SAVCI Mammalia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kristýna Šťastná SAVCI (2010).
Advertisements

Plazi.
Živočichové lesa Přírodověda 4. ročník.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
Výuková prezentace pro základní školy
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
SAVCI - charakteristika
Číslo v digitálním archivu školy
Plazi-želvy a krokodýli
Tropický deštný les SAVCI.
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Hyracoidea Damani.
SAVCI.
Třída: Savci - Mammalia
Řád: sudokopytníci.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Ptáci (Aves).
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Řád: PRIMÁTI.
Živočichové tropických deštných lesů (2)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
Poloopice Karolína Moravcová.
SAVCI Mammalia.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablona : V/2 Sada: 1/23 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Šablona : V/2 Sada: 1/24 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.07
Stavba těla savců.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
SAVCI - charakteristika
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vejcorodí-řád PTAKOŘITNÍ
TANY CHUDOZUBÍ LUSKOUNI ZAJÍCOVCI
Transkript prezentace:

SAVCI Mammalia

savci vývoj z plazů (druhohory) mléčné žlázy - mláďata se živí mateřským mlékem + další kožní žlázy - potní, pachové, mazové teplokrevní - termoregulace stálá tělní teplota 37°C (enzymatické reakce - pohotovost) → zvýšení příjmu a efektivity zpracování potravy → spodní čelist = jediná kost (krycí) → heterodontní chrup, dvougenerační

savci kůže = mnohovr. pokožka, mohutná škára, podkožní vazivo (tuk) → srst - keratin, ale stavba nevychází z plazí šupiny - pokožkové váčky (folikuly) - chlupová papila, cibulka - pigment: melaniny - pesíky a podsada - línání - redukce, bodliny - hmatové vousy kůže = mnohovr. pokožka, mohutná škára, podkožní vazivo (tuk)

savci kožní deriváty - drápy, nehty, kopyta, šupiny, pancíře, rohy kosti lebky spojeny švy tři sluchové kůstky 7 krčních obratlů končetiny pod tělem bránice velké množství různých svalů (podkožní, mimické)

savci ústa ohraničena pysky, svalnaté tváře, tvrdé a měkké patro, jazyk, slinné žlázy TS přizpůsobena typu potravy býložravci – mutualistické bakterie – více žaludků nebo slepých střev různé zubní vzorce DS: plíce, hlasivky (hrtan) OS: čtyřdílné srdce, levý oblouk aorty, bezjaderné červené krvinky VS: ledviny (metanefridie), močový měchýř, močovina

savci NS: rozvoj kůry koncového m. a mozečku (gyrifikace), mícha končí v křížové oblasti smysly: čich, sluch (boltec), zrak (barvy), hmat, chuť RS: gonochoristé – varlata (spermie), vaječníky (vajíčka), vnitřní oplození – penis, pohlavní dimorfismus, většina živorodých – placenta, málo mláďat, dlouhá péče nejrozmanitější skupina obratlovců - stromoví, létající, na zemi, pod zemí, vodní

systém třída: savci podtřída: vejcorodí podtřída: živorodí řád: ptakořitní podtřída: živorodí nadřád: vačnatci - 7 řádů nadřád: placentálové - většina savců, příbuzenské vztahy nejasné

Primáti (Nehetnatci) nejvyvinutější mozek (šedá kůra, mozeček) svrchní křída (konec druhohor) hmyzožravci → stromoví, aktivní ve dne, redukce čichu, zdokonalení zraku, šplhavá noha (palec, nehty) 5 + 5 prstů klíční kosti pohyblivé klouby přední končetiny 2 prsní bradavky kosmopolitní (kromě Austrálie)

Primáti - poloopice stromoví - ovíjivý ocas dlouhé končetiny s drápy (x palec) protažený obličej, 36 zubů čich, pachové žlázy vlhká lysá ploška nosu (rhinarium) noční aktivita velké oči, tapetum lucidum Afrika, Madagaskar, JV Asie

Primáti - poloopice lemurovití nejprimitivnější, Madagaskar všežraví (více rostlin) lemur kata skály signalizace ocasem ksukol ocasatý trvale rostoucí řezáky bambus, larvy hmyzu

Primáti - poloopice outloňovití kombovití stejně dlouhé končetiny chybí chápavý ocas → pomalý pohyb hlavně hmyzožraví outloň váhavý kombovití dlouhé zadní nohy → hbití, skoky pohyblivé uši, hlas komba ušatá Afrika, noční, hmyz a míza

Primáti - poloopice nártounovití vývojově nejpokročilejší poloop. (→ vyšší prim.) chybí rhinarium i tapetum lucidum noční vidění přísavkovité prsty kolem Austrálie nártoun celebský noční hmyz

Primáti - opice (vyšší primáti) rozvoj koncového mozku, psychika plochá obličejová část → horší čich srostlé poloviny čelistí nehty, ploskochodci těžiště nad zadními končetinami klíční kost denní barevné a prostorové vidění, oči vpřed hlavně rostlinná potrava

Opice - ploskonosí J Amerika býložraví široká nosní přepážka chápavý ocas (hmat) sociální život čich malpa kapucínská lysé boltce

Opice - ploskonosí lvíček zlatý chápan středoamerický spíš leze než skáče všude kromě palce drápy chápan středoamerický málo mláďat brachiace užitečný ocas PK bez palce

Opice - ploskonosí vřešťan rezavý největší americký primát hrtanové rezonanční vaky tlupy býložravý

Opice - úzkonosí Afrika, Asie, Evropa úzká nosní přepážka ocas není chápavý protistojné palce sedací hrboly menstruační cyklus zrak - překrývající zorná pole 20 → 32 zubů, 4 hrbolky spodních stoliček hlavně stromoví, býložraví

Opice - úzkonosí makak rhesus pavián pláštíkový složité sociální vztahy laboratorní výzkum Afrika, Asie pavián pláštíkový krátký ocas na zemi živočišná potrava V Afrika

Opice - úzkonosí kočkodan zelený hulman posvátný balanční ocas komunikace Afrika hulman posvátný vícedílný žaludek skoky, po zemi synantropní

Primáti - lidoopi a lidé společný základ s úzkonosými redukovaný ocas předozadně zploštělý hrudník dlouhé PK - brachiace 5 hrbolů stolliček nejrozvinutější mozek a psychika dlouhá gravidita - 1 závislé mládě

Lidoopi a lidé gibonovití stromoví chybí ocas velmi dlouhé ruce nepoužívají nástroje zřetelné sedací hrboly po zemi po zadních gibon lar

Lidoopi a lidé hominidé řídce osrstění velké mozek - komunikace a učení adaptace variabilní skupiny orangutani, gorily, šimpanzi, lidé

orangutani Asie péče o mláďata do 8 - 10 let ne ve stádech rezaví, černé nažiny hrdelní vak značení teritoria plodožraví jednoduché nástroje orangutan sundský

gorily největší primáti (2 m, 300 kg) Afrika býložravci často na zemi (po 4) hřebeny na lebce gorila nížinná

šimpanzi složitý společenský život zrcadlo, přátelství šimpanz učenlivý lysí obličej, plosky a hýždě jednoduché nástroje plody, hmyz, maso