IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: IMPRESIONISMUS Autor: Mgr. Libuše Jurczeková HRAZENO Z EU OP - VK
Anotace Ročník Očekávaný výstup Vzdělávací oblast Klíčová slova Zdroje Prezentace je určena k rozšíření učiva výtvarné výchovy v 8. – 9. ročníku. Poskytuje přehled základních znaků impresionismu, ukázky typicky impresionistických obrazů, příklady autorů tvořících v tomto stylu. Ročník Osmý - Devátý Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Žáci interpretují vizuálně obrazná vyjádření minulosti, vybírají a pojmenovávají co nejširší škálu prvků vizuálně obrazného vyjádření, uplatňují osobitý přístup k realitě. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Impresionismus, malířství, sochařství Zdroje Viz odkazy pod obrázky, Wikipedie, vlastní Vytvořeno Srpen 2012
Vznik a znaky Název podle obrazu Clauda Moneta – Imprese, východ slunce (vystaven na výstavě nezávislých malířů v Paříži v roce 1874) více zdůrazňuje osobitý přístup klade důraz na dojem – impresi ZNAKY uvolněný rukopis skicovitost – rychlé tahy štětce užívání čistých barev v barevných skvrnách NÁMĚTY vodní plochy, krajiny - malíři se snažili zachytit změny vlivem různého osvětlení mlha, kouře, pára Sargent - Monet kreslící na kraji lesa v tomto období začali malíři tvořit ve volné přírodě – heslo „ven y ateliérů“ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Claude_Monet%2C_Impression%2C_soleil_levant%2C_1872.jpg/780px-Claude_Monet%2C_Impression%2C_soleil_levant%2C_1872.jpg
Představitelé Éduard Manet - „otec impresionismu“, Claude Monet nepoužíval impresionistické techniky malby Snídaně v trávě Olympie Claude Monet Lekníny Katedrála v Chartres Auguste Renoire Houpačka Deštníky U vody https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Edouard_Manet_024.jpg https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pierre-Auguste_Renoir_-_By_the_Water.jpg https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monet_-_Seerosen_1906.jpg
Edgar Degas Auguste Rodin - sochař Tanečnice Občané z Calais Myslitel Kráčející muž https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edgar_Germain_Hilaire_Degas_024.jpg https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Rodin_-_Grubleren_2005-02.jpg https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Rodin-Burghers_of_Calais_London_%28photo%29.jpg
Impresionismus v Čechách Max Švabinský Chudý kraj Antonín Slavíček U nás v Kameničkách, obrazy Prahy Letná park https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anton%C3%ADn_Slav%C3%AD%C4%8Dek_-_Letna_Park.jpg TEST
Co znamená pojem imprese: TEST Co znamená pojem imprese: nálada dojem představa Uveď jména českých významných impresionistických malířů Jak nazýváme techniku malby pomocí barevných teček.
Zkus správně přiřadit k názvům obrazů jejich autory. Slunečnice Deštníky Tanečnice Olympie Lekníny Myslitel Monet Degas Renoir Manet Van Gogh Rodin
Protože impresionisté vycházeli z teorie barev, připomeneme si ji: Uveď základní barvy: …………………………….………… Ke každé základní uveď její doplňkovou /vzniká smícháním dalších dvou) …………………….…………... Vyjmenuj teplé a studené barvy ……………………… Jak vznikají barvy pastelové? …………………………… Jaká je malba monochromatická? …………………… Které barvy mají schopnost vystupovat -přibližovat se? Teplé, studené, tmavé, světlé? Podtrhni
ANO SPRÁVNĚ! OBRÁZEK VLASTNÍ
ZKUS TO JEŠTĚ JEDNOU!