalagadi.jpg ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Přímořská oblast S i J kontinentu Vinná réva, ovoce, olivy, zelenina, pšenice, ječmen Význam závlahového hospodářství (podle: http://www.tourism-review.cz/temp/newscontents_zoom_567.jpg ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Perspektivy rozvoje zemědělství Zvýšení úrovně agrotechniky Zesílení boje s erozí půd Diverzifikace zemědělské výroby Commodity chains (podle: http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch3en/appl3en/img/bulkcontainer.png ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

PRŮMYSL Velmi málo vyvinut (vyjma JAR – přes 25% HNP) Další průmyslové oblasti: Copper Belt (měďný pás) – státy Maghribu – Egypt Těžba ropy – Guinejský záliv (bohatá Rovníková Guinea) Místo v těžbě zlata a kobaltu (ve světě) 1/3 těžby manganu, chromitů, fosforitů ¼ těžby uranu, 1/5 těžby mědi, 1/10 těžby ropy, bauxitu, železa aj. OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

(podle: http://t. cernohous. sweb OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Zpracovatelský průmysl Využití domácích surovin Potravinářský průmysl Mlýny, lisovny olejů, podniky na zpracování čaje, kakaa a kávy Dřevozpracující průmysl Lesní zdroje = prvotní zpracování na pilách = navazují na výrobu nábytku, papíru aj. Textilní průmysl Místní suroviny – bavlna, vlna, nové továrny i umělá vlákna Strojírenský průmysl Černá a barevná metalurgie (země disponující rudným bohatstvím) Další odvětví Gumárenství, obuvnictví, výroba cementu, chemický průmysl (umělá hnojiva) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Koncentrace průmyslu Zejm. JAR + Maroko, Alžírsko, Libye, Tunisko, Egypt, Súdán, Pobřeží Slonoviny, Nigérie, Keňa, Dem. rep. Kongo, Zambie Z Afrika: Nigérie Stř Afrika: Dem. rep. Kongo Vysoká územní koncentrace průmyslu Pobřežní pásmo, dopravní uzly, slabá „integrovanost“ středisek výroby s ostatními odvětvími Obrovské disproporce v hospodářství kontinentu OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222